Zusammenfassung
Der Artikel referiert Initiativen und Modelle integrierter Versorgung in Deutschland,
er nimmt Bezug auf die Evaluation des Modellversuchs Regionales Psychiatriebudget.
Neue tragende Paradigmen psychiatrischer Arbeit wie Choice, Empowerment und Recovery
werden erwähnt. Methodische Grenzen der Untersuchung kurz- und längerfristiger, partikularer
und systemischer Effekte von Versorgungsinnovation werden referiert. In einem sich
verändernden psychiatrischpsychotherapeutischen Versorgungssystem können sich Versorgungsforschung
und die Suche nach innovativen Grundorientierungen therapeutischer Arbeit ergänzen
und befruchten.
Summary
Models of integrated mental health care in Germany are described. A long-term evaluation
of a regional mental health care budget (Itzehoe/Steinfurt) suggests positive effects
on efficacy and cost-effectiveness which may dwindle in size or disappear over time.
Methodological pitfalls in studying innovative care models (such as home treatment
or assertive community treatment) are discussed. New paradigms relevant in mental
health care such as choice, empowerment and recovery are discussed. Mental health
services research and the quest for new paradigms in mental health care should be
combined to reform complex service systems.
Schlüsselwörter
Integrierte Versorgung - Gemeindepsychiatrie - Versorgungsforschung - Paradigmen
Key words
Integrated care - community psychiatry - health services research - paradigms