Flugmedizin · Tropenmedizin · Reisemedizin - FTR 2015; 22(2): 73-77
DOI: 10.1055/s-0035-1552592
Tropenmedizin
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Diagnostik der Schistosomiasis (Bilharziose) – Notwendige Untersuchungen bei Reiserückkehrern und Patienten aus Endemiegebieten

Diagnostic of schistosomiasis – essential examinations of returning travelers and patients from an endemic country
Dominic Wichmann
1   Klinik für Intensivmedizin, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf (Direktor der Klinik: Prof. Dr. Stefan Kluge)
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
27 April 2015 (online)

Zusammenfassung

Die Schistosomiasis ist nach der Malaria die parasitäre Erkrankung mit der größten sozioökonomischen Bedeutung. Die Infektion erfolgt durch Kontakt mit kontaminiertem Süßwasser. Die Erreger dringen durch die intakte Haut ein und beginnen nach der Paarung mit der Eiablage. Diese Eier werden je nach Spezies mit dem Urin oder den Faeces ausgeschieden.

Diagnostisch stehen der mikroskopische Einachweis in Urin und Faeces sowie die Serologie und PCR aus Blut zur Verfügung.

Der diagnostische Ablauf ist abhängig vom Patienten (Reiserückkehrer vs. Patient, der im Endemiegebiet aufgewachsen ist) und der Zeitspanne zwischen Exposition und Diagnostik.

Summary

Schistosomaisis is the parasitic disease with the second highest socio-economic burden behind malaria. It is transmitted via contaminated fresh water. After entering the body through the intact skin the parasites maturate and start laying eggs. These are excreted with urine or feces depending on the species.

Diagnostic is based on microscopic detection of the eggs in urine or feces and serology or PCR-testing from blood.

Depending on the type of patient (returning traveler vs. patient growing up in an endemic country) and the time span since the last exposure different diagnostic strategies may be used.

 
  • Literatur

  • 1 King CH, Dickmann K, Tisch DJ. Reassessment of the cost of chronic helmintic infection: a meta-analysis of disability-related outcomes in endemic schistosomiasis.. Lancet 2005; 365: 1561-1569
  • 2 Patz JA, Graczyk TK, Geller N, Vittor AY. Effects of environmental change on emerging parasitic diseases.. Int J Parasitol 2000; 30: 1395-1405
  • 3 Ross AG, Vickers D, Olds GR et al. Katayama syndrome.. Lancet Infect Dis 2007; 7: 218-224
  • 4 Gryseels B, Polman K, Clerinx J, Kestens L. Human schistosomiasis.. Lancet 2006; 368: 1106-1118
  • 5 Pearce EJ, Sher A. Mechanisms of immune evasion in schistosomiasis.. Contrib Microbiol Immunol 1987; 8: 219-232
  • 6 Farid A, Al-Sherbiny M, Osman A et al. Schistosoma infection inhibits cellular immune responses to core HCV peptides.. Parasite Immunol 2005; 27: 189-196
  • 7 Gad A, Tanaka E, Orii K et al. Relationship between hepatitis C virus infection and schistosomal liver disease: not simply an additive effect.. J Gastroenterol 2001; 36: 753-758
  • 8 Poggensee G, Feldmeier H. Female genital schistosomiasis: facts and hypotheses.. Acta Trop 2001; 79: 193-210
  • 9 Shane HL, Verani JR, Abudho B et al. Evaluation of urine CCA assays for detection of Schistosoma mansoni infection in Western Kenya.. PLoS Negl Trop Dis 2011; 5 e951
  • 10 Coulibaly JT, Knopp S, N'Guessan NA et al. Accuracy of urine circulating cathodic antigen (CCA) test for Schistosoma mansoni diagnosis in different settings of Cote d'Ivoire.. PLoS Negl Trop Dis 2011; 5 e1384
  • 11 Wichmann D, Panning M, Quack T et al. Diagnosing schistosomiasis by detection of cell-free parasite DNA in human plasma.. PLoS Negl Trop Dis 2009; 3 e422
  • 12 Wichmann D, Poppert S, Von Thien H et al. Prospective European-wide multicentre study on a blood based real-time PCR for the diagnosis of acute schistosomiasis.. BMC Infect Dis 2013; 13: 55-55
  • 13 Clerinx J, Bottieau E, Wichmann D et al. Acute schistosomiasis in a cluster of travelers from Rwanda: diagnostic contribution of schistosome DNA detection in serum compared to parasitology and serology.. J Travel Med 2011; 18: 367-372
  • 14 Deutsche Gesellschaft für Tropenmedizin und Internationale Gesundheit.. S1-Leitlinie „Diagnostik und Therapie der Schistosomiasis (Bilharziose)“.. 07/2013 Im Internet: www.awmf.org/leitlinien/detail/ll/042-005.html