Nuklearmedizin 1981; 20(02): 76-81
DOI: 10.1055/s-0037-1620720
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Schattauer GmbH

Adrenal Scintigraphy in Primary Aldosteronism

Improved Visualization after Long-Term Pre-Treatment with DexamethasoneNebennierenszintigraphie bei primärem AldosteronismusVerbesserte Visualisierung nach Langzeitvorbehandlung mit Dexamethason
W. H. Hoefnagels
1   From the Department of Medicine, Division of Endocrinology
,
R.A. Claessens
*   Department of Radiotherapy and Nuclear Medicine, University of Nijmegen, Nijmegen, The Netherlands
,
F.H. Corstens
1   From the Department of Medicine, Division of Endocrinology
,
J.I. Drayer
1   From the Department of Medicine, Division of Endocrinology
,
I. Kazem
*   Department of Radiotherapy and Nuclear Medicine, University of Nijmegen, Nijmegen, The Netherlands
,
P.W. Kloppenborg
1   From the Department of Medicine, Division of Endocrinology
› Author Affiliations
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Publication History

Received: 27 January 1981

Publication Date:
10 January 2018 (online)

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Dexamethasone-modified adrenal scintigrams were performed on 13 patients with an aldosterone-producing adenoma and on one patient with an aldosterone-producing carcinoma. Adrenal scintigrams using 131I-19-Iodocholesterol were obtained after short pre-treatment with dexamethasone, while 131I-6ß-Iodomethyl-19-Nor-Cholesterol scintigrams were performed after long-term pre-treatment with dexamethasone during 9–21 days. Using the former procedure the adrenal scintigrams correctly identified the adenoma in 3 of 8 patients, while with the latter procedure the adrenal scintigrams localized the adenomas in 8 out of 9 patients, including 3 patients in whom the former procedure had failed. The adrenal carcinoma was not visualized with 131I-6ß-Iodomethyl-19-Nor-Cholesterol. Thus, the sensitivity of 131I-19-Iodocholesterol scintigrams to detect aldosterone-producing adenomas was only 37.5%. Uptake of radioactivitiy in the normal contralateral adrenal gland accounted for the low detection rate. On the other hand, the 131I-6ß-Iodomethyl-19-Nor-Cholesterokl scintigrams, performed after long-term pre-treatment with dexamethasone, had a sensitivity of 89%. It is suggested that long-term pre-treatment with dexamethasone contributed to the improved sensitivity by a more effective suppression of radioactivity uptake in the normal adrenal gland.

Nebennierenszintigraphien wurden bei 13 Patienten mit primärem Aldosteronismus und chirurgisch nachgewiesenen Adenomen und bei einer Patientin mit einem Aldosteron-produzierenden Karzinom durchgeführt. Bei Verwendung von l31I-19-Iodocholesterol nach kurzfristiger Vorbehandlung mit Dexamethason wurden nur bei 3 der 8 Patienten die Adenome korrekt diagnostiziert. Bei Verwendung des neueren Präparats 6ß-131I-Iodomethyl-19-Nor-Cholesterol und langfristiger (9 bis 21 Tage) Vorbehandlung mit Dexamethason wurden 8 von 9 Adenomen richtig lokalisiert, darunter 3, die mit der älteren Technik nicht gefunden wurden. Bei der Patientin mit einem primären Aldosteronismus - infolge eines Karzinoms - konnte der Nebennierenrindentumor nicht abgebildet werden. Kurzfristige Vorbehandlung mit Dexamethason und die Applikation von 131I-19-Iodocholesterol genügen nicht für die Lokalisation von Aldosteron-produzierenden Adenomen. Mit dem neueren 6ß-Derivat des Cholesterols können nach einer ein- bis dreiwöchigen Vorbehandlung mit Dexamethason die Adenome in einem hohen Prozentsatz der Fälle richtig lokalisiert werden, da die langzeitige Vorbehandlung mit Dexamethason anscheinend die Radioaktivitätsaufnahme durch die normale Nebenniere stärker unterdrückt.