Geburtshilfe Frauenheilkd 2014; 74(10): 928-932
DOI: 10.1055/s-0034-1383045
Original Article
GebFra Science
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Implications of Blood Type for Ovarian Reserve and Infertility – Impact on Oocyte Yield in IVF Patients

Auswirkungen des AB0-Blutgruppensystems auf die ovarielle Reserve und Infertilität – der Einfluss der Blutgruppenzugehörigkeit auf die Oozyten und die Ausbeute bei der kontrollierten ovariellen Stimulation bei IVF Patienten
D. Spitzer
1   IVF Zentren Prof Zech Salzburg, Salzburg, Austria
,
C. Corn
1   IVF Zentren Prof Zech Salzburg, Salzburg, Austria
,
J. Stadler
1   IVF Zentren Prof Zech Salzburg, Salzburg, Austria
,
B. Wirleitner
2   IVF Zentren Prof Zech Bregenz, Bregenz, Austria
,
M. Schuff
2   IVF Zentren Prof Zech Bregenz, Bregenz, Austria
,
P. Vanderzwalmen
2   IVF Zentren Prof Zech Bregenz, Bregenz, Austria
,
F. Grabher
2   IVF Zentren Prof Zech Bregenz, Bregenz, Austria
,
N. H. Zech
2   IVF Zentren Prof Zech Bregenz, Bregenz, Austria
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

received 05 June 2014
revised 29 July 2014

accepted 29 July 2014

Publication Date:
27 October 2014 (online)

Abstract

Introduction: Diminished ovarian reserve (DOR) has been linked to certain subpopulations and distinct gene polymorphisms. It has even been hypothesized that the AB0 blood group system could be linked to ovarian reserve (OR) as reflected by early follicular phase follicle stimulating hormone (FSH) levels. Although estimation of OR is routinely done using levels of anti-Müllerian hormone (AMH), FSH, estradiol or inhibin B, the diagnostic accuracy of these markers is often limited. The aim of this study was to evaluate whether there is any correlation between IVF patientsʼ AB0 blood group system and ART outcome. Methods: In this retrospective observational single-center study we investigated the outcome of 1889 IVF cycles carried out between 2005 and 2012 with regard to blood type and OR in different age groups (21–36 years and 37–43 years). The number of cumulus oocyte complexes (COCs) and metaphase II oocytes obtained after ovarian stimulation, fertilization rate (FR), pregnancy rate (PR) and birth rate (BR) were evaluated with respect to maternal age (21–36 and 37–43 years, respectively). Results: We found no significant differences in the average number of COCs after ovum pick-up in either of the age groups. Moreover, the mean number of MII oocytes and 2PN stages were similar for all blood type groups. As regards IVF outcome measured in terms of PR and BR, no significant differences were observed between the different blood groups. In conclusion, no correlation was found between blood type and female fertility. Discussion: The most precise definition of OR is determining the number of competent oocytes. Based on the finding of our study, the hypothesis that there is a correlation between OR and AB0 blood group system can be dismissed for Caucasian IVF patients.

