Die Psychiatrie 2017; 14(02): 116-123
DOI: 10.1055/s-0038-1669565
Pharmakotherapeutisches Satellitenforum
Schattauer GmbH

Paliperidonpalmitat in der Langzeittherapie der Schizophrenie

Paliperidone palmitate in the long-term therapy of schizophrenia
H.-P. Volz
1   Krankenhaus für Psychiatrie, Psychotherapie und Psychosomatische Medizin, Schloss Werneck, Werneck
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Publication History

Eingegangen: 18 March 2017

Angenommen nach Revision: 10 April 2017

Publication Date:
06 September 2018 (online)

Zusammenfassung

Paliperidon, ein aktiver Metabolit von Risperidon, der nahezu nicht weiter metabolisiert wird, ist ein Antipsychotikum der zweiten Generation, das vorwiegend als Dopamin-D2– und Serotonin-5HT2A-Blocker wirkt. Dieses Molekül steht zur oralen Anwendung seit vielen Jahren zur Verfügung. Zudem gibt es eine Depot-Formulierung (Paliperidonpalmitat), die in einmonatigem Abstand gluteal oder deltoidal injiziert wird (PP1M). Durch die Fortenwicklung steht nun sein einiger Zeit eine Depot-Formulierung zur Verfügung, bei der ein Drei-Monats-Injektionsintervall ausreichend ist (PP3M). In der vorliegenden Arbeit werden die Eigenschaften dieses Depots beschrieben und es wird auf die beiden zentralen Wirksamkeitsstudien eingegangen. Praktische Hinweise zur Eindosierung, zum Wechsel von PP1M auf PP3M und zur Langzeitbehandlung ergänzen die Arbeit.

Summary

Paliperidone, an active metabolite of risperidone, which shows nearly no further metabolization, is a second generation antipsychotic, which blocks predominantly the dopamine D2– and the serotonergic 5HT2A-receptor. The compound is available as an oral formulation since a number of years. Also a long-acting injectable formulation (paliperidone palmitate), which has to be injected deltoidal or gluteal in a one-month interval (PP1M) is on the market. Now, a further developmental level has been reached, and a long-acting injectable formulation with a three-month injection interval is available (PP3M). In this paper, the properties of PP3M are given and also the key-studies regarding efficacy and safety are described. Practical advices regarding the start of this compound, the switch from PP1M to PP3M and the use of PP3M in the long-term treatment are given.