Zusammenfassung
Osteolytische Zerstörungen des Knochens aufgrund von Metastasen verursachen bei den
Patienten signifikante Morbidität und Mortalität. Mit einem verbesserten Überleben
durch die gegenwärtigen onkologischen Behandlungen wird eine frühzeitige Intervention
zur effektiven Rekonstruktion von skelettalen Zerstörungen immer wichtiger. Neben
der Versorgung mit Tumorendoprothesen spielt die Rekonstruktion des Knochens mit Zement
eine wichtige Rolle. In Verbindung mit Osteosytheseverfahren können am Becken und
an peripheren Knochen stabile Situationen erreicht werden, die durchaus eine Langzeitfunktionalität
gewährleisten. Die Augmentation mit Zement an der Wirbelsäule hat als ein minimalinvasives
Verfahren zunehmend an Akzeptanz bei der Behandlung von osteoporotischen und tumorbedingten
Frakturen gewonnen. An der Wirbelsäule werden immer mehr thermische Ablationsverfahren
zur Bekämpfung der Schmerzen und lokalen Tumorkontrolle eingesetzt. Die perkutane
vertebrale Augmentation durch Zement, mit und ohne Ablation, wie auch die Verbund
osteosynthese von Knochendefekten erbringen gute Erfolge in der palliativen Situation
dieser schwerkranken Patienten und verbessern ihre Lebensqualität deutlich. Der Einsatz
von modernen chirurgischen Verfahren zur Rekonstruktion von Knochendefekten entspricht
den Zielen, die von einer palliativen Therapie gefordert werden müssen. Unkomplizierte
Durchführung, schneller Wirkungs - eintritt, lang anhaltende Wirkung, geringe Morbidität.
Summary
Skeletal metastases are the most frequent complication of malignant tumours, and are
associated with severe pain and pathologic fractures. Although treatment for metastatic
bone lesions does not alter life expectancy, preventing fractures can improve the
quality of life of the cancer patient. Patients with metastatic disease to the bone
are a clinical challenge. There are multiple therapeutic options available for treatment,
including systemic therapy with antiosteoclastic compound, radiation, and surgery.
Treatment should reflect the patient’s biology of the underlying tumour, overall prognosis
and life expectancy. Maintenance of function and quality of life are the predominant
goals in treating these patients. The most devastating complications in those patients
with metastatic bone disease are impending or pathologic fractures and neurologic
compromise secondary to cord compression. The surgical intervention aims for removal
of the tumour and subsequently reconstruction of the defect. The ability to bear weight
immediately following surgery is important, because these patients have a shorter
life expectancy. Therefore the procedure should be “save, short, and simple”. The
interdisciplinary approach of appropriate surgical intervention, systemic therapy
and radiation therapy achieves the best results of pain relief and control, and functional
preservation in patients with metastatic bone disease of nonosseous primary cancers.
Many patients do not receive an optimal treatment for their metastatic bone lesions.
Clinician awareness of the various therapeutic options and their indications, and
aggressive advocacy of quality of life for these patients, can improve the care delivered
to people with metastatic bone disease.
Schlüsselwörter
Knochenmetastasen - Osteosynthese - Augmentation - Tumorablation
Keywords
Skeletal metastases - osteosynthesis - augmentation - tumour ablation