Nuklearmedizin 2003; 42(03): 94-98
DOI: 10.1055/s-0038-1625304
Editorial
Schattauer GmbH

Bone scintigraphy and clinical outcome in rheumatoid gonarthritis

Skelettszintigraphie vor und nach Radiosynoviorthese bei rheumatoider Gonarthritis
A. Schwarz
1   Department of Nuclear Medicine (Director: Prof. Dr. T. Kuwert)
,
T. Elbracht
2   Division of Orthopedic Rheumatology (Head: Prof. Dr. B. Swoboda), Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, Germany
,
A. Jeschke
1   Department of Nuclear Medicine (Director: Prof. Dr. T. Kuwert)
,
G. Weseloh
2   Division of Orthopedic Rheumatology (Head: Prof. Dr. B. Swoboda), Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, Germany
,
B. Swoboda
2   Division of Orthopedic Rheumatology (Head: Prof. Dr. B. Swoboda), Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, Germany
,
T. Kuwert
1   Department of Nuclear Medicine (Director: Prof. Dr. T. Kuwert)
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Received: 12 August 2002

24 August 2002

Publication Date:
11 January 2018 (online)

Summary

Aim: For evaluation of the effect of radiosynoviorthesis (RSO) on the early and delayed uptake of 99mTc-biphosphonates and its relation to clinical outcome we studied these variables before and after radiosynoviorthesis performed on 41 knees affected by rheumatoid arthritis. Method: Thirty-seven patients with rheumatoid gonarthritis were treated by intraarticular injection with 185 MBq yttrium-90 citrate. In four of them both knees were treated so that 41 therapies were evaluated. On the average 35 days before and 120 days after radiosynoviorthesis, the early and delayed uptake of 99mTc-diphosphonate (DPD) was measured with a planar gamma camera. Early and late DPD uptake was quantified as a ratio between count values derived from rectangular ROIs placed on the knee treated and on the ipsilateral thigh. The severity of clinical symptoms was assessed on two 3-point rating scales averaged. Results: 30 of the 41 cases favorably responded to radiosynovior-thesis. There was a significant correlation between clinical outcome and pretherapeutic early DPD uptake (EDU) (p <0.05), but not between outcome and pretherapeutic late DPD uptake (DDU). In the whole group, EDU decreased in approximately 76% of cases after therapy (p <0.05), DDU in 54% (p >0.05). In 25 of the 30 responders EDU decreased; EDU increased or remained constant in five of the eleven non-responders. The correlation between outcome and the difference in EDU was significant (r = 0.344; p <0.05). There was no such significant relationship between the difference between pre- and posttherapeutic DDU and clinical course. Conclusion: Three-phase bone scintigraphy may contribute to predict and assess the success of radiosynovior-thesis in rheumatoid arthritis of the knee joint.

Zusammenfassung

Ziel: Zur objektiven Quantifizierung der 3-Phasen-Skelettszintigraphie als Therapiekontrolle nach Radiosynoviorthese (RSO) untersuchten wir die Aufnahme von 99mTc-3,3-Diphosphono-1,2-propandicarbonsäure (DPDUptake) in der Pool- und Mineralisationsphase vor und vier Monate nach Radiosynoviorthese. Diese Variablen wurden bei 41 Knien bestimmt. Methoden: 37 Patienten mit rheumatoider Gonarthritis wurden mit je 185 MBq Yttrium-90-zitrat behandelt. Bei vier Patienten wurden beide Kniegelenke behandelt, insgesamt wurden also 41 Therapien ausgewertet. Im Schnitt wurde 35 Tage vor und 120 Tage nach Radiosynoviorthese die Pool-und Mineralisationsaufnahme von 99mTc-Diphosphonat mit einer planaren Gammakamera gemessen und mit der Region-of-interest-Technik quantifiziert. Die Schwere klinischer Symptome wurde mit zwei 3-Punkt-Schätzskalen evaluiert. Ergebnisse: In 30 der 41 ausgewerteten Fälle besserten sich die Beschwerden nach Radio-synoviorthese. Es gab eine signifikante Korrelation zwischen klinischem Resultat und prätherapeutischem Pool-Uptake (EDU) (p <0,05), aber nicht zwischen klinischem Resultat und prätherapeutischem MineralisationsUptake (DDU). In dem untersuchten Kollektiv kam es in 76% zu einer deutlichen Verringerung des Pool-Uptakes (p <0,05), in 54% zu einer Verringerung des DDU (p >0,05). Es bestand eine signifikante Korrelation zwischen klinischem Resultat und Veränderung des Pool-Uptakes (r = 0,344; p <0,05), jedoch keine Korrelation zwischen klinischem Ergebnis und Mineralisation. Schlussfolgerung: Die 3-Phasen-Skelettszintigraphie kann dazu beitragen, den Erfolg der Radiosynoviorthese bei rheumatoider Gonarthritis vorauszusagen und zu evaluieren.

 
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