Gesundheitswesen 2016; 78(11): 759-764
DOI: 10.1055/s-0035-1545267
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Flächenreinigung und Desinfektion im Krankenhaus. Verbesserung durch objektive Überwachung und Intervention

Surface Cleaning and Disinfection in the Hospital. Improvement by Objective Monitoring and Intervention
R. Woltering
1   Gesundheitsamt, Kreis Höxter, Höxter
,
G. Hoffmann
2   Firma Hycom, Höxter
,
J. Isermann
3   Kreis Höxter, Gesundheitsamt, Höxter
,
U. Heudorf
4   Abteilung Infektiologie und Hygiene, Gesundheitsamt, Frankfurt am Main
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
24 June 2015 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund und Fragestellung: Beurteilung der Reinigung und Desinfektion in Krankenhäusern durch objektive Kontrollen und Überprüfung notwendiger Korrekturmaßnahmen.

Methodik: Prospektive Untersuchung der Reinigung und Desinfektion von täglich zu reinigenden Oberflächen in 5 Allgemeinkrankenhäusern mit Ultraviolett-Fluoreszenz-Markierungen (UVM-Methode) gefolgt von einer Ausbildungs- und organisatorischen Intervention. Die UVM wurden auf Bettenstationen, Operationsbereichen und Intensivstationen angebracht. Eine vollständige Entfernung wurde als erbrachte Reinigungsleistung bewertet. Nach der ersten Erhebung erfolgten Schulungen und verstärkte Eigenkontrollen, 6 Monate später eine Erfolgskontrolle.

Ergebnisse: Die durchschnittliche Reinigungsleistung lag vor der Intervention bei 34% (31/90), mit erheblichen Unterschieden zwischen den 5 Krankenhäusern (11–67%). Die besten Ergebnisse fanden sich auf den Intensivstationen (61%) und in den Operationsbereichen (58%), die schlechtesten Ergebnisse auf den Bettenstationen (22%). Die Intervention führte zu einer signifikanten Verbesserung der Reinigungsleistung auf durchschnittlich 69% (65/94; +34,7%, 95% Konfidenzintervall (CI): 21,2–48,3, p<0,05) mit Unterschieden zwischen den Krankenhäusern (20–95%). Die größte Verbesserung konnte auf den Bettenstationen erreicht werden (+45%; CI 29,2–60,8 p<0,05). Die Verbesserungen in Operationsbereichen (+22,9%; CI 10,9–56,7) und Intensivstationen (+5,6%; CI 25,8–36,9) waren statistisch nicht signifikant.

Schlussfolgerungen: Die Überprüfung der Reinigung und Desinfektion von Oberflächen mit der UVM-Methode ist geeignet zur Kontrolle von Hygieneplänen. Eine Intervention führt zu einer signifikanten Verbesserung der Reinigungsleistung. Als Teil einer Strategie zur Verbesserung der Hygiene im Krankenhaus erlaubt die UVM-Methode eine einfache, günstige und effiziente Überwachung von Reinigungsleistung und Korrekturmaßnahmen.

Abstract

Background and Objective: An assessment of cleaning and disinfection in hospitals by the use of objective surveillance and review of mandatory corrective measures was undertaken.

Methods: A prospective examination of the cleaning and disinfection of surfaces scheduled for daily cleaning in 5 general care hospitals by use of an ultraviolet fluorescence targeting method (UVM) was performed, followed by structured educational and procedural interventions. The survey was conducted in hospital wards, operating theatres and intensive care units. Cleaning performance was measured by complete removal of UVM. Training courses and reinforced self-monitoring were implemented after the first evaluation. 6 months later, we repeated the assessment for confirmation of success.

Results: The average cleaning performance was 34% (31/90) at base-line with significant differences between the 5 hospitals (11–67%). The best results were achieved in intensive care units (61%) and operating theatres (58%), the worst results in hospital wards (22%). The intervention significantly improved cleaning performance up to an average of 69% (65/94; +34.7%; 95% confidence interval (CI): 21.2–48.3; p<0.05), with differences between the hospitals (20–95%). The largest increase was achieved in hospital wards (+45%; CI 29.2–60.8; p<0.05). Improvements in operating theatres (+22.9%; CI 10.9–56.7) and intensive care units (+5.6%; CI 25.8–36.9) were statistically not significant.

Conclusions: The monitoring of cleaning and disinfection of surfaces by fluorescence targeting is appropriate for evaluating hygiene regulations. An intervention can lead to a significant improvement of cleaning performance. As part of a strategy to improve infection control in hospitals, fluorescence targeting enables a simple inexpensive and effective surveillance of the cleaning performance and corrective measures.

