Handchir Mikrochir Plast Chir 2014; 46(05): 300-306
DOI: 10.1055/s-0034-1387707
Review
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

(Dry) Arthroscopic Partial Wrist Arthrodesis: Tips and Tricks

(Trockene) arthroskopische Handgelenksteilversteifung: Tipps und Tricks
F. del Piñal
1   Instituto de Cirugía Plastica y de la Mano, Private practice and Hospital Mutua Montanesa, Santander, Spain
,
F. Tandioy-Delgado
2   Formerly Fellow. presently Clinica las Américas, Hand Surgery, Medellin, Antioquia, Colombia
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

received 14 July 2014

accepted 19 July 2014

Publication Date:
07 October 2014 (online)

Abstract

One of the options for performing a partial wrist arthrodesis is the arthroscopic technique. As a first advantage arthroscopy allows us to directly assess the state of the articular surface of the carpal bones and define the best surgical option during the salvage operation. Furthermore, it allows performance of the procedure with minimal ligament damage and minimal interference with the blood supply of the carpals. These will (presumably) entail less capsular scarring and more rapid healing. Lastly, there is cosmetic benefit by reducing the amount of external scarring. The procedure has a steep learning curve even for accomplished arthroscopists but can be performed in a competitive manner to the open procedure if the dry technique is used. The aim of this paper is to present the technical details, tricks and tips to make the procedure accessible to all hand specialists with an arthroscopic interest. As it is paramount that the surgeon is acquainted with the “dry” technique, some technical details about it will also be presented.

Zusammenfassung

Teilversteifungen des Handgelenkes können arthroskopisch durchgeführt werden. Dabei ist es mittels der Arthroskopie möglich, die Knorpelsituation der Handwurzelknochen zu beurteilen und hierauf basierend noch während der Rettungsoperation zu entscheiden, was der bestsinn­vollste Eingriff ist. Darüber hinaus minimiert der arthroskopische Eingriff Schäden am Band­apparat und Beeinträchtigungen der Blutversorgung der Karpalia. Es steht zu vermuten, dass dies zu einer geringen Vernarbung der Gelenk­kapsel und zugleich zu einer schnelleren Heilung führt. Auch ästhetisch ist die Verkleinerung des Hautschnittes von Vorteil. Allerdings haben selbst erfahrene Arthroskopeure eine steile Lernkurve mit dem Verfahren, auch wenn das arthroskopische Vorgehen sehr wohl mit der offenen Operation vergleichbar ist, sofern die Arthroskopie „trocken“ erfolgt. Ziel der vorliegenden Arbeit ist es, technische Details darzustellen und Tricks und Tipps zu geben, um jedem Handchirurgen mit Interesse an der Arthroskopie das Verfahren nahezubringen. Da es wichtig ist, dass der Handchirurg mit der „trockenen“ Arthroskopie vertraut ist, werden auch hierzu einige technische Details präsentiert.

 
  • References

  • 1 Ho PC. Arthroscopic partial wrist fusion. Tech Hand Up Extrem Surg 2008; 12: 242-265
  • 2 Hagert E, Ferreres A, Garcia-Elias M. Nerve-sparing dorsal and volar approaches to the radiocarpal joint. J Hand Surg 2010; 35A: 1070-1074
  • 3 Ivie TJ. Denervation impairs healing of the rabbit medial collateral ligament. J Orthop Res 2002; 20: 990-995
  • 4 Del Piñal F, García-Bernal FJ, Pisani D et al. Dry arthroscopy of the wrist: surgical technique. J Hand Surg 2007; 32A: 119-123
  • 5 Del Piñal F. Dry arthroscopy and its applications. Hand Clin 2011; 27: 335-345
  • 6 Del Piñal F. Treatment of explosion-type distal radius fractures. In del Piñal F, Mathoulin C, Luchetti C. (eds.) Arthroscopic Management of Distal Radius Fractures. Springer Verlag; Berlin: 2010: 41-65
  • 7 Del Piñal F. Technical tips for (dry) arthroscopic reduction and internal fixation of distal radius fractures. J Hand Surg 2011; 36A: 1694-1705
  • 8 Del Piñal F, Klausmeyer M, Thams C et al. Early experience with (dry) arthroscopic 4-corner arthrodesis: from a 4-hour operation to a tourniquet time. J Hand Surg Am 2012; 37: 2389-2399
  • 9 Del Piñal F, García-Bernal FJ, Delgado J et al. Correction of malunited intra-articular distal radius fractures with an inside-out osteotomy technique. J Hand Surg 2006; 31A: 1029-1034
  • 10 Weiss ND, Molina RA, Gwin S. Arthroscopic proximal row carpectomy. J Hand Surg 2011; 36A: 577-582
  • 11 Mühldorfer-Fodor M, Ha HP, Hohendorff B et al. Results after radioscapholunate arthrodesis with or without resection of the distal scaphoid pole. J Hand Surg Am 2012; 37: 2233-2239