Pneumologie 2014; 68(09): 604-612
DOI: 10.1055/s-0034-1377483
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Atemtherapie mit Ez-PAP zur Behandlung der dynamischen Überblähung bei Patienten mit schwerer COPD und Lungenemphysem

Respiratory Therapy with Ez-PAP for Treatment of Dynamic Hyperinflation in Patients with Severe COPD and Emphysema
G. Iberl
1   Pneumologie und Beatmungsmedizin, Thoraxklinik, Universitätsklinikum Heidelberg
,
F. Bornitz
1   Pneumologie und Beatmungsmedizin, Thoraxklinik, Universitätsklinikum Heidelberg
,
M. Schellenberg
1   Pneumologie und Beatmungsmedizin, Thoraxklinik, Universitätsklinikum Heidelberg
,
M. Wiebel
1   Pneumologie und Beatmungsmedizin, Thoraxklinik, Universitätsklinikum Heidelberg
,
F. J.F. Herth
1   Pneumologie und Beatmungsmedizin, Thoraxklinik, Universitätsklinikum Heidelberg
2   Zentrum für Translationale Lungenforschung Heidelberg (TLRC), Mitglied des Deutschen Zentrums für Lungenforschung (DZL)
,
M. Kreuter
1   Pneumologie und Beatmungsmedizin, Thoraxklinik, Universitätsklinikum Heidelberg
2   Zentrum für Translationale Lungenforschung Heidelberg (TLRC), Mitglied des Deutschen Zentrums für Lungenforschung (DZL)
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

eingereicht22 February 2014

akzeptiert nach Revision20 June 2014

Publication Date:
09 September 2014 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Die nichtmedikamentöse physiotherapeutische Atemtherapie gewinnt bei der schweren chronisch obstruktiven Lungenerkrankung und Lungenemphysem (COPD) zunehmend Relevanz. Ez-PAP, ein Compact-CPAP bzw. Flow-PEP-System, leistet neben dem PEP-Effekt in der Exspiration Inspirationshilfe durch den Coanda-Effekt.

Methode und Patienten: 30 Patienten mit schwerer COPD und Lungenemphysem mit hyperkapnischer ventilatorischer Insuffizienz wurden unter nicht- (NIV) (n = 28) und invasiver Beatmung (n = 2), im beatmungsfreien Intervall mit Ez-PAP behandelt und retrospektiv analysiert. Ausgewertet wurden – soweit vorliegend – klinische Verläufe wie Beatmungszeit und -abhängigkeit, Angaben zur Dyspnoe (visuelle CR-10-BORG-Skala) Ergebnisse des 6-Minutengehtests (6-MWT), lungenfunktionelle Daten und Aufzeichungen transkutaner CO2-Messungen (tcpCO2).

Ergebnisse: Es wurde eine Verlängerung der beatmungsfreien Zeiten bei beatmungsabhängigen Patienten (n = 9) erreicht, ein medianer Abfall des Dyspnoeempfindens um 3,3 Punkte (n = 10) und ein medianer Anstieg der Belastbarkeit um 50,4 m im 6MWT (n = 5). Lungenfunktionell fand sich im Median eine Steigerung der Vitalkapazität um 544 ml (n = 5). Die Kombination mit manueller Entblähungstechnik führte zu einem Abfall des tcpCO2 um 7,3 mmHg (n = 6).

Schlussfolgerung: Die Therapie mit Ez-PAP scheint die dynamische Überblähung bei der schweren COPD zu reduzieren, die Atmung zu ökonomisieren und die Atempumpe teilweise zu entlasten. Prospektive Untersuchungen dieser vielversprechenden Methode sind dringend erforderlich.

Abstract

Background: Non-pharmacological respiratory physiotherapy in treatment of COPD with severe emphysema is achieving increasing importance. Ez-PAP, a compact CPAP- or flow-PEP system, supports inspiration by using the Coanda effect in addition to a PE(E)P-effect during expiration.

