Open Access
Geburtshilfe Frauenheilkd 2016; 76(04): 390-395
DOI: 10.1055/s-0035-1558101
Original Article
GebFra Science
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Comparison of Conservative and Surgical Therapy Concepts for Synechia of the Labia in Pre-Pubertal Girls

Vergleich konservativer und operativer Therapiekonzepte der Labiensynechie präpubertaler Mädchen
S. Bussen
Department of Obstetrics and Gynecology, University Hospital Mannheim, Mannheim
,
A. Eckert
Department of Obstetrics and Gynecology, University Hospital Mannheim, Mannheim
,
U. Schmidt
Department of Obstetrics and Gynecology, University Hospital Mannheim, Mannheim
,
M. Sütterlin
Department of Obstetrics and Gynecology, University Hospital Mannheim, Mannheim
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

received 01 April 2015
revised 12 July 2015

accepted 25 August 2015

Publication Date:
26 April 2016 (online)

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Abstract

Introduction: The aim of this study was to evaluate the primary and secondary therapeutic successes of different therapy schemes for the treatment of synechia of the labia in pre-pubertal girls. Materials and Methods: The treatment courses of 47 pre-pubertal girls who were treated between February 2007 and February 2013 in the special outpatient clinic for paediatric gynaecology of a department for gynaecology at a German university hospital and for whom information on the course of the disease was available for at least the six months following end of the treatment. 23 of these children were treated with a topical estriol therapy (treatment group A). For 24 of the girls a manual separation of the adhering labia minora was undertaken (treatment group B). Statistical evaluation was performed using the χ2 test, Fischerʼs exact test and the Mann-Whitney U test. Results: For 18 of the 23 (80 %) girls in treatment group A topical estriol therapy alone led to a resolution of the synechia. Five of these 23 children (20 %) required a secondary manual separation. All girls for whom treatment was not successful were under 5 years of age. For all 24 girls (100 %) of treatment group B the primary manual separation was performed with success. The recurrence rates after ≥ 6 months in cases with identical after-care did not differ between the two treatment groups (treatment group A: 34 %, treatment group B: 33 %, χ2 test: p = 0.853). 16 of the 17 recurrences occurred ≥ 3 months after the end of the therapy. Conclusion: Our results show that for children < 5 years of age a 4-week topical therapy with estriol is a promising therapy option for synechia of the labia that is less of a burden for the family situation. Especially for girls ≥ 5 years of age, primary therapy fails in up to 20 % of the cases. Primary manual separation represents a more effective therapeutic option. Irrespective of the treatment applied, a recurrence after ≥ 3 must be expected in one-third of the treated girls.

Zusammenfassung

Fragestellung: Ziel dieser Untersuchung war es, den primären und sekundären Therapieerfolg unterschiedlicher Therapieschemata zur Behandlung einer Labiensynechie präpubertaler Mädchen zu evaluieren. Material und Methodik: Retrospektiv wurden die Behandlungsverläufe von 47 präpubertalen Mädchen analysiert, die zwischen Februar 2007 und Februar 2013 wegen einer Labiensynechie in der kindergynäkologischen Spezialsprechstunde einer Universitätsfrauenklinik behandelt wurden und bei denen Informationen über den weiteren Krankheitsverlauf über einen Zeitraum von mindestens 6 Monaten nach Therapieende verfügbar waren. 23 dieser Kinder wurden mit einer topischen Estrioltherapie behandelt (Behandlungsgruppe A). Bei 24 Kindern wurde eine manuelle Separation der adhärenten Labia minora durchgeführt (Behandlungsgruppe B). Die statistische Auswertung erfolgte mithilfe des χ2-Tests, des exakten Tests nach Fisher und des U-Tests nach Mann-Whitney. Ergebnisse: Bei 18 der 23 (80 %) der Mädchen der Behandlungsgruppe A führte die alleinige topische Estrioltherapie zu einer Lösung der Synechie. Fünf dieser 23 Kinder (20 %) mussten sekundär mit einer manuellen Separation behandelt werden. Alle Mädchen mit ausbleibendem Therapieerfolg waren ≥ 5 Jahre. Bei allen 24 Mädchen (100 %) der Behandlungsgruppe B konnte die primäre manuelle Separation erfolgreich durchgeführt werden. Die Rezidivrate nach ≥ 6 Monaten unterschied sich zwischen den beiden Behandlungsgruppen bei identischer Nachbehandlung nicht (Behandlungsgruppe A: 34 %, Behandlungsgruppe B: 33 %, χ2-test: p = 0,853). 16 der 17 Rezidive traten ≥ 3 Monate nach Therapieende auf. Schlussfolgerung: Unsere Ergebnisse zeigen, dass bei Kindern < 5 Jahren eine 4-wöchige topische Therapie mit Estriol eine erfolgversprechende, die familiäre Situation wenig belastende Therapieoption zur Behandlung der Labiensynechie darstellt. Besonders bei älteren Mädchen ≥ 5 Jahren kommt es in bis zu 20 % zu einem primären Therapieversagen. Die primäre manuelle Separation stellt eine wirkungsvollere Therapieoption dar. Unabhängig von der durchgeführten Behandlung muss mit einem Rezidiv nach ≥ 3 Monaten in einem Drittel der behandelten Mädchen gerechnet werden.

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