Methodological and technical aspects as well as application and results of the precordial
Xenon-residue-detection technique are critically reviewed. The results concern mainly
normal flow in various regions of the heart esp. in the free wall of the right and
left ventricle, poststenotic flow in patients with coronary artery disease in relation
to the degree of proximal nar-rowings as well as wall motion of the corresponding
LV segment, bypassgraft flow and flow after drug interventions esp. nitrates, betablockers,
the calcium-antagonist Nifedipine and the coronary dilator Dipyridamole. In spite
of its serious limitations (high affinity of Xenon for fatty tissue, geometrical problems
in the assessment of flow and its relation to anatomy, gas exchange in situations
of high flow etc.), the technique is found to be a usefull investigatory tool. Due
to its technical display and the related high costs routine application is, however,
prohibitive.
Die Methodologie, praktische Durchführung sowie die Resultate der präkordialen Xenon
Clearance Technik werden kritisch beschrieben und bewertet. Die Resultate betreffen
vor allem den Fluß in den verschiedenen normalen Gebieten des Herzens, in der freien
Wand des rechten und linken Ventrikels, den Fluß in den poststenotischen Gebieten
bei Patienten mit koronarer Herzkrankheit in Relation zum Stenosegrad und der Reduktion
der LV Wandbewegung im betreffenden Areal, den Fluß im aorto-koronaren Bypass-Graft
sowie nach Medikation, insbesondere nach Verabreichung von Nitraten, Betablockern,
dem Calciumantagonisten Nifedipine, und dem Koronardilatatoren Dipyridamol. Trotz
der erheblichen theoretischen und praktischen Einschränkungen der Technik (hohe Affinität
des Xenons zum Fettgewebe, geometrische Probleme in Relation zur Anatomie, Gasaustausch
bei hohen Flußwerten etc.) hat sich die Technik in der klinischen Forschung der koronaren
Herzkrankheit bewährt. Ihr relativ großer technischer Aufwand und die damit verbundenen
Kosten lassen sie aber nicht zur Routinemethode werden.