Summary
The version 2 of the guideline for diagnostic standards of thyroid disorders is an
update of the guideline published in 1999 and describes standards of in vitro and
in vivo procedures. The following statements are modified: In vitro procedures: When
measurement of the TSH-receptor antibodies is indicated, the guideline recommends
the use of a second generation assay (recombinant human TSH-receptor as antigen).
The functional assay sensitivity for the measurement of thyroglobulin should reach
a value ≤1 ng/ml. Moleculargenetic tests (RET proto-oncogen) are indicated in patients
with a newly diagnosed medullary thyroid cancer and in the relatives of patients with
hereditary medullary thyroid cancer. In vivo procedures: The sonographic examination
should use a probe with a frequency of at least 7.5 MHz. Indications for the thyroid
scintigraphy: nodule size ≥1 cm in diameter, autonomous goitre/nodule with clinical
or subclinical hyperthyroidism, necessity of a differentiation between Graves’ disease
and chronic lymphocytic thyroiditis, therapy control after a definitive treatment
and – in individual cases – the follow-up of untreated autonomous nodules.
Zusammenfassung
Mit der Version 2 der Leitlinie zur Schilddrüsendiagnostik wird die 1999 publizierte
Leitlinie aktualisiert. Die Leitlinie behandelt sowohl In-vitro- als auch In-vivo-Diagnostik.
Die Änderungen umfassen folgende Aspekte: In-vitro-Diagnostik: Zur Messung der Antikörper
gegen den TSH-Rezeptor werden Assaysysteme der zweiten Generation empfohlen, bei denen
der rekombinante humane TSH-Rezeptor als Antigen eingesetzt wird. Die funktionelle
Assaysensitivität der Thyreoglobulinbestim-mung sollte ≤1 ng/ml betragen. Molekulargenetische
Untersuchungen (RET Protoonkogen) haben ihren Platz bei der Erstmanifestation eines
medullären Schilddrüsenkarzinoms und im Familienscreening, falls eine hereditäre Form
des medullären Schilddrüsenkarzinoms vorliegt. In-vivo-Diagnostik: Die sonographische
Untersuchung erfordert Schallfrequenzen von mindestens 7,5 MHz. Indikationen zur Schilddrüsenszintigraphie
sind Schilddrüsenknoten ≥1 cm im Durchmesser, Verdacht auf fokale oder diffuse Autonomie
bei manifester oder latenter Hyperthyreose, diagnostische Unklarheiten bei der Abklärung
des Morbus Basedow gegen eine chronisch lymphozytäre Thyroiditis, Dokumentation des
Therapieerfolgs nach definitiver Therapie und ggf. Verlaufskontrolle unbehandelter
fokaler Autonomien.
Keywords
Guideline - thyroid - TSH - thyroxine - triiodothyronine - TSH-receptor antibody -
TPO-antibody - thyroglobulin - calcitonin - RET proto-oncogene - sonography - scintigraphy
- fine needle aspiration
Schlüsselwörter
Leitlinie - Verfahrensanweisung - Schilddrüse - TSH - Thyroxin - Triiodthyronin -
TSH-Rezeptorantikörper - TPOAntikörper - Thyreoglobulin - Calcitonin - RET-Protoonkogen
- Sonographie - Szintigraphie - Feinnadelpunktion