Summary
Combined static and dynamic imaging of the brain was performed in 398 patients with
suspected space occupying lesions. The imaging findings were analyzed from two points
of view: Firstly, the radionuclide results were compared with pathological anatomical
findings and, secondly, the diagnostic yield in patients with various symptoms was
evaluated. Thus we obtained the number of false positive and false negative results.
The findings of the combined imaging procedure were correctly negative in 85% of the
patients with non-focal symptoms and false positive in only 1%. The circulation study
alone gave false positive results in 7% and so did the static study alone. The combined
imaging procedure was pathologic in 46 of 83 cases of space-occupying lesions (55%).
There were only three patients in whom a pathologic circulation study was the only
indication of a space-occupying lesion (4%). The static study alone gave correct positive
findings in 23 more cases (28%). We conclude that a pathologic blood flow study alone
is of limited interest. In the presence of a pathologic static study the circulation
procedure gives additional information, especially in meningioma and subdural hematoma.
In patients with symptoms indicative of supratentorial space- occupying lesions of
the brain combined imaging is recommended.
Zusammenfassung
Eine kombinierte statische und dynamische Radionukliduntersuchung des Gehirns wurde
bei 398 Patienten mit dem Verdacht auf einen raumfordernden Prozeß durchgeführt. Die
erhaltenen Resultate wurden teilweise mit den pathologisch-anatomischen Befunden und
teilweise mit den klinischen Daten verglichen. An Hand dieser Daten konnten die Ergebnisse
auch in falsch negative und falsch positive eingeteilt werden. Die kombinierte Untersuchungsmethode
war in 85% korrekt negativ bei Patienten ohne fokale Symptome, und falsch positiv
in nur 1%. Die Zirkulationsstudie und die statische Untersuchung waren in je 7% falsch
pathologisch. Bei 46 von 83 Patienten mit einem raumfordernden Hirnprozeß war die
kombinierte Untersuchung pathologisch (55%). In nur drei Fällen (4%) war die Zirkulationsstudie
und in 28% war die statische Untersuchung verändert und damit der alleinige Hinweis
auf einen expansiven Hirnprozeß. Unsere Resultate sprechen dafür, daß eine pathologische
Zirkulationsstudie allein wenig Information enthält. Beim Meningeom und subduralem
Hämatom gibt die Zirkulationsstudie jedoch eine zusätzliche Information, falls die
statische Untersuchung pathologisch ist. Die kombinierte Radionukliduntersuchung kann
bei Patienten mit Verdacht auf supra- tentorielle raumfordernde Hirnprozesse empfohlen
werden.