Handchir Mikrochir Plast Chir 2015; 47(01): 44-57
DOI: 10.1055/s-0034-1398661
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Wiederaufnahme der Arbeit nach traumatischen Handverletzungen: medizinische, persönliche und arbeitsplatzbezogene Faktoren

Return to Work after Traumatic Hand Injuries: Medical, Personal and Work-related Factors
E. Oberfeld
1   Klinik für Plastische- und Handchirurgie, Universitätsspital Bern, Inselspital, Bern, Schweiz
,
M. Zwahlen
2   Institut für Sozial- und Präventivmedizin, Universität Bern, Bern, Schweiz
,
E. Vögelin
1   Klinik für Plastische- und Handchirurgie, Universitätsspital Bern, Inselspital, Bern, Schweiz
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

eingereicht 06 October 2014

akzeptiert 27 December 2014

Publication Date:
10 February 2015 (online)

Zusammenfassung

Ziel: Die Studie untersucht anhand klinikbasierter Daten die Wiederaufnahme der Arbeit und die Dauer der Arbeitsunfähigkeit (AUF) von Patienten nach offenen Handverletzungen und wertet mögliche beeinflussende Faktoren quantitativ aus.

Methode: Eingeschlossen in die retrospektive Erhebung wurden 18–65 jährige Patienten mit akuten Handverletztungen (n=435), die 2008 und 2009 in unserer Klinik operativ versorgt wurden. Durch versandte Fragebogen in 2011 wurden zu den Angaben aus der Krankengeschichte zusätzliche demografische, arbeitsbezogene und persönliche Informationen erhoben. In Gruppenvergleichen und multivariablen linearen Regressionen wurden Zusammenhänge zwischen möglichen beeinflussenden Faktoren und der Dauer der AUF ermittelt.

Ergebnisse: Die Stichprobe umfasste 290 Patienten mit einem durchschnittlichen Alter von 38,9 (SD 13,2) Jahren. 98,6% der Handverletzten nahmen nach einer Zeitdauer von 45,5 Tagen (Median) ihre Tätigkeit wieder auf. Klinische, soziodemografische und arbeitsbezogene Faktoren waren in den einfachen Gruppenvergleichen mit der Dauer der AUF assoziiert. Die Verletzungsregion, die Anzahl der betroffenen Regionen, das Aufkommen von Sekundäreingriffen, das Alter und die berufliche Tätigkeit waren die einzigen Variablen, die in der multivariablen linearen Regression einen statistisch signifikanten Zusammenhang mit der Dauer der AUF aufwiesen.

Schlussfolgerung: Verletzungsbezogene Faktoren und das Alter beeinflussen die Zeitdauer bis zur Wiederaufnahme der Arbeit nach einer Handverletzung maßgebend. Da sich beide nicht modifizieren lassen, kommt der Prävention von Handverletzungen, gefolgt von einer frühen sachgemäßen klinischen und therapeutischen Rehabilitation größte Bedeutung zu. Eine ebenso wesentliche Rolle für die Zeitdauer bis zur Arbeitsaufnahme kommt den Anforderungen der jeweiligen beruflichen Tätigkeit zu. Durch eine verbesserte Kommunikation zwischen medizinischem Behandlungsteam, Arbeitgeber, Versicherer und dem Handverletzten ließen sich bereits zu einem frühen Zeitpunkt entscheidende Weichenstellungen in der Rehabilitation vornehmen. Ob diese eine graduelle und frühere Arbeitswiederaufnahme ermöglicht, bleibt Gegenstand weiterer Untersuchungen.

Abstract

Purpose: This study aimed to examine the work-related impact of open hand injuries, specifically, the amount of lost work days subsequent to the injury and factors associated with work-related rehabilitation.

Patients and Methods: We retrospectivley included consecutive patients with acute hand injuries who were operated between 2008 and 2009 in the Division of Hand Surgery (n=435) at the Department of Orthopaedic, Plastic and Hand Surgery. Information was obtained from the medical records and via a self-reported questionnaire sent out in 2011. Patients younger than 18 or older than 65 years, as well as the unemployed were excluded from the study. Descriptive group analysis was used to establish statistical relationships between time off work (TOW) and possible influencing variables. Multiple linear regression was applied to analyse the impact of injury, personal and/or work-related factors on TOW.

Results: The sample included 290 patients with a mean age of 38.9 (SD 13.2) years of whom 98.6% returned to work after a median absence of 45.5 days. Univariate analysis demonstrated an association of length of absence from work with socio-demographic, clinical and work-related factors. Multiple regression analysis indicated that the location of injury, the number of injured regions, the need for secondary surgery, age, and the type of occupation were independently associated with TOW.

Conclusion: Most factors associated with TOW after traumatic hand injuries could not be influenced. Possible interventions should probably target improved injury prevention, optimal clinical treatment and rehabilitation starting early after injury. Whether improvements in communication and enhancement of cooperation between the treatment teams, the workplace and the insurance carrier may support a staged and earlier return to work remains to be investigated.

