Nuklearmedizin 1999; 38(03): 80-84
DOI: 10.1055/s-0038-1632196
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Schattauer GmbH

Improvement of Brain SPECT by Stabilization of Tc-99m-HMPAO with Methylene Blue or Cobalt Chloride

Comparison with Tc-99m-ECDVerbesserung der Hirn-SPECT durch Stabilisation von Tc-99m-HMPAO mit Methylenblau oder KobaltchloridVergleich mit Tc-99m-ECD
H. Barthel
1  Department of Nuclear Medicine, University of Leipzig and
,
I. Kämpfer
1  Department of Nuclear Medicine, University of Leipzig and
,
A. Seese
1  Department of Nuclear Medicine, University of Leipzig and
,
C. Dannenberg
1  Department of Nuclear Medicine, University of Leipzig and
,
R. Kluge
1  Department of Nuclear Medicine, University of Leipzig and
,
W. Burchert
1  Department of Nuclear Medicine, University of Leipzig and
,
W. H. Knapp
2  Medical School Hannover, Germany
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Received: 23 March 1998

in in revised for: 30 November 1998

Publication Date:
03 February 2018 (online)

Summary

Aim: This present study was carried out to investigate whether stabilization of Tc-99m-HMPAO with methylene blue (MB) or cobalt chloride (CC) causes a sensible improvement in image quality and how cerebral to noncerebral activity ratios compare with those of Tc-99m-ECD. Methods: 30 minutes after preparation 400-600 MBq unstabilized Tc-99m-HMPAO (N = 35 patients), Tc-99m-HMPAO added with MB (N = 24 patients), added with CC (N = 30 patients) or Tc-99m-ECD (N = 28 patients) were injected. Radiochemical stability was measured in vitro with three chromatographical methods. Image quality was assessed quantitatively using two ratios, one of them determined by count densities of brain/scalp (QS), the other one by count densities of brain/ nose (QN). In addition, image quality (0 = bad, 3 = excellent) and background activity (0 = high, 3 = no) were visually assessed by three independent observers. Results: In contrast to unstabilized Tc-99m-HMPAO the integrity of the complexes of MB-Tc-99m-HMPAO, CC-Tc-99m-HMPAO and Tc-99m-ECD decreased only by a few percent during a period of 2 hours after reconstitution (66.8 ± 9.9 vs. 93.0 ± 2.5, 91.8 ± 1.9 and 96.9 ± 1.4%, p <0.001). Qs and Qn (m.v. ± SD) differed significantly between studies using unstabilized Tc-99m-HMPAO (3.0 ± 0.4 and 2.1 ± 0.3), MB-Tc-99m-HMPAO (3.4 ± 0.4 and 2.3 ± 0.3), CC-Tc-99m-H M PAO (3.6 ± 0.6 and 2.6 ± 0.4) and those using Tc-99m-ECD (4.3 ± 0.7 and 4.8 ± 1.4; p <0.05 and <0.001). Stabilization with CC or MB resulted in significant higher scoring of image quality and lower scoring of background activity in comparison to that of unstabilized Tc-99m-HMPAO, without reaching the scores obtained with Tc-99m-ECD. Conclusions: It is concluded that stabilization of Tc-99m-HMPAO with MB or CC definitely improves image quality in rCBF-SPECT, without reaching that of Tc-99m-ECD. Improvement of image quality results from the reduction of the amount of decomposition products that contribute to considerable extracerebral activity.

Zusammenfassung

Ziel: Mit dieser vorliegenden Studie sollte geprüft werden, ob die Stabilisierung von Tc-99m-HMPAO mit Methylenblau (MB) oder Kobaltchlorid (KC) zu einer erkennbaren Verbesserung des Bildkontrasts führt und wie das Aktivitätsverhältnis zwischen zerebralen und nichtzerebralen Strukturen im Vergleich zu Tc-99m-ECD ist. Methoden: Bei 35 Patienten wurde unstabilisiertes Tc-99m-HMPAO, bei 24 Patienten MB-Tc-99m-HMPAO, bei 30 Patienten KC-Tc-99m-HMPAO und bei 28 Patienten Tc-99m-ECD jeweils 30 min nach Präparation i.v. appliziert (jeweils 400-600 MBq). Die radiochemische Stabilität wurde in vitro mit drei chromatographischen Verfahren gemessen. Die Beurteilung der Bildqualität erfolgte (A) quantitativ (Quotient aus Impulsdichte Gehirn/ Kopfschwarte (QK) und Gehirn/Nasenraum (QN)) und (B) visuell (drei unabhängige Experten, Grad 0-3 für Bildqualität der Szintigramme und für extrakranielle Aktivität). Ergebnisse: Während die Stabilität des unstabilisierten Tc-99m-HMPAO im Untersuchungszeitraum deutlich sank, war 2 Stunden nach Rekonstitution bei MB-Tc-99m-HMPAO, KC-Tc-99rm-HMPAO und Tc-99m-ECD nur ein geringer Abfall des Anteils an primärem Komplex zu verzeichnen (66,8 ± 9,9 vs. 93,0 ± 2,5, 91,8 ± 1,9 und 96,9 ± 1,4%, p <0,001). Signifikante Unterschiede bezüglich Q k und Q n (MW ± SD) waren zwischen den Studien mit unstabilisiertem Tc-99m-HMPAO (3,0 ± 0,4 und 2,1 ± 0,3), MB-Tc-99m-HMPAO (3,4 ± 0,4 und 2,3 ± 0,3), KC-Tc-99m-HMPAO (3,6 ± 0,6 und 2,6 ± 0,4) und mit Tc-99m-ECD (4,3 ± 0,7 und 4,8 ± 1,4; p <0,05 und <0,001) zu verzeichnen. Die Stabilisierung von Tc-99m-HMPAO mit KC oder MB führte zu einer signifikant höheren Graduierung der Bildqualität sowie zu einer signifikant niedrigeren Graduierung der extrakraniellen Aktivität im Vergleich zu unstabilisiertem Tc-99m-HMPAO, ohne daß damit die gleichen Werte erreicht wurden wie unter Verwendung von Tc-99m-ECD. Schlußfolgerung: Die Stabilisierung des Tc-99m-HMPAO-Komplexes mit Methylenblau oder Kobaltchlorid führt zu einer signifikanten Verbesserung des Aktivitätskontrasts zwischen Gehirn und extrazerebralen Strukturen, ohne daß die gleiche Bildqualität wie bei Verwendung von Tc-99m-ECD erreicht wird. Die Verbesserung der Bildqualität resultiert aus der Verminderung der Menge von Dekompositionsprodukten, welche zur extrakraniellen Aktivität beitragen.