Fortschr Neurol Psychiatr 2014; 82(12): 695-697
DOI: 10.1055/s-0034-1385441
Kasuistik
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Verlauf der neurologischen Frührehabilitation bei einem Patienten mit ausgeprägtem Posteriorem Reversiblem Enzephalopathiesyndrom

The Course of Early Neurological Rehabilitation in a Patient with Severe Posterior Reversible Encephalopathy Syndrome
H. J. Gdynia
1   Neurologische Fachklinik, Helios Klinik Kipfenberg
,
G. Ampatzis
1   Neurologische Fachklinik, Helios Klinik Kipfenberg
,
A. Diaconescu
1   Neurologische Fachklinik, Helios Klinik Kipfenberg
,
D. A. Nowak
1   Neurologische Fachklinik, Helios Klinik Kipfenberg
,
R. Dabitz
2   Neurologische Klinik, Klinikum Ingolstadt
,
T. Pfefferkorn
2   Neurologische Klinik, Klinikum Ingolstadt
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
09 December 2014 (online)

Zusammenfassung

Beim Posterioren Reversiblen Enzephalopathiesyndrom (PRES) handelt es sich in der Regel um eine gutartige und potenziell rückbildungsfähige Erkrankung. In der Literatur wurden dennoch Fälle mit schwerwiegendem Krankheitsverlauf beschrieben, genauere Daten bezüglich des langfristigen Outcomes dieser Patienten sind aber nicht vorhanden. Weiterhin gibt es keine Daten hinsichtlich des Nutzens einer neurologischen Frührehabilitation bei diesen Patienten. In dieser Arbeit beschreiben wir die klinische Symptomatik, die bildgebenden Befunde, den Rehabilitationsprozess und das langfristige Outcome eines Patienten mit ausgeprägtem PRES nach Durchführung einer neurologischen Frührehabilitation.

Abstract

Posterior reversible encephalopathy syndrome (PRES) is widely held to be a benign and potentially reversible disease. However, severe cases have been described in the literature. Data on the long-term outcome of these severe cases are scarce. Furthermore, there are no data focusing on potential benefits of neurological early rehabilitation in these patients. Here we present the clinical picture, neuroimaging features, rehabilitative course and long-term outcome of a patient with severe PRES who underwent early neurological rehabilitation.

 
  • Literatur

  • 1 Matia AC, Rocha J, Cerqueira ME et al. Autonomic dysreflexia and posterior reversible encephalopathy syndrome. Am J Phys Med Rehabil 2013; 92: 453-458
  • 2 Stevens CJ, Heran MK. The many faces of posterior reversible syndrome. Br J Radiol 2012; 85: 1566-1575
  • 3 Bartynski WS. Posterior reversible encephalopathy syndrome, part 2: controversies surrounding pathophysiology of vasogenic edema. AJNR Am J Neuroradiol 2008; 29: 1043-1049
  • 4 Legriel S, Pico F, Azoulay E. Understanding Posterior Reversible Encephalopathy Syndrome. In: Vincent JL, ed. Annual Update in Intensive Care and Emergency Medicine. Berlin, Heidelberg: Springer; 2011: 631-653
  • 5 Schwartz RB, Bravo SM, Klufas RA et al. Cyclosporine neurotoxicity and its relationship to hypertensive encephalopathy: CT and MR findings in 16 cases. Am J Roentgenol Am J Roentgenol 1995; 165: 627-631
  • 6 Lee VH, Wijdicks EF, Manno EM et al. Clinical spectrum of reversible posterior leukoencephalopathy syndrome. Arch Neurol 2008; 65: 205-210
  • 7 Bundesarbeitsgemeinschaft für Rehabilitation. Empfehlungen zur Neurologischen Rehabilitation von Patienten mit schweren und schwersten Hirnschädigungen in den Phasen B und C. BAR Publikation Frankfurt/Mail 1995; ISSN: 0933-8462
  • 8 Rollnik JD, Janosch U. Current trends in the length of stay in neurological early rehabilitation. Dtsch Arztebl Int 2010; 107: 286-292
  • 9 Schönle PW. Der Frühreha-Barthel-Index (FRB) – eine frührehabilitationsorientierte Erweiterung des Barthel-Index. Rehabilitation 1995; 34: 69-73
  • 10 Hamilton BB, Granger CV, Sherwin FS et al. An uniform national system for medical rehabilitation. In: Fuhrer MJ, ed. Rehabilitation Outcomes: analysis and measurement. Baltimore, MD: Brookes; 1987: 137-147
  • 11 Nagaoka Y, Ishikura K, Hamada R et al. Severe posterior reversible encephalopathy syndrome resolved with craniectomy. Pediatr Int 2012; 55: 644-646
  • 12 Legriel S, Schraub O, Azoulay E et al. Determinants of recovery from severe posterior reversible encephalopathy syndrome. Plos One 2012; 7: e44534
  • 13 Fridman EA, Calvar J, Bonetto M et al. Fast awakening from minimally conscious state with apomorphine. Brain Inj 2009; 23: 172-177