Ergänzendes Material

 
  • Literatur

  • 1 Schweizerische Gesellschaft für Handchirurgie (SGH). http://www.swisshandsurgery.ch/patienteninfo.aspx accessed 01.09.2011
  • 2 Siegrist S, Bisig B.. Unfallbedingte Verletzungen. In: Gutzwiller F, Paccaud F. Hrsg Sozial- und Präventivmedizin Public Health. 3. Aufl. Bern: Verlag Hans Huber; 2007: 295-302
  • 3 Koordinationsgruppe für die Statistik der Unfallversicherung UVG (KSUV) Hrsg Unfallstatistik 2014. Luzern: Sammelstelle für die Statistik der Unfallversicherung UVG (SSUV); 2014
  • 4 Bauer R EU Injury Database (EU IDB) – Prevention oriented injury surveillance – example hand injuries. “Hand in Prevention” 1st EUROPEAN HAND INJURY PREVENTION CONGRESS; 25–27 June 2009; Bursa, Turkey
  • 5 Urso-Baiarda F, Lyons RA, Laing JH et al. A prospective evaluation of the Modified Hand Injury Severity Score in predicting return to work. Int J Surg 2008; 6: 45-50
  • 6 Bruyns CN, Jaquet JB, Schreuders TA et al. Predictors for return to work in patients with median and ulnar nerve injuries. J Hand Surg Am 2003; 28: 28-34
  • 7 Bear-Lehman J. Factors affecting return to work after hand injury. Am J Occup Ther 1983; 37: 189-194
  • 8 Buechler U. Funktionelle Interaktionen im Heilungsablauf kombinierter Verletzungen der Hand: Klinische Untersuchungen am Beispiel des Fingergrundgliedes [Habilitation]. Bern: Universität Bern; 1988: 324
  • 9 MacKenzie EJ, Morris Jr JA, Jurkovich GJ et al. Return to work following injury: the role of economic, social, and job-related factors. Am J Public Health 1998; 88: 1630-1637
  • 10 Skov O, Jeune B, Lauritsen JM et al. Time off work after occupational hand injuries. J Hand Surg Br 1999; 24: 187-189
  • 11 Pransky GS, Benjamin KL, Savageau JA et al. Outcomes in work-related injuries: a comparison of older and younger workers. Am J Ind Med 2005; 47: 104-112
  • 12 Rüegg D. The Management of Distal Radius Fractures in the Swiss Working Population: Epidemiology and Costs: Thesis for the Degree of Master of Public Health, Interuniversitäres Weiterbildungsprogramm Public Health (MPH). Universitäten Basel; Bern, Zürich: 2004
  • 13 de Putter CE, Selles RW, Polinder S et al. Economic impact of hand and wrist injuries: health-care costs and productivity costs in a population-based study. J Bone Joint Surg Am 2012; 94: e56
  • 14 Scholz-Odermatt S. Sammelstelle für Statistik der Unfallversicherungen (UVG), Luzern. Persönliche Kommunikation 2: 9 2013;
  • 15 Campbell DA, Kay SP. The Hand Injury Severity Scoring System. J Hand Surg Br 1996; 21: 295-298
  • 16 Opsteegh L, Reinders-Messelink HA, Schollier D et al. Determinants of return to work in patients with hand disorders and hand injuries. J Occup Rehabil 2009; 19: 245-255
  • 17 Matsuzaki H, Narisawa H, Miwa H et al. Predicting functional recovery and return to work after mutilating hand injuries: usefulness of Campbell’s Hand Injury Severity Score. J Hand Surg Am 2009; 34: 880-885
  • 18 Wong JY. Time off work in hand injury patients. J Hand Surg Am 2008; 33: 718-725
  • 19 Saxena P, Cutler L, Feldberg L. Assessment of the severity of hand injuries using “hand injury severity score”, and its correlation with the functional outcome. Injury 2004; 35: 511-516
  • 20 Wachter NJ, Gulke J, Krischak GD et al. Einschätzung der Verletzungsschwere sowie der Dauer der Arbeitsunfähigkeit bei Handverletzungen mit dem HISS-Bewertungsschema. Handchir Mikrochir Plast Chir 2005; 37: 238-244
  • 21 Shi Q, Sinden K, MacDermid JC et al. A systematic review of prognostic factors for return to work following work-related traumatic hand injury. J Hand Ther 2014; 27: 55-62
  • 22 Hwang YF, Chen-Sea MJ, Chen CL. Factors related to return to work and job modification after a hand burn. J Burn Care Res 2009; 30: 661-667
  • 23 Hou WH, Tsauo JY, Lin CH et al. Worker’s compensation and return-to-work following orthopaedic injury to extremities. J Rehabil Med 2008; 40: 440-445
  • 24 Rosenberger PH, Jokl P, Ickovics J. Psychosocial factors and surgical outcomes: an evidence-based literature review. J Am Acad Orthop Surg 2006; 14: 397-405
  • 25 Kosny A, Franche RL, Pole J et al. Early healthcare provider communication with patients and their workplace following a lost-time claim for an occupational musculoskeletal injury. J Occup Rehabil 2006; 16: 27-39
  • 26 Rusch MD, Dzwierzynski WW, Sanger JR et al. Return to work outcomes after work-related hand trauma: the role of causal attributions. J Hand Surg Am 2003; 28: 673-677
  • 27 Grob M, Papadopulos NA, Zimmermann A et al. The psychological impact of severe hand injury. J Hand Surg Eur Vol 2008; 33: 358-362