 
  • Literatur

  • 1 Centers for Disease Control and Prevention/Healthcare Infection Control Advisory Committee (HICPAC) . Guidelines for environmental infection control in healthcare facilities. Atlanta; GA: Centers for Disease Control and Prevention; 2003. Available from www.cdc.gov
  • 2 KRINKO . Anforderungen an die Hygiene bei der Reinigung und Desinfektion von Flächen. Empfehlungen der Kommission für Krankenhaushygiene (KRINKO) am Robert Koch Institut (RKI). Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 2004; 47: 51-61
  • 3 Pratt RJ, Pellowe CM, Wilson JA et al. Epic 2: National evidence-based guidelines for preventing healthcare associated infections in NHS hospitals in England. J Hosp Infect 2007; 65 (Suppl. 01) 1-64
  • 4 Sehulster L, Chinn RY. CDC et al. Guidelines for environmental infection control in health-care facilities. Recommendations of CDC and the Healthcare Infection Control Practices Advisory Committee (HICPAC). MMWR Recomm Rep 2003; 52: 1-42
  • 5 Exner M, Just HM. Personelle und organisatorische Voraussetzung zur Prävention und Kontrolle nosokomialer Infektionen. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 2009; 52: 889-890
  • 6 Gebel J, Exner M, French G et al. Die Rolle der Flächendesinfektion in der Infektionsprävention. GMS Hyg Infect Control 2013; 8: Doc10
  • 7 Kossow A, Schaber S, Kipp F. Flächendesinfektion im Kontext von Infektionsprävention auf Intensivstationen. Med Klin Intensivmed Notfmed 2013; 108: 113-118
  • 8 Deutsche Gesellschaft für Krankenhaushygiene Hygienekriterien für den Reinigungsdienst. Sektion „Hygiene in der ambulanten und stationären Kranken- und Altenpflege/Rehabilitation“. Hyg Med 2013; 38: 152-157
  • 9 Alfa MJ, Dueck C, Olson N et al. UV-visible marker confirms that environmental persistence of Clostridium difficile spores in toilets of patients with C. difficile-associated diarrhea is associated with lack of compliance with cleaning protocole. BMC Infect Dis 2008; 8: 64
  • 10 Boyce JM, Havill NL, Havill HL et al. Comparison of fluorescent marker systems with 2 quantitative methods of assessing terminal cleaning practices. Infect Control Hosp Epidemiol 2011; 32: 1187-1193
  • 11 Carling PC. Methods for assessing the adequacy of practice and improving room disinfection. Am J Infect Control 2013; 41: 20-25
  • 12 Centers for Medicare and Medicaid State operations manual. Appendix A. Interpretative guidelines for hospitals. Im Internet: cms.hhs.gov/manuals/downloads/som107ap_a_hospitals.pdf
  • 13 Guh A, Carling P. Options for Evaluating Environmental Cleaning. Centers for Disease Control and Prevention 2010. www.cdc.gov/HAI/pdfs/toolkits/Environ-Cleaning-Eval-Toolkit12-2-2010.pdf Stand: 27.02.2014
  • 14 KRINKO . Infektionsprävention in Heimen. Empfehlung der Kommission für Krankenhaushygiene und Infektionsprävention beim Robert Koch-Institut (RKI) Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz. 2005; · 48: 1061-1080
  • 15 Carling PC, Briggs JL, Perkins J et al. Improved cleaning of patient rooms using a new targeting method. Clin Infect Dis 2006; 42: 385-388
  • 16 Desinfektionsmittel – Kommission im Verbund für Angewandte Hygiene (VAH) Hrsg. Desinfektionsmittel – Liste des VAH. Stand: 1.4.2014. Mhp-Verlag: Wiesbaden 2014
  • 17 Gastmeier P, Geffers C. Nosokomiale Infektionen in Deutschland: Wie viele gibt es wirklich?. Dtsch Med Wochenschr 2008; 133: 1111-1115
  • 18 Gastmeier P, Brunkhorst F, Schrappe M et al. Wie viele nosokomiale Infektionen sind vermeidbar.?. Dtsch Med Wochenschr 2010; 135: 91-93
  • 19 Walger P, Popp W, Exner E. Stellungnahme der DGKH zu Prävalenz, Letalität und Präventionspotenzial nosokomialer Infektionen in Deutschland 2013. HygMed 2013; 38: 329-338
  • 20 Magill SS, Edwards JR, Bamberg W et al. Multistate Point-Prevalence Survey of Health Care-Associated Infections. N Engl J Med 2014; 370: 1198-1208
  • 21 Ott E, Saathoff S, Graf K et al. Prävalenz von nosokomialen und mitgebrachten Infektionen in einer Universitätsklinik: Eine Beobachtungsstudie. Dtsch Arztebl Int 2013; 110: 533-540
  • 22 Mattner F, Bange FC, Meyer E et al. Prävention der Ausbreitung von multiresistenten gramnegativen Erregern Vorschläge eines Experten-Workshops der Deutschen Gesellschaft für Hygiene und Mikrobiologie. Dtsch Arztebl Int 2012; 109: 39-45
  • 23 Cooper RA, Griffith CJ, Malik RE et al. Monitoring the effectiveness of cleaning in four British hospitals. Am J Infect Control 2007; 35: 338-341
  • 24 Dettenkofer M, Wenzler S, Amthor S et al. Does disinfection of environmental surfaces influence nosocomial infection rates? A systematic review. Am J Infect Control 2004; 32: 84-89
