Z Geburtshilfe Neonatol 2014; 218(04): 171-173
DOI: 10.1055/s-0034-1382069
Case Report
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Successful Treatment of 1-34 Parathyroid Hormone (PTH) after Failure of Bisphosphonate Therapy in a Complex Case of Pregnancy Associated Osteoporosis and Multiple Fractures

Erfolgreiche Therapie mit dem 1-34 PTH nach erfolgloser Therapie mit Bisphosphonattherapie in einem komplizierten Fall mit Schwangerschaftsassoziierter Osteoporose und multiplen Frakturen
A. S. Winarno
1   Department of Gynecological Endocrinology, Reproductive Medicine and Osteoporosis, Phillipps-University of Marburg, Marburg, Germany
,
I. Kyvernitakis
2   Department of Obstetrics and Gynecology, Philipps-University of Marburg, Germany
,
P. Hadji
3   Department of Endocrinology, Reproductive Medicine and Osteoporosis, Krankenhaus Nordwest, Frankfurt, Germany
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

received 28 April 2014

accepted after revision23 May 2014

Publication Date:
15 August 2014 (online)

Abstract

Introduction:  Pregnancy associated osteoporosis (PAO) was first reported almost half a century ago. The most common symptom is acute lower back pain due to vertebral fractures in the last trimester or immediately after birth.

Patient:  We present a case involving a female patient born in 1971 (gravida II, para I) with a history of PAO. In April 2000 at the age of 28 years, she delivered a son and breastfed him for 4 months. A first magnetic resonance tomography (MRT) screening in June 2000 showed osteoporotic fractures at lumbar vertebra 1–4. Therefore, the patient received oral alendronate therapy. In May 2001, a second MRT exhibited burst fracture of thoracic 8, end-plate fracture of thoracic 11, 12, lumbar 2–5 and compression fracture of lumbar 1. The oral therapy was switched to ibandronate (3 mg) intravenously every 3 months. An X-ray in December 2002 showed 3 new additional end-plate fractures at thoracic 4, 6 and 7. Ibandronate was discontinued in September 2004 and the patient received daily subcutaneous (s. c.) injections of 1-34 PTH in September 2005.

Results:  After starting 1-34 PTH treatment for 18 months, a further increase in bone mineral density (BMD) was achieved without any further fracture.

Conclusion:  We presented for the first time a case of severe PAO with 11 spine fractures. We observed an unsatisfactory effect of oral and i. v. bisphosphonates in combination with adequate calcium and vitamin D supplementation. The treatment with 1-34 PTH showed an increase in BMD with no further fractures.

Zusammenfassung

Einleitung: Berichte über die Schwangerschaftsopsteoporose (SAO) wurden zum ersten Mal vor einem halben Jahrhundert publiziert. Das Hauptsymptom ist der akute Rückenschmerz aufgrund von Wirbelsäulenfrakturen im letzten Trimenon der Schwangerschaft oder kurz nach der Entbindung.

Patientin: Die 28-jährige Patientin brachte im April 2000 einen Sohn (G2 P1) zur Welt und stillte diesen für 4 Monate. Die erste Kernspintomographie (MRT) im Juni 2000 zeigte Osteo­porose bedingte Frakturen im Bereich der Lendenwirbelsäule L1-L4. Infolgedessen erhielt die Patientin zunächst Aledronat (70 10mg/Tag, p.o.). Ein zweites MRT zeigte im Mai 2001 eine Fraktur des thorakalen Wirbels Th8, eine Endplattenfraktur des Th11, 12, der L 2-5, sowie eine Kompressionsfraktur des L1. Die orale Therapie wurde auf Ibadronat (3mg i.v. alle 3 Monate) umgestellt. Eine Röntgenaufnahme vom Dezember 2002 zeigte 3 weitere Endplattenfrakturen am Th 4, 6 und 7. Die Ibadronattherapie wurde im September 2004 auf eine Teriparatid Therapie (1-34 PTH; 20µg/Tag s.c.) umgestellt.

Ergebnisse: Nach Beginn der Therapie mit 1-34 PTH für die folgenden 18 Monate, zeigte sich ein weiterer, signifikanter Anstieg der Knochendichte ohne weitere Frakturen.

Schlussfolgerung: Wir präsentierten zum ersten Mal einen Fall über eine schwere SAO mit 11 Wirbelsäule Frakturen. Wir beobachteten einen unzufriedenstellenden Effekt von oralen und i.v. Bisphosphonaten in Kombination mit ausreichender Supplementation von Kalzium und Vitamin D. Im Gegensatz dazu zeigte die Behandlung mit 1-34 PTH einen Knochendichteanstieg ohne das auftreten weiterer Frakturen.

 
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