A total of 40 scintigraphic examinations were performed after vascular reconstructive
surgery in 27 patients in whom there was a clinical suspicion of vascular graft infection.
Whole-body gamma camera images were obtained at 4 and 24 h after i.v. administration
of 111 MBq 123I-labeled antigranulocyte antibody Anti-NCA95. Scan results were interpreted without
clinical information and were subsequently correlated with computed tomography. Prosthetic
vascular graft infection was confirmed in 9 patients and excluded in 18 by surgical
findings, bacteriology and/or clinical course. Scintigraphy revealed true-positive
results in 16 of 40 and false-negative results in 1 of 40 examinations. True-negative
results were found in 19 and 16, false-positive results in 4 and 7 examinations at
4 and 24 h p. i., resp. The sensitivity was calculated to be 94% for both early (4
h) and late (24 h) images whereas the specificity was 83% and 70%, resp. In all cases
the application of the murine antibody was safe and no side effects or complications
were noted. Limitations of this diagnostic procedure are accumulations of granulocytes
in hematomas which may be observed in the non-complicated early course following reconstructive
surgery.
Zusammenfassung
Es wurden 40 szintigraphische Untersuchungen bei 27 Patienten nach rekonstruktivem
Gefäßersatz und klinischem Verdacht auf einen Gefäßprotheseninfekt durchgeführt. Ganzkörperaufnahmen
wurden an der Gammakamera 4 und 24 h nach intravenöser Applikation von 111 MBq 123J-markiertem Antigranulozyten-Antikörper Anti-NCA95 durchgeführt. Die Resultate wurden
ohne klinische Information ermittelt und anschließend mit den Ergebnissen der Computertomographie
verglichen. Bei 9 von 27 Patienten konnte ein Gefäßprotheseninfekt durch chirurgisehe
Intervention, Bakteriologie und/ oder klinischen Verlauf gesichert und bei 18 ausgeschlossen
werden. Mittels Szintigraphie wurden richtig-positive Resultate bei 16 von 40 und
falschnegative bei 1 von 40 Untersuchungen ermittelt. Richtig-negative Resultate fanden
sich bei 19 und 16, falschpositive bei 4 und 7 Untersuchungen 4 bzw. 24 h p.i. Hieraus
ermittelte sich eine Sensitivität von 94% für die Untersuchungen 4 und 24 h p. i.
und eine Spezifität von 83 bzw. 70%. Die Applikation des murinen Antikörpers war sicher,
Nebenwirkungen oder Komplikationen wurden nicht beobachtet. Während der Spätinfekt
stets sicher zu diagnostizieren ist, kann es in der Frühphase nach allogenem Gefäßersatz
selten zu einer unspezifischen Granulozytenanreicherung in nicht-infizierten perivaskulären
Hämatomen kommen.