Phlebologie 2010; 39(04): 218-225
DOI: 10.1055/s-0037-1622315
Original article
Schattauer GmbH

Pharmakokinetik von Articain in der Tumeszenz lokalanästhesie

Articaine pharmacokinetics in tumescent anaesthesia
G. Bruning
1   Krankenhaus Tabea GmbH & Co.KG, Institut für wissenschaftliche Phlebologie, Hamburg;
,
H. Rasmussen
2   Klinik für Anästhesiologie, Intensivmedizin und Schmerztherapie, Unfallkrankenhaus Berlin;
,
A. Teichler
3   Dermatologisches Zentrum Buxtehude;
,
T. Standl
4   Klinik für Anästhesie, Operative Intensiv- und Palliativmedizin, Städtisches Klinikum Solingen GmbH, Akademisches Lehrkrankenhaus der Universität Köln;
,
I. Moll
5   Klinik und Poliklinik für Dermatologie und Venerologie des Universitätsklinikums Hamburg Eppendorf
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Received: 02 February 2010

accepted in revised form: 21 May 2010

Publication Date:
05 January 2018 (online)

Summary

Tumescence local anaesthesia (TLA) is being increasingly used in varicose vein surgery. However, this requires doses of local anaesthetics that exceed the licensed limits. Whilst data exist for lidocaine and prilocaine, the literature rarely contains those for the local anaesthetic articaine. Patients, methods: Postoperative levels of methaemoglobin as well as plasma concentrations of articaine hydrochloride (articaine HCl) and articaine acid were measured in 100 patients who underwent varicose vein surgery under TLA after subcutaneous infiltration of 2.86 to 19.56 mg articaine pro kg body weight. With the first 20 patients, several blood samples for each parameter were collected at two-hour intervals to construct the plasma concentration versus time curves. In the following 80 patients, the plasma concentrations of methaemoglobin (MetHb), articaine HCl and articaine acid were each measured once only at the time of the previously determined average peak. Patient satisfaction, pre-, intra- and postoperative pain were recorded with the aid of questionnaires and the visual analogue scale (VAS). Results: Maximum concentrations of articaine HCl (n = 100) in plasma were 0.0034 to 0.5800 μg/ml (median: 0.0517 μg/ml) and were observed one hour after the start of infiltration. Values considered toxicologically harmful are >5 μg/ml. Levels of MetHb ranged from 0.19 to 1.90% (median: 0.78%) and were always normal. The median score on the VAS for the pain caused by TLA and the operation was 5 (0–10; n =4 3). Preoperative administration of 500 mg ibuprofen reduced the score to 3 (0–10; n = 40). Ibuprofen was well tolerated by the patients. Without ibuprofen, the patients were free of post-operative pain for 2 hours (0–10), while with ibuprofen, they were pain-free for 3.0 hours (0.5–9). Patient satisfaction was extremely high. 91.75% would agree to the same stripping operation being carried out in the same way again. Plasma concentrations of articaine acid, as the inert product of articaine HCl metabolism, peaked after 8 hours and were between 0.92 and 14.58 μg/ml (median: 3.95 μg/ml). Conclusion: The use of doses of up to 20 mg/kg body weight articaine in TLA appears to be a safe technique with high patient satisfaction. In comparison with prilocaine, the risk of methaemoglobinaemia is nil. Due to its structure, the use of articaine has none of the carcinogenic potential of the lidocaine metabolite, 2,6-dimethylalanine. The disadvantage of articaine is its rapid metabolism, which gives it a shorter duration of action and hence a shorter postoperative analgesia compared with prilocaine and lidocaine.

Zusammenfassung

In der Varizenchirurgie wird die Tumeszenzlokalanästhesie (TLA) zunehmend verwendet. Daten bei Verwendung des Lokalanästhetikums Articain sind in der Literatur rar. Patienten, Methodik: Bei 100 Patienten, die sich einer Varizenoperation in TLA unterzogen, wurden nach subkutaner Infiltration von 2,86 bis 19,56 mg Articain pro kg Kg postoperativ Methämoglobinspiegel, sowie Articain-Hydrochlorid- (Articain-HCl) und Articainsäureplasmakonzentrationen gemessen. Bei den ersten 20 Patienten erfolgten dabei zu jedem Parameter mehrere Blutentnahmen in zweistündigen Abständen zur Ermittlung der zeitlichen Verlaufskurven. Bei den folgenden 80 Patienten wurden Methämoglobinspiegel (MetHb), Articain-HCl- und Articainsäureplasmakonzentration einmalig, zum Zeitpunkt des vorher ermittelten durchschnittlichen Maximums bestimmt. Patientenzufriedenheit, prä-, intraund postoperative Schmerzen, wurden mit Hilfe von Fragebögen und der Visuellen Analogskala (VAS), erfasst. Ergebnisse: Die maximalen Articain-HCl-Plasmakonzentrationen (n = 100) betrugen 0,0034 bis 0,5800 μg/ml (Median: 0,0517 μg/ml). Das zeitliche Maximum lag bei einer Stunde nach Infiltrationsbeginn. Die MetHb-Spiegel waren mit Werten zwischen 0,19 und 1,90% (Median: 0,78%) sämtlich unauffällig. Die durch die TLA und Operation entstandenen Schmerzen gemäß VAS waren insgesamt gering und wurden von den Patienten gut toleriert. Die Patientenzufriedenheit war ausgesprochen hoch. 91,57% würden die Stripping-Operation noch einmal in der gleichen Art und Weise durchführen lassen. Die Plasmakonzentration der Articainsäure, als inertes Stoffwechselprodukt von Articain-HCl, hatte ein zeitliches Maximum nach 8 Stunden und lag zwischen 0,92 und 14,58 μg/ml (Median: 3,95 μg/ml). Schlussfolgerung: Die Verwendung von Articain in der TLA scheint in Dosierungen bis maximal 20 mg/kg KG ein sicheres Verfahren mit hoher Patientenzufriedenheit zu sein. Das Risiko einer Methämoglobinämie besteht nicht.

 
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