Zusammenfassung

Einleitung: Diverse genetische Polymorphismen oder bestimmte Subpopulationen sind bisher mit einer verminderten ovariellen Reserve (OR) in Verbindung gebracht worden. Auch ein Zusammenhang zwischen ovarieller Reserve und Blutgruppenzugehörigkeit wurde postuliert. Obwohl die OR routinemäßig entweder über die Anti-Müller-Hormon-(AMH-)Serumkonzentration oder die Konzentration des follikelstimulierenden Hormons (FSH), des Östradiols oder über Inhibin B bestimmt wird, ist die diagnostische Aussagekraft dieser prognostischen Marker limitiert. Ziel dieser Studie war es, herauszufinden, ob eine mögliche Korrelation zwischen den Blutgruppenmerkmalen (AB0-System) und dem ART-Outcome bei IVF-Patientinnen besteht und ob damit Rückschlüsse auf die OR zu ziehen sind. Methoden: In einer retrospektiven Single-Center-Observationsstudie wurden zwischen den Jahren 2005 und 2012 insgesamt 1889 IVF-Zyklen ausgewertet und deren Ergebnis in Hinblick auf Blutgruppenzugehörigkeit und OR in unterschiedlichen Altersgruppen (21–36 Jahre bzw. 37–43 Jahre) analysiert. Die Anzahl der nach der ovariellen Stimulation erhaltenen Kumulus-Oozyten-Komplexe (KOK) und Metaphase-II-Oozyten, sowie die Fertilisierungs-, Schwangerschafts- und Geburtenrate wurden im Hinblick auf das Alter der Patientinnen (21–36 bzw. 37–43 Jahre) evaluiert. Ergebnisse: In beiden analysierten Altersgruppen wurden keine signifikanten Unterschiede hinsichtlich der durchschnittlichen nach der Punktion erhaltenen KOK festgestellt. Darüber hinaus waren die mittlere Anzahl der MII-Oozyten und nach der Fertilisierung erhaltenen 2PN-Stadien in allen Blutgruppen gleich. Auch konnten keine wesentlichen Unterschiede in den Schwangerschafts- und den Geburtenraten zwischen den verschiedenen Blutgruppen in beiden Alterskollektiven festgestellt werden. Es konnte keine Korrelation zwischen Blutgruppenzugehörigkeit und weiblicher Fertilität beobachtet werden. Diskussion: Die präziseste Methode zur Festlegung der OR ist die Bestimmung der Anzahl kompetenter Oozyten im IVF-Zyklus. Nach unseren Ergebnissen kann die Hypothese einer Korrelation zwischen OR und dem AB0-Blutgruppensystem verworfen werden.

