Nuklearmedizin 1967; 06(02): 124-139
DOI: 10.1055/s-0037-1621323
Originalarbeiten — Original Articles — Travaux Originaux
Schattauer GmbH

Diagnostic Value of the 131I-Labelled Triiodothyronine Red Blood Cell Uptake Test

La valeur diagnostique du test de fixation érythrocytaire au moyen de la triiodothyronine marquée au 131iodeDer diagnostische Wert des 131J-trijodthyronin-Erythrozytenspeichertestes
Cs. Bános
1   From the Radioisotope Laboratory and Department of Medicine János Hospital (Director: Dr. ]. Takó M.D.) Budapest, Hungary
,
J. Takó
1   From the Radioisotope Laboratory and Department of Medicine János Hospital (Director: Dr. ]. Takó M.D.) Budapest, Hungary
,
J. P. Radó
1   From the Radioisotope Laboratory and Department of Medicine János Hospital (Director: Dr. ]. Takó M.D.) Budapest, Hungary
,
I. Krasznai
1   From the Radioisotope Laboratory and Department of Medicine János Hospital (Director: Dr. ]. Takó M.D.) Budapest, Hungary
,
Irma Göschl
1   From the Radioisotope Laboratory and Department of Medicine János Hospital (Director: Dr. ]. Takó M.D.) Budapest, Hungary
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Received: 27 December 1966

Publication Date:
03 February 2018 (online)

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Summary

The results obtained with the use of the 131I-labelled triiodothyronine in vitro red blood cell uptake test (RCU) on 614 patients were statistically analysed and compared to other thyroid function tests (protein-bound iodine, plasma activity tests, thyroid 131I uptake). The diagnostic accuracy of the RCU was quite satisfactory: 84% in euthyroidism, 92% in hyperthyroidism and 78% in hypothyroidism. The RCU test proved to be useful in the determination of thyroid status in patients pretreated with organic or inorganic iodine as well as in following the effects of both antithyroid and substitutional therapies. It has been found in the in vitro studies that the storage of the radioactive material causes a progressive decrease in the results of the RCU, presumably due to decomposition of the 131I-T3 molecule. The differences in the methods, the normal ranges and the diagnostic accuracies reported by other authors have been reviewed.

Chez 614 malades, les erythrocytes étaient fixés in vitro par la triiodothyronine marquée au 131I. Les auteurs ont étudié les résultats statistiquement et les ont comparés aux autres examens thyroïdiens fonctionnaux (iode lié aux protéines, test d’activité du plasma et test de fixation du 131I). L’exactitude de ce test était tout à fait satisfaisante. Il était positif dans 84% de cas d’euthyréose, 92% de cas d’hyperthyréose et 78% de cas d’hypothyréose. Ce test de fixation érythrocytaire a été trouvé applicable dans la détermination de l’état thyroïdien chez les malades pré-traités à l’iode organique ou inorganique ainsi que pour l’appréciation des effets de la thérapie antithyroïdienne et de la thérapie de substitution. Les examens in vitro ont montré que le stockage du matériel radioactif provoque une diminution constante des résultats ce qui pourrait être expliqué par une fission du molécule 131I-triiodothyronine. En plus, les auteurs fournissent un compte-rendu sur les travaux d’autres auteurs concernant les différences entre les méthodes, les valeurs normales et l’exactitude diagnostique.

Die Ergebnisse, die bei 614 Patienten mittels des In-vitro-Erythrozyten-Speicherungstests von 131J-markiertem Trijodthyronin erhalten wurden, wurden statistisch analysiert und mit anderen Schilddrüsenfunktionstesten (eiweiß-gebundenes Jod, Plasmaaktivitätsteste, 131J-Speichertest) verglichen. Die diagnostiselle Genauigkeit des T3-Tests war recht befriedigend: 84% bei Euthyreose, 92% bei Hyperthyreose und 78% bei Hypothyreose. Der Tl3-Test erwies sich als brauchbar bei der Bestimmung des Schilddrüsenstatus bei Patienten, die mit organischem oder anorganischem Jod vorbehandelt waren, sowie zur Beobachtung der Wirkungen von antithyreoidaler und Substitutionstherapie. Es wurde bei diesen In-vitro-Untersuchungen beobachtet, daß die Aufbewahrung des radioaktiven Materials eine zunehmende Verminderung in den Ergebnissen bewirkt, die vermutlich auf einen Zerfall des 131J-T3-Moleküls zurückzuführen ist. Die Unterschiede in den Methoden, die Normalbereiche und die diagnostische Genauigkeit, die von anderen Autoren berichtet wurden, werden diskutiert.