Summary
Aim: Evaluation of myocardial uptake of 111In-anti-myosin antibodies in patients with essential hypertension for the verification
of our hypothesis that it may increase in stage 1 in the left ventricle as a result
of myocardial damage. Patients, methods: Twelve men (mean age: 59 ± 2.4 years) suffering
from angina like symptoms and essential hypertension in clinical stage 1 according
to the JNC-VI criteria were included into the study. These patients showed normal
perfusion as revealed by thallium-201 myocardial study and coronary angiography. Left
ventricular mass index was determined in echocardiography. Planar antimyosin images
were obtained 48 h after the intravenous injection of the tracer. Heart to lung ratios
were calculated as a parameter of myocardial tracer uptake using appropriate region
of interests; values >1.52 were considered as abnormal. Results: We observed increased
anti-myosin uptake (mean: 1.71 ± 0.12) consistent with myocardial damage in 11 of
12 patients. Nine of 12 patients had a left ventricular hypertrophy with left ventricular
mass index values (mean: 131 g/m2 ± 9.48) above 115 g/m2. Heart to lung ratio was correlated significantly to left ventricular mass index
(r = 0.902, p <0.001) and duration of hypertension (r = 0.948, p <0.001). Conclusion:
Our results suggest that 111In-antimyosin imaging may indicate myocyte damage in early phases of hypertensive
heart disease.
Zusammenfassung
Ziel: Auswertung des myokardialen Uptake der 111InAntimyosin-Antikörper bei Hypertonie-Patienten zur Überprüfung unserer Hypothese
nach der im Stadium 1 ein erhöhter Uptake im linken Ventrikel aus der myokardialen
Schädigung resultiert. Patienten, Methoden: Zwölf Männer (Alter: 59 ± 2,4 Jahre),
die unter Angina-ähn-lichen Symptomen und essenzieller Hypertonie im klinischen Studium
1 (nach JNC-VI-Kriterien) litten, wurden in die Studie einbezogen. Sie zeigten normale
Perfusion in der Myokardstudie mit Thallium-201- und in der Koronarangiographie. Der
linke ventrikulare Massenindex wurde mittels Echokardiographie bestimmt. Planare Antimyosin-Aufnahmen
wurden 48 Stunden nach der intravenösen Tracer-Applikation erhalten. Die Herz/ Lungenflügelverhältnisse
wurden als Parameter des myokardialen Uptake mit passenden ROIs (regions of interest)
berechnet. Werte >1,52 galten als anormal. Ergebnisse: Wir beobachteten erhöhten AntimyosinUptake
(Mittel: 1,71 ± 0,12) in Übereinstimmung mit der Myokardschädigung bei 11 der 12 Patienten.
Neun von 12 Patienten hatten eine Linksherzhypertrophie mit Massenindexwerten (Mittel:
131 ± 9,48 g/m2) über 115 g/m2. Das Herz/Lungenflügelverhältnis war signifikant mit dem linken ventrikularen Massen-index
korreliert (r = 0,902; p <0,001). Schlussfolgerung: Unsere Resultate deuten darauf
hin, dass die Bildgebung mit 111In-Antimyosin eine Myozytenschädigung in den frühen Phasen der hypertonen Herzkrankheit
anzeigen kann.
Keywords
Antimyosin - scintigraphy - hypertension - hypertrophy - echocardiography
Schlüsselwörter
Antimyosin - Szintigraphie - Hypertonie - Hypertrophie - Echokardiographie