Summary
Background: Previous studies focusing on asparaginase(ASP)-induced acquired alterations of the
hemostatic system reported in childhood acute lymphoblastic leukemia (ALL) could not
sufficiently explain the sporadic manifestations of thrombotic events in the studied
populations, reported as between 0.8% and 11%. Therefore the present retrospective
overview was conducted to unravel the possible interaction between prothrombotic risk
factors, leukemia protocols and the concomitant use of different anti-leukemic agents
with respect to the presence of symptomatic venous vascular accidents. Methods: Published reports on childhood leukemia and hemostatic alterations (no case-reports)
obtained from a Medline-based search (1980-2000) were included in the present overview.
Conclusions: Based on the data presented here, evidence is given that the wide range of thrombotic
events reported is due mainly to different study designs, prospective versus retrospective
data, E. coli ASP sources of different origin (Erwinia, E. coli A, E. coli B) and
dosages, administered alone or in combination with steroids, as well as a variable
number of patients included in the studies reported.
Zusammenfassung
Hintergrund: Zahlreiche Studien über Asparaginase (ASP)-induzierte Gerinnungsstörungen bei akuter
lymphoblastischer Leukämie (ALL) im Kindesalter konnten die berichtete symptomatische
Thromboserate zwischen 0.8% und 11% nicht hinreichend erklären. Daher haben wir hier
die bisher publizierten pädiatrischen Daten in einer Übersicht zusammengestellt und
versucht, eine mögliche Erklärung für die unterschiedlich berichteten Thromboseraten
abzuleiten. Methoden: Arbeiten (keine Falldarstellungen) zwischen 1980 und 2000 (Medline) wurden berücksichtigt.
Schlussfolgerungen: Auf Grund der hier zusammengefassten Daten postulieren wir, dass die unterschiedliche
Thromboserate hauptsächlich durch die unterschiedlichen Studiendesigns, prospektive
versus retrospektive Datenerhebung, unterschiedliche Asparaginasepräparate (Erwinia,
E. coli A, E. coli B), alleine oder in Kombination mit Steroiden, und die unterschiedliche
Anzahl der untersuchten Patienten begründet ist.
Keywords
Childhood ALL - symptomatic thrombosis - prothrombotic risk factors - asparaginase
- steroids
Schlüsselwörter
Kinder und ALL - symptomatische Thrombose - genetische Thromboserisikofaktoren - Asparaginase
- Steroide