Nuklearmedizin 1995; 34(06): 248-251
DOI: 10.1055/s-0038-1629722
Original Article
Schattauer GmbH

Falsely Negative 99mTc-Antigranulocyte Immunoscintigraphy and Positive 99mTc-HMPAO-La be I led Leukocyte Scan in Active Crohn’s Disease

Possible Effects of Immunosuppressive Therapy?
V. Ivančević
1   From the Department of Nuclear Medicine, the Berlin, Germany
4   Clinic and Policlinic for Nuclear Medicine, Charité, Humboldt-University, Berlin, Germany
,
H. Schwörer
2   Department of Gastroenterology and Endocrinology, the Berlin, Germany
,
D. Sandrock
1   From the Department of Nuclear Medicine, the Berlin, Germany
4   Clinic and Policlinic for Nuclear Medicine, Charité, Humboldt-University, Berlin, Germany
,
Cornelia Kaufmann
3   Department of Haema-tology and Oncology, Georg-August-Univer-sity, Gòttingen, and the Berlin, Germany
,
G. Ramadori
2   Department of Gastroenterology and Endocrinology, the Berlin, Germany
,
D. Emrich
1   From the Department of Nuclear Medicine, the Berlin, Germany
,
D. L. Munz
1   From the Department of Nuclear Medicine, the Berlin, Germany
4   Clinic and Policlinic for Nuclear Medicine, Charité, Humboldt-University, Berlin, Germany
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Received: 19 July 1995

in revised form: 25 July 1995

Publication Date:
05 February 2018 (online)

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Summary

A 19-year-old woman with active Crohn’s disease under immunosuppressive therapy underwent scintigraphy with 99mTc-anti-NCA-95 antigranulocyte antibodies in order to determine the extent of inflammation. It turned out to be falsely negative whereas a 99mTc-HMPAO-labelled leukocyte scan revealed a marked terminal ileitis and pancolitis. It is assumed that immunosuppressive therapy was the main reason for the falsely negative antibody scan, possibly affecting the red bone marrow where most of the antibodies bind to granulocytes. Peripheral leukocytes labelled in vitro do not seem to be subject to these hypothetical effects on red bone marrow.

Zusammenfassung

Bei einer 19jährigen Frau mit aktivem M. Crohn unter immunsuppressiver Therapie wurde eine Immunentzündungsszintigraphie mit dem 99mTc-Anti-NCA-95-Antigranulozytenantikörper durchgeführt, um das Ausmaß der Entzündung zu erfassen. Die Immunentzündungsszintigraphie fiel falsch-negativ aus, während eine Szintigraphie mit 99mTc-HMPAO-markierten Leukozyten eine ausgeprägte terminale Ileitis und Pankolitis erkennen ließ. Es wird vermutet, daß die immun-suppressive Therapie die Hauptursache für die falsch-negative Antikörperszinti-graphie war, möglicherweise über eine Wirkung auf das rote Knochenmark, wo sich der größte Teil der Antikörper an die Granulozyten bindet. In vitro markierte periphere Leukozyten scheinen diesen hypothetischen Effekten auf das rote Knochenmark nicht zu unterliegen.