Nuklearmedizin 1967; 06(01): 32-43
DOI: 10.1055/s-0037-1621314
Originalarbeiten — Original Articles — Travaux Originaux
Schattauer GmbH

Metabolism of 125Iodochloroxyquinoline in Man

II. Metabolites in Plasma, Urine and FaecesLe métabolisme du 125I-iododiloroxyquinoline chez l’homme.II. Produits métaboliques dans le plasma, les urines et les fècesStoffwechsel des 125J-Jodchloroxychinolin beim Menschen.II. Stoffwechselprodukte in Plasma, Harn und Faeces
K. Liewendahl
1   From the Minerva Institute for Medical Research, and the 1st and 3rd Department of Medicine, University of Helsinki, Finland
,
V. Kivikangas
1   From the Minerva Institute for Medical Research, and the 1st and 3rd Department of Medicine, University of Helsinki, Finland
,
B.-A. Lamberg
1   From the Minerva Institute for Medical Research, and the 1st and 3rd Department of Medicine, University of Helsinki, Finland
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Received: 29 August 1966

Publication Date:
04 February 2018 (online)

Summary

126I-labelled iodochloroxyquinoline (125ICOQ, Vioform®, CIBA) was given orally in tracer doses to 3 euthyroid and 3 hyperthyroid subjects. Samples of plasma, urine and faeces were closely analysed.

The formation of 3 metabolites was demonstrated: a) a glucosiduronate (125ICOQ-gluc), b) a sulphate ester (125ICOQ-sulph) and c) an unidentified compound (125ICOQ-X) which may possibly be a dihydroxy compound.

The main compound in urine was 125ICOQ-gluc. The proportion of this compound increased with time, while that of 125ICOQ and 125ICOQ-X decreased. The percentage 125ICOQ-sulph remained unchanged. The conjugates were also found in plasma but the radioactivity was mainly distributed between 125ICOQ and 125ICOQ-X. The protein-bound radioactivity in the plasma was located to albumin. More than 90 per cent of the plasma radioactivity could be removed with 3 butanol extractions. A small decrease in butanol extractability with time was noted.

Comparison of the ratio between water-soluble and butanol soluble compounds in the plasma dialysate and in the corresponding urine revealed a similar ratio, indicating a similar renal clearance for all the substances. The decrease of 125ICOQ and 125ICOQ-X in the urine with time may partly be due to a firmer binding of these compounds to the plasma proteins. The spontaneous increase in the excretion of radioactivity in the urine (9) is probably due to an adaptation of the liver enzymes for forming conjugates.

Faeces contained only minute amounts of the conjugates which, however, indicated the existence of an enterohepatic circulation for 125ICOQ. The main faecal metabolites were original 125ICOQ and 125ICOQ-X. The site of formation of 125ICOQ-X is assumed to be the liver or gastrointestinal tract.

In none of the chromatograms of plasma, urine or faeces could any radioactive iodide or thyroidal hormones be demonstrated.

Résumé

126I-iodochloroxyquinoline (125ICOQ, Vioform®, CIBA) était donné par la bouche à doses traceur à 3 euthyroide et 3 sujets hyperthyroide. Echantillons de plasma, d’urine et de fèces etaient analysés.

La formation de 3 métabolites était démontrée: a) un glucosiduronate (125ICOQ-gluc), b) un sulphate ester (125ICOQ-sulph) et c) un composé non identifié (125ICOQ-X) qui pourrait éventuellement être un dihydroxy-composé.

Le composé principal dans l’urine était 125ICOQ-gluc. La proportion de ce compósé augmentait avec le temps pendant que celle de 125ICOQ et 125ICOQ-X se diminuait. Le pourcentage 125ICOQ-sulph restait inchangé. Les conjugués étaient aussi trouvés dans le plasma, mais la radioactivité était distribuée principalement entre 125ICOQ et 125ICOQ-X. La radioactivité proteine-liée dans le plasma était localisée à l’albumine. Plus de 90 pour cent de la radioactivité plasmique pourrait être écarté par 3 extractions butanol. Une petite diminution dans la faculté d’extraire le butanol était remarquée avec le temps.

