OP-Journal 2015; 31(02): 108-112
DOI: 10.1055/s-0035-1545973
Artikel zum Leitthema
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Diagnostische Handgelenksarthroskopie und minimalinvasive therapeutische Möglichkeiten

Diagnostic Wrist Arthroscopy and Minimally Invasive Therapeutic Options
Oliver Lotter
,
Hans-Eberhard Schaller
Further Information

Publication History

Publication Date:
22 October 2015 (online)

Zusammenfassung

Die Arthroskopie erlaubt nach abgeschlossener Bildgebung (Röntgen, CT und/oder MRT) bei strenger Indikationsstellung eine risikoarme und schonende Methode zur Abklärung von Krankheitszuständen am Handgelenk. Die technischen Voraussetzungen zur Durchführung einer Handgelenksspiegelung sind aufwendig, dies wird jedoch durch kompatible Systeme für Arthroskopien an anderen Gelenken (Knie, Schulter, Ellenbogen usw.) relativiert. Die im Rahmen einer diagnostischen Handgelenksarthroskopie erhobenen Befunde führen nicht selten zur Indikationsstellung für weitere therapeutische Maßnahmen. Diese stellten früher die Domäne des offenen Vorgehens mit Eröffnen des Gelenks (Arthrotomie) dar. Heutzutage werden immer mehr solcher Eingriffe arthroskopisch und einzeitig zusammen mit dem vorangestellten diagnostischen Teil der Operation vorgenommen.

Abstract

After preoperative diagnostic clarification (radiographs, CT-scan, MRI), wrist arthroscopy represents a risk-less and gentle method for clarification of pathological conditions of the wrist. There are elaborate technical requirements for carrying out wrist arthroscopy. Costs can be mainly reduced by using compatible systems for arthroscopies of other joints such as the knee, the shoulder, the elbow and others. Often, the arthroscopic findings will decide the further proceeding and not seldom therapeutic intervention is indicated. In the beginning of wrist arthroscopy, these were the hallmark of open joint surgery. Today, however, an increasing number of therapeutic interventions are undertaken arthroscopically in one session together with the preceding diagnostic part of the surgery.

 
  • Literatur

  • 1 Culp RW, Osterman L, Kaufmann RA. Wrist Arthroscopy: Operative Procedures. In: Green DP, Hotchkiss RN, Pedersen WC, Wolfe SW, eds. Greenʼs Operative Hand Surgery. Philadelphia: Elsevier Churchill Livingstone; 2005: 781-808
  • 2 Elkowitz SJ, Posner MA. Wrist arthroscopy. Bull NYU Hosp Jt Dis 2006; 64: 156-165
  • 3 Ishii S, Palmer AK, Werner FW et al. An anatomic study of the ligamentous structure of the triangular fibrocartilage complex. J Hand Surg Am 1998; 23: 977-985
  • 4 Geissler W. Preface. In: Geissler W, ed. Wrist Arthroscopy. New York: Springer; 2005: vii
  • 5 Ishii S, Palmer AK, Werner FW et al. An anatomic study of the ligamentous structure of the triangular fibrocartilage complex. J Hand Surg Am 1998; 23: 977-985
  • 6 Kang L, Akelman E, Weiss AP. Arthroscopic versus open dorsal ganglion excision: a prospective, randomized comparison of rates of recurrence and of residual pain. J Hand Surg Am 2009; 33: 471-475
  • 7 Khanchandani P, Badia A. Functional outcome of arthroscopic assisted fixation of distal radius fractures. Indian J Orthop 2013; 47: 288-294
  • 8 VBM Medizintechnik GmbH. Blutsperre Leitfaden 2009.. Im Internet: http://www.vbm-medical.de/cms/files/blutsperre_leitfaden_2.0_05.09_de.pdf Stand 07.02.2015