Arthritis und Rheuma 2004; 24(04): 127-132
DOI: 10.1055/s-0037-1618470
Rheuma und Darm
Schattauer GmbH

Ernährung und Arthritis

Nutrition and arthritis
Olaf Adam
1   Walther-Straub-Institut der Ludwig-Maximilians-Universität München
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
23 December 2017 (online)

Zusammenfassung

Spondylarthropathien, wie Morbus Bechterew, Psoriasis-arthritis oder enteropathische Arthritis, gehen mit Erkrankungen des Darms einher. Arthritiden bei Darmerkrankungen, wie der endemischen Sprue, unterstreichen die enge Beziehung zwischen Darm, Immunsystem und Gelenken. Die entzündungshemmende Ernährung ist eine ergänzende Behandlung bei chronischem Verlauf dieser Erkrankungen, um die Immunreaktion abzuschwächen. Die perpetuierte Stimulierung des Immun-systems verursacht einen chronischen Entzündungsprozess im betroffenen Gewebe mit pathologisch gesteigerter Biosynthese der Eicosanoide, Zytokine und Chemo-kine. Nährstoffe können die Bildung der Eicosanoide aus der pro-inflammatorischen Arachidonsäure und damit die immunologische Reaktion beeinflussen. Anti-inflammatorische Nährstoffe sind Omega-3-Fettsäuren, Gamma-Linolensäure, Antioxidantien und bestimmte Spurenelemente. Diese Erkenntnisse haben dazu beigetragen, Ernährungsrichtlinien zu erarbeiten, mit denen immunologische Erkrankungen synergistisch zur medikamentösen Therapie behandelt werden können.

Summary

Spondyloarthropathies, e. g. ankylosing spondylitis, psoriatic or enteropathic arthritis, are related to bowel diseases. Arthritis associated with gluten sensitivity underlines the close relationship between intestinal tract, immune system and joints. An anti-inflammatory diet is a supplemental measure in prolonged courses of these diseases to attenuate immunologic reaction. Perpetuated stimulation of the immune system causes chronic inflammatory reaction in the afflicted tissue with exaggerated biosynthesis of eicosanoids, cytokines and chemokines. Several nutrients interact with biosynthesis of pro-inflammatory eicosanoids from arachidonic acid, and thereby influence immunologic reaction. Anti-inflammatory nutrients are omega-3 fatty acids, gamma-linolenic acid, antioxidants, sulfuric amino acids and some trace elements. These findings have contributed to establish nutritional guidelines for the a synergistic pharmacological and nutritional therapy of immunologic diseases.

