Ultraschall Med 2017; 38(02): 183-189
DOI: 10.1055/s-0034-1399701
Original Article
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Fundus Thickness Assessment by 3D Transvaginal Ultrasound Allows Metrics-Based Diagnosis and Treatment of Congenital Uterine Anomalies

Die Fundusdickenmessung mittels 3D-Transvaginalsonografie ermöglicht eine metrische Diagnostik und Therapie kongenitaler uteriner Anomalien
Michael Bajka
1   Department OB/GYN, University Hospital Zurich, 8091 Zurich, Switzerland
,
Sabrina Badir
2   Institute of Mechanical Systems, Swiss Federal Institute of Technology Zurich, 8092 Zurich, Switzerland
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

04 September 2014

12 March 2015

Publication Date:
17 June 2015 (online)

Abstract

Purpose The development of a metric fundus assessment and definition of the uterine fundus thickness (FTH) for supporting objective diagnosis and treatment of congenital uterine anomalies (CUAs).

Materials and Methods A) In a prospective cohort study, FTH was systematically assessed by 3 D transvaginal ultrasound (TVS) in patients, who presented a normal uterus. B) The mean normal FTH recorded was applied to uteri with fundal protrusions and septations, and compared to two CUA classification systems (ASF and ESHRE/ESGE). C) FTH was studied for preoperative metric planning and evaluation of the postoperative outcome.

Results A) From August 2013 to January 2014, FTH was assessed in 100 normal uteri. An FTH of 12.02 +/- 2.03 mm (mean +/- SD) was recorded. B) Evaluating the 8 detected abnormal uteri, excellent correlation with the new ESHRE/ESGE classification system was observed, taking an FTH of 12 mm as the overall normal FTH equivalent to the individual normal wall thickness (WTH) stipulated in the classification and an FTH of 18 mm as the WTH + 50 %, serving as a cut-off value of (abnormal) septation. C) Metric fundus assessment was initially applied before and after septum resection and the following pregnancy could be monitored.

Conclusion An FTH measurement in 3 D TVS paves the way for metric fundus diagnostics. This objectively distinguishes normal from abnormal fundi. It also has the potential to support accurate septum resection planning and objective postoperative evaluation. The value of the fundus assessment and metrics proposed in this study is not known. It should be investigated in prospective randomized controlled trials.

Zusammenfassung

Ziel Entwicklung einer metrischen Beurteilung des uterinen Fundus mit Messung der uterinen Fundusdicke (FTH) zur Unterstützung einer objektiven Diagnostik und Therapie angeborener Uterusfehlbildungen (CUAs).

Material und Methoden A) In dieser prospektiven Kohortenstudie wurde bei Frauen mit normalem Uterus die FTH in der 3D-Transvaginalsonografie (TVS) standardisiert gemessen. B) Der erarbeitete FTH-Mittelwert wurde auf Uteri mit fundalen Protrusionen oder Septen angewendet und mit zwei CUA-Klassifikationen verglichen. C) Die FTH wurde als metrisches Instrument in der präoperativen Planung und Beurteilung des postoperativen Ergebnisses erstmalig untersucht.

Ergebnisse A) Von August 2013 bis Januar 2014 konnte die FTH an 100 normalen Uteri bestimmt werden. Sie maß 12,02 +/- 2,03 mm (mean +/- SD). B) In der Beurteilung der 8 entdeckten abnormalen Uteri wurde eine ausgezeichnete Übereinstimmung mit der ESHRE/ESGE Klassifikation gefunden, wenn 18 mm FTH (12 mm + 50 %) der ESHRE/ESGE-Regel individuelle Wanddicke (WTH) + 50 % gleich gesetzt und als Grenzwert zur Diagnose eines Septums angenommen wurde. C) In einem ersten Fall konnte die FTH-Messung vor und nach Septumresektion eingesetzt und die folgende Schwangerschaft begleitet werden.

Schlussfolgerung Die 3D-TVS-Messung der FTH eröffnet die metrische Fundusdiagnostik. Diese ermöglicht eine einfache und objektive Unterscheidung zwischen normalen und abnormalen Fundi. Sie besitzt zudem das Potential, eine exakte präoperative Planung einer Septumresektion durchzuführen und das operative Ergebnis objektiv zu beurteilen. Der Stellenwert der vorgestellten Messmethode wie auch der vorgeschlagenen Messgrößen ist nicht bekannt. Diese sollten in prospektiv randomisierten kontrollierten Studien überprüft werden.

 
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