  • 25 Exner M. Die Auseinandersetzung zur Flächendesinfektion: Mythos oder Prävention? Ein Rückblick auf ein Lehrstück. GMS Krankenhhyg Interdiszip 2007; 2: Doc19
  • 26 Dancer SJ. The role of environmental cleaning in the control of hospital-aquired infection. J Hosp Infect 2009; 73: 378-385
  • 27 Eckstein BC, Adams DA, Eckstein EC et al. Reduction of Clostridium difficile and vancomycin-resistant Enterococcus contamination on of environmental surfaces after an intervention to improve cleaning methods. BMC Infect Dis 2007; 7: 61
  • 28 Goodman ER, Platt R, Bass R et al. Impact of an environmental cleaning intervention on the presence of methicillin-resistant Staphylococcus aureus and vancomycin-resistant enterococci on surfaces in intensive care unit rooms. Infect Control Hosp Epidemiol 2008; 29: 593-599
  • 29 Weber DJ, Rutala WA, Miller MB et al. Role of hospital surfaces in the transmission of emerging health care-associated pathogens: norovirus, Clostridium difficile, and Acinetobacter species. Am J Infect Control 2010; 38 65 (Suppl. 01) 25-33
  • 30 Datta R, Platt R, Yokoe DS et al. Environmental cleaning intervention and risk of acquiring multidrug-resistant organisms from prior room occupants. Arch Intern Med. 2011; 171: 491-494
  • 31 Dancer SJ, White LF, Lamb J et al. Measuring the effect of enhanced cleaning in a UK hospital: a prospective cross-over study. BMC Med 2009; 7: 28
  • 32 Donskey CJ. Does improving surface cleaning and disinfection reduce health care-associated infections?. Amer J Infect Control 2013; 41: 12-19
  • 33 Carling PC, Bartley JM. Evaluating hygienic cleaning in health care settings: what you do not know can harm your patients. Am J Infect Control 2010; 38: S41-S50
  • 34 Luick L, Thompson PA, Loock MH et al. Diagnostic assessment of different environmental cleaning monitoring methods. Am J Infect Control 2013; 41: 751-752
  • 35 Mulvey D, Redding P, Robertson C et al. Finding a benchmark for monitoring hospital cleanliness. J Hosp Infect 2011; 77: 25-30
  • 36 Blue J, O’Neill C, Speziale P et al. Use of a fluorescent chemical as a quality indicator for a hospital cleaning program. Can J Infect Control 2008; 23: 216-219
  • 37 Carling PC, Parry MF, Von Beheren SM et al. Identifying opportunities to enhance environmental cleaning in 23 acute care hospitals. Infect Control Hosp Epidemiol 2008; 29: 1-7
  • 38 Carling PC, Parry MM, Rupp ME et al. Improving cleaning of the environment surrounding patients in 36 acute care hospitals. Infect Control Hosp Epidemiol 2008; 29: 1035-1041
  • 39 Munoz-Price LS, Birnbach DJ, Lubarsky DA et al. Decreasing operating room environmental pathogen contamination through improved cleaning practice. Infect Control Hosp Epidemiol 2012; 33: 897-904
  • 40 Ragan K, Khan A, Zeynalova N et al. Use of audit and feedback with fluorescent targeting to achieve rapid improvements in room cleaning in the intensive care unit and ward settings. Am J Infect Control 2012; 40: 284-286
  • 41 Trajtman AN, Manickam K, Macrae M et al. Continuing performance feedback and use of the ultraviolet visible marker to assess cleaning compliance in the healthcare environment. J Hosp Infect 2013; 84: 166-172
  • 42 Sitzlar B, Deshpande A, Fertelli D et al. An environmental disinfection odyssey: evaluation of sequential interventions to improve disinfection of Clostridium difficile isolation rooms. Infect Control Hosp Epidemiol 2013; 34: 459-465
  • 43 Heudorf U, Gasteyer S, Samoiski Y et al. Flächenreinigung und -desinfektion in Altenpflegeheimen. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 2012; 55: 961-969
  • 44 Carling PC, Briggs JL, Perkins J et al. Improved cleaning of patient rooms using a new targeting method. Clin Infect Dis 2006; 42: 385-388
  • 45 KRINKO . Empfehlungen zur Prävention und Kontrolle von Methicillin-resistenten Staphylococcus aureus-Stämmen (MRSA) in medizinischen und pflegerischen Einrichtungen. Empfehlung der Kommission für Krankenhaushygiene und Infektionsprävention (KRINKO) beim Robert Koch-Institut. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 2014; 57: 696-732
  • 46 KRINKO . Hygienemaßnahmen bei Infektionen oder Besiedlung mit multiresistenten gramnegativen Stäbchen. Empfehlungen der Kommission für Krankenhaushygiene (KRINKO) am Robert Koch Institut (RKI)]. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 2012; 55: 1311-1354 Erratum in: Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 2013; 56: 1342
  • 47 Siegel JD, Rhinehart E, Jackson M et al. Management of multidrug-resistant organisms in healthcare settings, 2006. Am J Infect Control 2007; 35 (Suppl. 03) S165-S193
  • 48 Havill NL. Best practices in disinfection of noncritical surfaces in the health care setting: creating a bundle for success. Am J Infect Control 2013; 41: S26-S30