Une comparaison du rapport entre composés solubles dans l’eau et butanol dans plasma dialysate et dans les échantillons d’urine correspondants révélait un rapport pareil indiquant une clearance rénale analogue pour toutes substances. La diminution de 125ICOQ et 125ICOQ-X dans l’urine à la longue pourrait partiellement être causée par une ligature plus solide aux plasma protéines de ces composés. L’augmentation spontanée dans la sécrétion de radioactivité dans l’urine est éventuellement causée par l’adoption des enzymes du foie pour former des conjugués.

Les fèces renfermaient seulement petites parts des conjugués, ce qui indiquait l’existence d’une circulation entérohépatique pour 125ICOQ. Les métabolites fécais principaux étaient l’original 125ICOQ et 125ICOQ-X. La place de la formation de 125ICOQ-X est peut-être le foie ou les parts gastrointéstinales.

Dans aucun chromatogramme de plasma, d’urine ou de fèces pas se montrait de l’iodure radioactive ou des hormones thyroïdes radioactives.

Zusammenfassung

125I-Jodchloroxychinolin (125ICOQ, Vioform®, CIBA) wurde peroral in radioaktiven Dosen 3 euthyreotischen und 3 hyperthyreotischen Patienten gege-ben. Proben von Plasma, Urin und Stuhl wurden genau analysiert.

Die Bildung von 3 Metaboliten wurde beobachtet: a) ein Glucosiduronat (125ICOQ-gluc), b) ein Sulphat-Ester (125ICOQ-sulph) und c) eine nicht identi-fizierte Substanz (125ICOQ-X), die eventuell eine Dihydroxy-Verbindung sein könnte.

Der hauptsächliche Metabolit des Urines war 125ICOQ-gluc. Die Proportion dieser Verbindung nahm mit der Zeit zu, während die von 125ICOQ und 125ICOQ-X abnahm. Der Prozentsatz von 125ICOQ-Sulph blieb unverändert. Die Konjugate wurden auch im Plasma gefunden, aber die Radioaktivität wurde hauptsächlich zwischen 125ICOQ und 125ICOQ-X verteilt. Die proteingebundene Radioaktivität im Plasma wurde im Albumin gefunden. Über 90% der Radio-akivität im Plasma konnte mit drei Butanol-Extraktionen entfernt werden. Mit der Zeit konnte eine kleine Abnahme in der Butanol-Löslichkeit festgestellt werden.

Eine Vergleichung der Proportionen zwischen wasserlöslichen und Butanol-löslichen Substanzen im Plasma-Dialysat und in den entsprechenden Urinproben hat eine ähnliche Proportion erwiesen und zeigte eine ähnliche renale Clearance für alle Substanzen. Die Abnahme mit der Zeit von 125ICOQ und 125ICOQ-X im Urin könnte zum Teil auf eine festere Bindung zu den Plasma-Proteinen dieser Verbindungen zurückgeführt werden. Die spontane Erhöhung der Ausscheidung von Radioaktivität im Urin erklärt sich vielleicht aus einer Anpassungs-fähigkeit der Leber, Konjugate zu bilden.

Faeces enthielten nur äußerst kleine Mengen von Konjugaten, die aber die Existenz eines enterohepatischen Kreislaufs für 125ICOQ ausweisen. Die wiclitig-sten faecalen Metaboliten waren die originalen 125ICOQ und 125ICOQ-X. Es ist zu vermuten, daß sich die Bildung 125ICOQ-X in der Leber oder im Gastro-intestinal-Kanal befindet.

In keinem Chromatogramm des Plasmas, des Urins oder des Faeces konnte radioaktives Jodid oder Schilddrüsenhormone festgestellt werden.

 
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