Rofo 2015; 187(1): 29-35
DOI: 10.1055/s-0034-1385211
Abdomen
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Multivariable Analysis of Clinical Influence Factors on Liver Enhancement of Gd-EOB-DTPA-Enhanced 3T MRI

Multivariable Analyse klinischer Einflussfaktoren auf die Signalintensität bei Gd-EOB-DTPA 3T-MRT der Leber

Authors

  • N. Verloh

    1   Department of Radiology, University Hospital Regensburg
  • M. Haimerl

    1   Department of Radiology, University Hospital Regensburg
  • F. Zeman

    2   Center for Clinical Trials, University Hospital Regensburg
  • A. Teufel

    3   Department of Gastroenterology, University Hospital Regensburg
  • S. Lang

    4   Department of Surgery, University Hospital Regensburg
  • C. Stroszczynski

    1   Department of Radiology, University Hospital Regensburg
  • C. Fellner

    1   Department of Radiology, University Hospital Regensburg
  • P. Wiggermann

    1   Department of Radiology, University Hospital Regensburg
Further Information

Publication History

04 April 2014

01 August 2014

Publication Date:
22 December 2014 (online)

Abstract

Purpose: The purpose of this study was to identify clinical factors influencing Gd-EOB-DTPA liver uptake in patients with healthy liver parenchyma.

Materials and Methods: A total of 124 patients underwent contrast-enhanced MRI with a hepatocyte-specific contrast agent at 3 T. T1-weighted volume interpolated breath-hold examination (VIBE) sequences with fat suppression were acquired before and 20 minutes after contrast injection. The relative enhancement (RE) between plain and contrast-enhanced signal intensity was calculated. Simple and multiple linear regression analyses were performed to evaluate clinical factors influencing the relative enhancement. Patients were subdivided into three groups according to their relative liver enhancement (HRE, RE ≥ 100 %; MRE, 100 % > RE > 50 %; NRE, RE ≤ 50 %) and were analyzed according to the relevant risk factors.

Results: Simple regression analyses revealed patient age, transaminases (AST, ALT, GGT), liver, spleen and delta-liver volume (the difference between the volumetrically measured liver volume and the estimated liver volume based on body weight) as significant factors influencing relative enhancement. In the multiple analysis the transaminase AST, spleen and delta liver volume remained significant factors influencing relative enhancement. Delta liver volume showed a significant difference between all analyzed groups.

Conclusion: Liver enhancement in the hepatobiliary phase depends on a variety of factors. Body weight-adapted administration of Gd-EOB-DTPA may lead to inadequate liver enhancement after 20 minutes especially when the actual liver volume differs from the expected volume.

Key Points:

• Differences between actual and expected liver volume can cause inadequate liver enhancement after 20 min.

• A liver volume-adapted dose of Gd-EOB-DTPA may help to improve liver enhancement.

Citation Format:

• Verloh N, Haimerl M, Zeman F et al. Multivariable Analysis of Clinical Influence Factors on Liver Enhancement of Gd-EOB-DTPA-Enhanced 3T MRI. Fortschr Röntgenstr 2015; 187: 29 – 35

Zusammenfassung

Ziel: Analyse klinischer Faktoren, welche die Aufnahme von Gd-EOB-DTPA in einem Patientenkollektiv ohne Leberparenchymschädigungen beeinflussen.

Material und Methoden: 124 Patienten erhielten eine 3T-MRT-Untersuchung mit leberspezifischem Kontrastmittel zur sekundären Leberläsionsabklärung. Anhand T1-gewichteter VIBE-Sequenzen der Leber mit Fettunterdrückung wurde die relative Signaländerung (RE) zwischen nativer und hepatobiliärer Phase (20 min) evaluiert. Einfache und multiple lineare Regressionsanalysen wurden durchgeführt, um klinische Einflussfaktoren auf die Signaländerung zu bestimmen. Im Anschluss wurden die Patienten anhand der berechneten relativen Signalveränderung in drei Gruppen aufgeteilt (HRE, RE ≥ 100 %; MRE, 100 % > RE > 50 %; LRE, RE ≤ 50 %) und bezüglich der relevanten Risikofaktoren untersucht.

Ergebnisse: Die einfache Regressionsanalyse zeigte eine Korrelation zwischen relativer Signalverstärkung und dem Patientenalter, dem Leber- und dem Milzvolumen, dem sog. Deltalebervolumen (errechnete Abweichung zwischen dem gemessenen und dem gewichtsbasiert geschätzten Lebervolumen), sowie den Transaminasen AST, ALT, GGT. In der multiplen Analyse verblieben das Milz- und das Deltalebervolumen, sowie die Transaminase AST als signifikante Einflussfaktoren auf die Signalveränderung. Das Deltalebervolumen zeigte als einziger Parameter einen signifikanten Unterschied zwischen allen gebildeten Subgruppen.

Schlussfolgerungen: Die Kontrastierung der Leber in der hepatobiliären Phase ist von verschiedenen Faktoren abhängig. Wird Gd-EOB-DTPA alleine über das Patientengewicht dosiert, so kann dies zu einer inadäquaten Kontrastierung führen, besonders wenn das Lebervolumen nicht in Korrelation zu dem Körpergewicht steht.

Deutscher Artikel/German Article