Geburtshilfe Frauenheilkd 2014; 74(10): 947-949
DOI: 10.1055/s-0034-1383032
Case Report
GebFra Science
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Pregnancy After a Laparoscopic Sacrohysteropexy: a Case Report

Schwangerschaft nach laparoskopischer Sacrohysteropexie: ein Fallbericht
M. Albowitz
1   Obstetrics and Gynaecology, St. Gallen Cantonal Hospital, St. Gallen, Switzerland
,
V. Schyrba
2   Obstetrics and Gynaecology, Heiden General Hospital, Heiden, Switzerland
,
D. Bolla
1   Obstetrics and Gynaecology, St. Gallen Cantonal Hospital, St. Gallen, Switzerland
,
A. Schöning
1   Obstetrics and Gynaecology, St. Gallen Cantonal Hospital, St. Gallen, Switzerland
,
R. Hornung
1   Obstetrics and Gynaecology, St. Gallen Cantonal Hospital, St. Gallen, Switzerland
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

received 08 April 2014
revised 16 August 2014

accepted 18 August 2014

Publication Date:
27 October 2014 (online)

Abstract

Pelvic Organ Prolapse (POP) is a rare condition during pregnancy. If all conservative treatments fail, the surgical approach has proven to be in non-pregnant women a very good option due to high efficacy and a very low morbidity and mortality rate. We are reporting on the clinical results of a 33-year-old pregnant woman with a past history of laparoscopic sacrohysteropexy who delivered by caesarean section due to a foetal breech presentation. There are only a handful of cases reporting the outcome “pregnancy” after a laparoscopic sacrohysteropexy. Nevertheless, this appears to be a useful intervention for women with a POP unresponsive to conservative treatment and open family planning. Further studies with long-term follow-ups are required to confirm this.

Zusammenfassung

Descensus genitalis (Pelvic Organ Prolapse; POP) ist ein seltenes Leiden in der Schwangerschaft. Wenn alle konservativen Therapien erfolglos sind, hat sich, aufgrund einer hohen therapeutischen Wirksamkeit und einer niedrigen Morbiditäts- bzw. Mortalitätsrate, ein chirurgisches Vorgehen bei nicht graviden Frauen als eine gute therapeutische Option herausgestellt. Wir beschreiben den klinischen Verlauf einer 33-jährigen Patientin, die nach einer laparoskopischen Sakrohysteropexie schwanger wurde und, aufgrund fetaler Beckenendlage, per Kaiserschnitt entbunden wurde. Nur wenige Fallbeispiele beschreiben das Outcome „Schwangerschaft“ nach laparoskopischer Sakrohysteropexie. Trotzdem erscheint dies ein sinnvoller Eingriff bei konservativ-therapierefraktärem POP und nicht abgeschlossener Familienplanung zu sein. Weitergehende Studien mit Langzeit-Follow-up werden hierfür zur Überprüfung benötigt.

 
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