Klin Padiatr 2015; 227(03): 176-180
DOI: 10.1055/s-0035-1548945
Kasuistik
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Gefäßanomalie in der Wangenregion eines Säuglings – Diagnostischer Prozess anhand einer Kasuistik

Vascular Anomaly in the Midcheek Region of an Infant – Review of the Diagnostic Procedure
L. Rossler
1   Klinik für Kinder- und Jugendmedizin der Ruhr-Universität Bochum, Bochum, Germany
,
V. Sander
2   Kinderchirurgische Klinik, Marienhospital Herne, Herne
,
I. Teuber
1   Klinik für Kinder- und Jugendmedizin der Ruhr-Universität Bochum, Bochum, Germany
,
M. Stücker
3   Klinik für Dermatologie, Venerologie und Allergologie, Ruhr-Universität Bochum, Bochum
,
A. Kreuter
4   Helios St. Elisabeth Klinik Oberhausen, Klinik für Dermatologie, Venerologie und Allergologie
,
I. Stricker
5   Institut für Pathologie, Berufsgenossenschaftliches Universitätklinikum Bergmannsheil, Bochum
,
E. Hamelmann
6   Evangelisches Krankenhaus Bielefeld, Klinik für Kinder- und Jugendmedizin Kinderzentrum/Bethel, Bielefeld
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 May 2015 (online)

Zusammenfassung

Bei der diagnostischen Abklärung einer Gefäßanomalie im Säuglingsalter sind Anamnese, klinische Untersuchung, der klinische Verlauf, sowie die bildgebenden Befunde (Farbdopplersonografie, MRT wenn vorhanden) von besonderer Bedeutung. Die Histopathologie mit speziellen Färbungen bei der Suche nach spezifischen Markern (z. B. GLUT1 beim infantilen Hämangiom) hilft in besonders schwierigen Fällen. Die Unterscheidung zwischen Hämangiomen und Gefäßmalformationen ist inzwischen ins Bewusstsein gerückt und wurde in die Nomenklatur aufgenommen (ISSVA Klassifikation). Wir beschreiben hier den diagnostischen Prozess einer wachsenden Gefäßanomalie im Wangenbereich eines zunächst 6 Monate alten Jungen bis hin zu einer Blutung im Alter von 18 Monaten. Nachdem die Diagnose eines Hämangioms nicht mehr aufrecht erhalten werden konnte, wurde die Diagnose einer venösen Gefäßmalformation histopathologisch bestätigt.

Abstract

Clinical history, physical examination, evolution and imaging findings (Colour Doppler sonography, MRI if available) are of pivotal importance in the diagnostic pathway of an infantile vascular anomaly. Histopathology with specific stains and markers is contributive in difficult cases. Differentiation between vascular tumors (hemangioma) and vascular malformations is now well known and integrated into the ISSVA classification. We report here a 6-months-old boy, who presented with a localized cutaneous and expansive vascular birthmark in the left cheek and developed bleedings at the age of 18 months. Diagnostic features of a hemangioma were not evident, and the final diagnosis of a venous malformation was confirmed by histopathology.

 
  • Literatur

  • 1 Behr GG, Johnson CM. Vascular Anomalies: Hemangiomas and Beyound-Part 2, Slow-flow Lesions. AJR 2013; 200: 423-436
  • 2 Belov S. Anatomopathological classification of congenital vascular defects. Seminars in Vasc Surg 1993; 6: 219-224
  • 3 Dubois J, Alison M. Vascular anomalies: what a radiologist needs to know. Pediatr Radiol 2010; 40: 895-905
  • 4 Eivazi B, Fasunla AJ, Hundt W et al. Low flow vascular malformations of the head and neck: a study on brightness mode, color coded duplex and spectral Doppler sonography. Eur Arch Otorhinolaryngol 2011; 268: 1505-1511
  • 5 Enjolras O, Mulliken JB, Boon LM et al. Noninvoluting Congenital Hemangioma: A Rare Cutaneous Vascular Anomaly. Plastic and Reconstructive Surgery 2001; 107: 1647-1654
  • 6 Enjolras O, Wassef M, Chapot R. Introduction: ISSVA Classification. Cambridge University Press, Color Atlas of Vascular Tumors and Vascular Malformations. 2007: 2-11
  • 7 Frieden I, Rogers M, Garzon MC. Conditions masquerading as infantile haemangioma: part 1. Australasian Journal of Dermatology 2009; 50: 77-99
  • 8 Greene AK. Vascular Anomalies: Current overview of the field. Clin Plastic Surg 38: 1-5
  • 9 Hassanein AH, Mulliken JB, Fishman SJ et al. Evaluation of terminology for vascular anomalies in current literature. Plast Reconstr Surg 2011; 127: 347-351
  • 10 Léauté-Labrèze C, Dumas de la Roque E, Hubiche T et al. Propranolol for severe hemangiomas of infancy. New England Journal Of Medecine 2008; 358: 2649-2651
  • 11 Lee BB. Venous malformation and haemangioma. Phlebology 2013; 28: 176-187
  • 12 Legiehn GM, Heran MKS. Venous malformations: Classification, Development, Diagnosis and Interventional Radiologic Management. Radiol Clin North Am 2008; 46: 545-597
  • 13 McRae MY, Adams S, Pereira J et al. Venous malformations: Clinical course and management of vascular birthmark clinic cases. Australas J Dermatol. 2013; 54: 22-30
  • 14 North PE, Waner M, Mizeracki A et al. GLUT1: a newly discovered immunohistochemical marker for juvenile hemangiomas. Human Pathology 2000; 31: 11-22
  • 15 Rossler L, Lamesch A. Le Blue Rubber Bleb Nevus ou Naevus bleu cellulaire ou Syndrome de Bean, un cas rare d’anémie ferriprive. Phlébologie 1992; 45: 471-476
  • 16 Zhong LP, Ow A, Yang WJ et al. Surgical management of solitary venous malformation in the midcheek region. Oral Surg Opral Med Oral Pathol Oral Radiol 2012; 114: 160-166