Nervenheilkunde 2006; 25(04): 260-263
DOI: 10.1055/s-0038-1626463
Originaler Artikel
Schattauer GmbH

Probleme der Klassifikation hereditärer Myopathien

Problems of classification of hereditary myopathies
S. Zierz
1   Neurologische Universitätsklinik Halle/Saale (Direktor: Prof. Dr. med. S. Zierz)
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
19 January 2018 (online)

Zusammenfassung

Hereditäre Myopathien sind eine klinisch und pathogenetisch sehr heterogene Gruppe von Erkrankungen. Sie sind nicht auf das Kindesalter beschränkt, sondern können sich in jedem Lebensalter manifestieren. Das klinische Bild reicht von schweren progredienten Paresen und Atrophien über attackenartige oder belastungsinduzierte Symptome bis hin zu einer asymptomatischen Hyper-CKämie. Im Folgenden sollen nicht die einzelnen Erkrankungen beschrieben werden, sondern vielmehr der Versuch unternommen werden, unter Berücksichtigung der historischen Entwicklung die Komplexität und Differenziertheit der hereditären Erkrankungen der Skelettmuskulatur anschaulich zu machen.

Summary

Hereditary myopathies represent a clinically and pathogenically heterogeneous group of muscle diseases. The clinical manifestation ranges from severe muscle weakness and atrophy to only exercise induced symptoms or even asymptomatic hyper-CK-emia. This review does not intend to give a detailed description of these disorders. It rather focuses on the problems of classification of muscle dystrophies, myopathies, and mitochondrial diseases in order to illustrate the complex variety of hereditary myopathies.

 
  • Literatur

  • 1 Chinnery PF. et al. Risk of developing a mitochondrial DNA deletion disorder. Lancet 2004; 364: 592-6.
  • 2 Deschauer et al. Hearing impairment is commn in various phenotypes of the mitochondrial DNA A3243G mutation.Arch. Neurol 2001; 58: 1885-8.
  • 3 Deschauer M, Zierz S. Defekte der intergenomischen Kommunikation: Mutationen der Kern- DNA und multiple Deletionen der mitochondrialen DNA bei chronisch progressiver externer Ophthalmoplegie. Akt Neurol 2003; 30: 103-6.
  • 4 DiMauro S, Gurgel-Gianetti J. The expanding phenotype of mitochondrialmyopathy. Curr. Opin Neurol 2005; 18: 538-42.
  • 5 Erb W. Dystrophia muscularis progressiva. Klinische und pathologisch-anatomische Studien. Dt Z Nervenheilkunde 1891; 01: 13-94 und 173–261.
  • 6 Goto Y. et al. Mitochondrial myopathy, encephalopathy, lactic acidosis, and stroke-like episodes (MELAS): A correlative study of the clinical features and mitochondrial DNA mutation. Neurology 1992; 42: 545-50.
  • 7 Hirano M. et al. MELAS: an original case and clinical criteria for diagnosis. Neuromusc Disord 1992; 02: 125-35.
  • 8 Hudson G, Deschauer M, Busse K, Zierz S, Chinnery PF. Sensory ataxic neuropathy due to a novel C10Orf2 mutation with probable germline mosaicism. Neurology 2005; 64: 371-3.
  • 9 Kaplan JC, Fontaine B. Neuromuscular disorders: gene location. Neuromusc. Disord 2005; 15: 89-114.
  • 10 Krasnianski M. et al. Alfred Hauptmann, Siegfried Thannhauser, and an endagered muscular disorder. Arch Neurol 2004; 61: 1139-41.
  • 11 Krasnianski M, Neudecker S, Deschauer M. Die Gliedergürtelmuskeldystrophie vom Typ 2I – Ein neues, klinisch heterogenes Krankheitsbild. Nervenheilkunde 2004; 23: 438-41.
  • 12 Müller T. et al. Late-onset mitochondrial myopathy with dystrohic changes due to a G7497A mutation in the mitochondrial tRNASer(UCN) gene. Acta Neuropathol 2005; 110: 426-30.
  • 13 Müller T, Deschauer M. Okulopharyngeale Muskeldystrophie. Nervenheilkunde 2004; 23: 442-6.
  • 14 Müller T. et al. Dilated cardiomyopathy may be an eraly sign of the C826A Fukutin-related protein mutation. Neuromusc. Disord 2005; 15: 372-6.
  • 15 Walton J. (Hrsg). Disorders of voluntary muscle. Edinburgh, London: Churchill Livingstone; 5, 1988