 
  • Literatur

  • 1 Adam O., Beringer C., Kless T.. et al Anti-inflammatory effects of a low arachidonic acid diet and fish oil in patients with rheumatoid arthrits. Rheumatol Int 2003; 23: 27-36.
  • 2 Adam O.. Dietary fatty acids and immune reactions in synovial tissue. Eur J Med Res 2003; 8: 381-7.
  • 3 Adam O., Lasch K.. Ernährung und Arthritis. arthritis + rheuma 2000; 20: 38-47.
  • 4 Adam O.. Diät und Rat bei Rheuma und Osteoporose. Weil der Stadt: Walther Hädeck. 2002
  • 5 Adam O.. Ernährung bei Spondylitis ankylosan. In Braun J., Sieper J.. Hrsg. Spondylitis ankylosans.. Bremen: Uni-Med Science; 2002: 193-9.
  • 6 Arslan G., Brunborg LA., Froyland L.. Effects of duodenal seal oil administration in patients with inflammatory bowel disease. Lipids 2002; 37: 935-40.
  • 7 Bamba T., Shimoyama T., Sasaki M.. et al Dietary fat attenuates the benefits of an elemental diet in active Crohn’s disease: a randomized, controlled trial. European Journal of Gastroenterology & Hepatology 2003; 15: 151-7.
  • 8 Belch JJ., Muir A.. n-6 and n-3 essential fatty acids in rheumatoid arthritis and other rheumatic conditions. Proc Nutr Soc 1998; 57: 563-9.
  • 9 Beluzzi A., Brignola C., Campieri M.. et al Effect of an enteric-coated fish oil preparation on relapse in crohn’s disease. N Engl J Med 1996; 334: 1557-60.
  • 10 Biesalski H.. K, Fürst P, Kasper H, et al, Hrsg. Ernährungsmedizin. Stuttgart, New York: Georg Thieme 1999; 430: 6.
  • 11 Boyd NF., Stone J., Vogt KN.. et al Dietary fat and breast cancer risk revisited: a metaanalysis of the published literature. Br J Cancer 2003; 89: 1672-85.
  • 12 Darlington LG.. Dietary therapy for arthritis. Rheum Dis Clin North Am 1991; 17: 273-85.
  • 13 Fernández-Bañares F., Cabré E., Esteve-Comas M.. et al How effective is enteral nutrition in inducing clinical remission in active Crohn’s disease? A metaanalysis of the randomized clinical trials. J Parenter Enteral Nutr 1995; 19: 356-63.
  • 14 Fernández-Bañares F., Cabré E., González-Huix F.. et al Enteral nutrition as primary therapy in Crohn’s disease. Gut 1994; 25: 55-9.
  • 15 Folwaczny C., Endres S.. Fischöl zur Rezidivprophylaxe bei Morbus Crohn. Z Gastroenterol 1997; 35: 651-3.
  • 16 Fortin PR., Lew RA., Liang MH.. et al Validation of a metaanalysis: the effects of fish oil in rheumatoid arthritis. J Clin Epidemiol 1995; 48: 1379-90.
  • 17 Gassull MA., Fernandez-Banares F., Cabre E.. et al European Group on Enteral Nutrition in Crohn’s Disease: Fat composition may be a clue to explain the primary therapeutic effect of enteral nutrition in Crohn’s disease: results of a double blind randomised multicentre Euro-pean trial. Gut 2002; 51: 164-8.
  • 18 Griffiths AM., Ohlsson A., Sherman PM.. et al Metaanalysis of enteral nutrition as a primary treatment of active Crohn’s disease. Gastroenterology 1995; 108: 1056-67.
  • 19 Huang SL., Lin KC., Pan WH.. Dietary factors associated with physician-diagnosed asthma and allergic rhinitis in teenagers: analyses of the first Nutrition and Health Survey in Taiwan. Clin Exp Allergy 2001; 31: 259-64.
  • 20 Hugot JP., Alberti C., Berrebi D.. et al Crohn’s disease: the cold chain hypothesis. Lancet 2003; 362: 2012-5.
  • 21 Kelley WN., Harris ED., Ruddy S., Sledge CB.. Textbook of Rheumatology, 4th ed. Philadelphia, London, Toronto, Montreal, Sydney, Tokyo: WB Saunders Company 2001; 713: 28.
  • 22 Kluthe R.. Hrsg. Ernährungsmedizin in der Praxis. Balingen: Perimed Spitt. 2002 3/15.2-3/15.2.7
  • 23 Kluthe R., Fürst P., Hauner H.. et al Das Ratio-nalisierungsschema 2000 des Berufsverbandes Deutscher Ernährungsmediziner (BDEM), der Deutschen Adipositasgesellschaft, der Deutschen Akademie für Ernährungsmedizin (DAEM), der Deutschen Gesellschaft für Ernährung (DGE), der Deutschen Gesellschaft für Ernährungsmedizin (DGEM) und des Verbandes der Diätassistenten-Deutscher Berufsverband (VDD). Aktuelle Ernährungsmedizin 2000; 25: 263-70.
  • 24 Lorenz R., Weber PC., Szimnau P.. et al Held-wein W, Strasser T, Loeschke K. Supplementation with n-3 fatty acids from fish oil in chronic inflammatory bowel disease – a randomized, placebo-controlled, double-blind crossover trial. J Intern Med Suppl 1989; 225: 225-32.
  • 25 Lorenz-Meyer H., Bauer P., Nicolay C.. et al Omega-3 fatty acids and low carbohydrate diet for maintenance of remission in Crohn’s disease. A randomized controlled multicenter trial. Study Group Members (German Crohn’s Disease Study Group). Scand J Gastroenterol 1996; 31: 778-85.
  • 26 Messori A., Trallori G., D’Albasio G.. et al Defined-formula diets versus steroids in the treatment of active Crohn’s disease: a metaanalysis. Scand J Gastroenterol 1996; 31: 267-72.
  • 27 Middleton SJ., Rucker JT., Kirby GA.. et al Long-chain triglycerides reduce the efficacy of enteral feeds in patients with active Crohn’s disease. Clin Nutr 1995; 14: 229-36.
  • 28 Newman WP., Middaugh JP., Probst MT., Rogers DR.. Atherosclerosis in Alaska Natives and non-natives. Ancet 1993; 341: 1056.
  • 29 Panush RS.. Nutritional therapy for rheumatic diseases. Ann Intern Med 1987; 106: 619-21.
  • 30 Reif S., Klein I., Lubin F.. et al Pre-illness dietary factors in inflammatory bowel disease. Gut 1997; 40: 754-60.
  • 31 Robertson TL., Kato H., Gordon T.. et al Epidemiologic studies of coronary heart disease and stroke in Japanese men living in Japan, Hawaii and California. Coronary heart disease risk factors in Japan and Hawaii. Am J Cardiol 1977; 39: 244.
  • 32 Sakurai T., Matsui T., Yao T.. et al Short-term efficacy of enteral nutrition in the treatment of active Crohn’s disease: a randomized, controlled trial comparing nutrient formulas. J Parenter Enteral Nutr 2002; 26: 98-103.
  • 33 Schauder P., Ollenschläger G.. Ernährungsmedizin, Prävention und Therapie. München: Urban und Fischer 1999; 236: 47.
  • 34 Seidelin KN., Myrup B., Fischer-Hansen B.. N-3 fatty acids in adipose tissue and coronary artery disease are inversely correlated. Am J clin Nutr 1992; 55: 1117.
  • 35 Soyland E., Funk J., Rajka G.. et al Effect of dietary supplementation with very-long-chain n-3 fatty acids in patients with psoriasis. N Engl J Med 1993; 328: 1812.
  • 36 Volker D., Fitzgerald P., Major G., Garg M.. Efficacy of fish oil concentrate in the treatment of rheumatoid arthritis. J Rheumatol 2000; 27: 2343-6.
  • 37 Zeidler H., Zacher J., Hiepe F.. Interdisziplinäre klinische Rheumatologie. Berlin, Heidelberg, New York: Springer 2001; 421: 32.