Geburtshilfe Frauenheilkd 2015; 75(08): 844-847
DOI: 10.1055/s-0035-1557818
Case Report
GebFra Science
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Acute Fatty Liver of Pregnancy and its Differentiation from Other Liver Diseases in Pregnancy

Die akute Schwangerschaftsfettleber und die Abgrenzung zu anderen Lebererkrankungen der Gestationsperiode
J. T. Maier
1   Abteilung für Gynäkologie und Geburtshilfe, Vivantes Klinikum im Friedrichshain, Berlin
,
E. Schalinski
1   Abteilung für Gynäkologie und Geburtshilfe, Vivantes Klinikum im Friedrichshain, Berlin
,
C. Häberlein
1   Abteilung für Gynäkologie und Geburtshilfe, Vivantes Klinikum im Friedrichshain, Berlin
,
U. Gottschalk
2   Abteilung für Gastroenterologie, Vivantes Klinikum im Friedrichshain, Berlin
,
L. Hellmeyer
1   Abteilung für Gynäkologie und Geburtshilfe, Vivantes Klinikum im Friedrichshain, Berlin
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

received 30 March 2015
revised 29 May 2015

accepted 24 June 2015

Publication Date:
31 August 2015 (online)

Abstract

Background: There are a number of threatening liver diseases that occur during pregnancy. Acute fatty liver of pregnancy is a rare disease associated with high maternal and foetal mortality. Case Report: We report on a young gravida 1 woman who presented to our level 1 perinatal centre in the 36 + 5 week of pregnancy with an isolated elevation of transaminases together with diffuse upper abdominal complaints. After comprehensive diagnostic work-up we performed an emergency delivery by Caesarean section. This was followed by interdisciplinary management. Discussion: The differentiation from other liver diseases seems not to be obvious in all cases. Here we consider the following differential diagnoses: hyperemesis gravidarum, intrahepatic gestational cholestasis, preeclampsia, HELLP syndrome. Conclusion: Rapid diagnosis and delivery as well as interdisciplinary aftercare are necessary in order to reduce maternal and foetal mortality.

Zusammenfassung

Hintergrund: Es gibt eine Reihe von bedrohlichen Lebererkrankungen in der Schwangerschaft. Die akute Schwangerschaftsfettleber ist eine seltene Erkrankung, assoziiert mit einer hohen kindlichen und mütterlichen Sterblichkeit. Fallbericht: Wir berichten über eine junge Primigravida, die sich 36 + 5 SSW in unserem Perinatalzentrum Level 1 mit isolierter Erhöhung der Transaminasen sowie diffusen Oberbauchbeschwerden vorstellte. Nach eingehender Diagnostik erfolgte die eilige Entbindung per Sectio. Die Patientin wurde im Anschluss interdisziplinär betreut. Diskussion: Die Unterscheidung zu anderen Lebererkrankungen der Schwangerschaft erscheint nicht immer offensichtlich. Wir gehen hier auf folgende Differenzialdiagnosen zur Abgrenzung ein: Hyperemesis gravidarum, intrahepatische Schwangerschaftscholestase, Präeklampsie, HELLP-Syndrom. Zusammenfassung: Um die Morbidität und Mortalität von Mutter und Kind gering zu halten, bedarf es einer zügigen Diagnostik und Entbindung sowie interdisziplinärer Betreuung.

 
  • References

  • 1 Ahmed KT, Almashhrawi AA, Rahman RN et al. Liver diseases in pregnancy: diseases unique to pregnancy. World J Gastroenterol 2013; 19: 7639-7646
  • 2 Wong HY, Tan JY, Lim CC. Abnormal liver function tests in the symptomatic pregnant patient: the local experience in Singapore. Ann Acad Med Singapore 2004; 33: 204-208
  • 3 Abell TL, Riely CA. Hyperemesis gravidarum. Gastroenterol Clin North Am 1992; 21: 835-849
  • 4 Dey M, Kumar R, Narula GK et al. Acute fatty liver of pregnancy. Medical J Armed Forces India 2014; 70: 392-393
  • 5 Reyes H, Sandoval L, Wainstein A et al. Acute fatty liver of pregnancy: a clinical study of 12 episodes in 11 patients. Gut 1994; 35: 101-106
  • 6 Fries D, Streif W. Gerinnungsmanagement in der Intensivmedizin. Berlin, Heidelberg: Springer; 2014: 49-50
  • 7 Castro MA, Fasset MJ, Reynolds TB et al. Reversible peripartum liver failure: a new perspective on the diagnosis, treatment and cause of acute fatty liver of pregnancy based on 28 cases. Am J Obstet Gynecol 1999; 181: 389-395
  • 8 Goel A, Jamwal KD, Ramachandran A et al. Pregnancy-related liver disorders. J Clin Exp Hepatol 2014; 4: 151-162
  • 9 Williamson C, Geenes V. Intrahepatic cholestasis of pregnancy. Obstet Gynecol 2014; 124: 120-133
  • 10 McCarthy FP, Lutomski JE, Greene RA. Hyperemesis gravidarum: current perspectives. Int J Womens Health 2014; 6: 719-725
  • 11 Goel A, Ramakrishna B, Zachariah U et al. How accurate are the Swansea criteria to diagnose acute fatty liver of pregnancy in predicting hepatic microvesicular steatosis?. Gut 2011; 60: 139-140
  • 12 Ibdah JA, Bennett MJ, Rinaldo P. A fatty-acid oxidation disorder as a cause of liver disease in pregnant women. N Engl J Med 1999; 340: 1723-1731
  • 13 Innes AM, Seargeant LE, Balachandra K. Hepatic carnitine palmitoyltransferase I deficiency presenting as maternal illness in pregnancy. Pediatr Res 2000; 47: 43-45
  • 14 Browning MF, Levy HL, Wilkins-Haug LE et al. Fetal fatty acid oxidation defects in maternal liver disease in pregnancy. Obstet Gynecol 2006; 107: 115-120