 
  • References

  • 1 Macklon NS, Fauser BC. Ovarian reserve. Semin Reprod Med 2005; 23: 248-256
  • 2 Maheshwari A, Fowler P, Bhattacharya S. Assessment of ovarian reserve – should we perform tests of ovarian reserve routinely?. Hum Reprod 2006; 21: 2729-2735
  • 3 Sharara AI, Abdul-Baki H, ElHajj I et al. Association of gastroduodenal disease phenotype with ABO blood group and Helicobacter pylori virulence-specific serotypes. Dig Liver Dis 2006; 38: 829-833
  • 4 Jenkins PV, OʼDonnell JS. ABO blood group determines plasma von Willebrand factor levels: a biologic function after all?. Transfusion 2006; 46: 1836-1844
  • 5 Binder H, Flegel WA, Emran J et al. Blood group A: an overseen risk factor for early-onset ovarian hyperstimulation syndrome?. Reprod Biomed Online 2008; 17: 185-189
  • 6 Binder H, Flegel WA, Emran J et al. Association of blood group A with early-onset ovarian hyperstimulation syndrome. Transfus Clin Biol 2008; 15: 395-401
  • 7 Nejat EJ, Jindal S, Berger D et al. Implications of blood type for ovarian reserve. Hum Reprod 2011; 26: 2513-2517
  • 8 de Mouzon J, Hazout A, Cohen-Bacrie M et al. Blood type and ovarian reserve. Hum Reprod 2012; 27: 1544-1545
  • 9 Timberlake KS, Foley KL, Hurst BS et al. Association of blood type and patient characteristics with ovarian reserve. Fertil Steril 2013; 100: 1735-1739
  • 10 Kaur M, Arora M. Diminished ovarian reserve, causes, assessment and management. Int J Infertility Fetal Med 2013; 4: 45-55
  • 11 Zech NH, Lejeune B, Stecher A et al. A prospective evaluation on the optimal time for selecting a single embryo for transfer: day 3 versus day 5. Fertil Steril 2007; 88: 244-246
  • 12 Loutradis D, Stefanidis K, Drakakis P et al. Comparison between “short” and “long” protocols in an ICSI programme. Eur J Obstet Gynecol Reprod Biol 2005; 120: 69-72
  • 13 Prapas N, Prapas Y, Panagiotidis Y et al. GnRH agonist versus GnRH antagonist in oocyte donation cycles: a prospective randomized study. Hum Reprod 2005; 20: 1516-1520
  • 14 Vanderzwalmen P, Hiemer A, Rubner P et al. Blastocyst development after intracytoplasmic morphologically selected sperm injection (IMSI) is directly correlated with the morphological integrity of human sperm nuclei. Reprod Biomed Online 2008; 17: 617-627
  • 15 Greenseid K, Jindal S, Zapantis A et al. Declining ovarian reserve adversely influences granulosa cell viability. Fertil Steril 2009; 91: 2611-2615
  • 16 Fanchin R, Schonäuer LM, Righini C et al. Serum anti-Müllerian hormone is more strongly related to ovarian follicular status than serum inhibin B, estradiol, FSH and LH on day 3. Hum Reprod 2003; 18: 323-327
  • 17 Hazout A, Bouchard P, Seifer DB et al. Serum antimüllerian hormone/müllerian-inhibiting substance appears to be a more discriminatory marker of assisted reproductive technology outcome than follicle-stimulating hormone, inhibin B, or estradiol. Fertil Steril 2004; 82: 1323-1329
  • 18 Broekmans FJ, Kwee J, Hendriks DJ et al. A systematic review of tests predicting ovarian reserve and IVF outcome. Hum Reprod Update 2006; 12: 685-718
  • 19 Tal R, Seifer DB. Potential mechanisms for racial and ethnic differences in antimüllerian hormone and ovarian reserve. Int J Endocrinol 2013; 2013: 818912
  • 20 Schuh-Huerta SM, Johnson NA, Rosen MP et al. Genetic variants and environmental factors associated with hormonal markers of ovarian reserve in Caucasian and African American women. Hum Reprod 2012; 27: 594-608
  • 21 Wood MA, Rajkovic A. Genomic markers of ovarian reserve. Semin Reprod Med 2013; 31: 399-415
  • 22 Malhotra N, Bahadur A, Singh N et al. Does obesity compromise ovarian reserve markers? A clinicianʼs perspective. Arch Gynecol Obstet 2013; 288: 697-703
  • 23 Ye X, Skjaerven R, Basso O et al. In utero exposure to tobacco smoke and subsequent reduced fertility in females. Hum Reprod 2010; 25: 2901-2906
  • 24 Iliodromiti S, Nelson SM. Biomarkers of ovarian reserve. Biomark Med 2013; 7: 147-158
  • 25 La Marca A, Sighinolfi G, Argento C et al. Polymorphisms in gonadotropin and gonadotropin receptor genes as markers of ovarian reserve and response in in vitro fertilization. Fertil Steril 2013; 99: 970-978.e1
  • 26 Wang TT, Ke ZH, Song Y et al. Identification of a mutation in GDF9 as a novel cause of diminished ovarian reserve in young women. Hum Reprod 2013; 28: 2473-2481
  • 27 Titus S, Li F, Stobezki R et al. Impairment of BRCA1-related DNA double-strand break repair leads to ovarian aging in mice and humans. Sci Transl Med 2013; 5: 172ra21
  • 28 Michaelson-Cohen R, Mor P, Srebnik N et al. BRCA mutation carriers do not have compromised ovarian reserve. Int J Gynecol Cancer 2014; 24: 233-237
  • 29 Lurie S, Sigler E, Weissman A et al. Association of the Lewis blood-group phenotype with infertility in women. Int J Fertil Womens Med 1998; 43: 155-158
  • 30 Bellver J, Ferrando M, Garrido N et al. Blood group and ovarian hyperstimulation syndrome. Fertil Steril 2010; 93: 270-271
  • 31 Lourenço D, Brauner R, Lin L et al. Mutations in NR5A1 associated with ovarian insufficiency. N Engl J Med 2009; 360: 1200-1210
  • 32 Ségurel L, Thompson EE, Flutre T et al. The ABO blood group is a trans-species polymorphism in primates. Proc Natl Acad Sci U S A 2012; 109: 18493-18498