Methods and Patients: 30 patients with severe COPD and emphysema and hypercapnic respiratory failure under non-(NIV) (n = 28) and invasive ventilation (n = 2) were treated in ventilator-free intervals with Ez-PAP and analyzed retrospectively. Clinical courses such as ventilator-dependency, dyspnea by visual CR-10 Borg scale, results of six-minute walk tests (6MWT), lung function tests and recordings of transcutaneous CO2 measurements were evaluated where possible.

Results: Analyzed patients showed less ventilator dependancy (n = 9), reported a median decrease of shortness of breath by 3,3 points (n = 10) and improved by 50,4 m in the 6MWT (n = 5). A median increase of vital capacity by 544 ml (n = 5) was shown by spirometry. Combined with manual techniques for reducing air-trapping, treatment success was documented by a median reduction of pCO2 by 7,3 mmHg (n = 6) using transcutaneous pCO2 measurement.

Conclusion: Ez-PAP is a simple mechanical method to reduce dynamic hyperinflation in severe COPD, thus achieving relief of respiratory muscles and more effective breathing. Prospective studies of this promising method are urgently required.

 
  • Literatur

  • 1 Incalzi RA, Scarlata S, Pennazza G et al. Chronic Obstructive Pulmonary Disease in the elderly. Eur J Intern Med 2014; 25: 320-328
  • 2 Macklem PT. Therapeutic implications of the pathophysiology of COPD. Eur Respir J 2010; 35: 676-680
  • 3 Tantucci C. Expiratory flow limitation definition, mechanisms, methods, and significance. Pulm Med 2013; 749860
  • 4 Sciurba FC, Ernst A, Herth FJ et al. VENT Study Research Group. A randomized study of endobronchial valves for advanced emphysema. N Engl J Med 2010; 363: 1233-1244
  • 5 Osthoff M, Jenkins C, Leuppi J. Chronic obstructive pulmonary disease - a treatable disease. Swiss Med Wkly 2013; 143: w 13777
  • 6 Nowobilski R, Włoch T, Płaszewski M et al. Efficacy of physical therapy methods in airway clearance in patients with chronic obstructive pulmonary disease: a critical review. Pol Arch Med Wewn 2010; 120: 468-477
  • 7 Andrews J, Sathe NA, Krishnaswami S et al. Nonpharmacologic airway clearance techniques in hospitalized patients: a systematic review. Respir Care 2013; 58: 2160-2186
  • 8 Perez Bogerd S, Selleron B, Hotton R et al. Chest physiotherapy techniques – can they reduce hyperinflation. Rev Mal Respir 2009; 26: 1107-1117
  • 9 Martin AD, Davenport PW. Extrinsic Threshold PEEP Reduces Post-exercise Dyspnea in COPD Patients: A Placebo-controlled, Double-blind Cross-over Study. Cardiopulm Phys Ther J 2011; 22: 5-10
  • 10 Bubulij C. Atmungstherapeutische Maßnahmen zur Sekretolyse und Sekretentfernung. In: Schwabbauer N, Riessen R, (Hrsg). Sekretmanagement in der Beatmungsmedizin. Bremen: UNI-MED; 2010: 44-49
  • 11 Elkins MR, Jones A, van der Schans C. Positive expiratory pressure physiotherapy for airway clearance in people with cystic fibrosis. Cochrane Database Syst Rev; 2006 CD003147
  • 12 Rieg AD, Stoppe C, Rossaint R et al. EzPAP zur Therapie der postoperativen Hypoxämie im Aufwachraum. Der Anaesthesist 2012; 61: 867-874
  • 13 Sehlin M, Törnell SS, Öhberg F et al. Pneumatic performance of the Boussignac CPAP system in healthy humans. Respir Care 2011; 56: 818-826
  • 14 van Gestel A, Teschler H (Hrsg). Physiotherapie bei chronischen Atemwegs- und Lungen-Erkrankungen. Berlin: Springer-Verlag; 2010
  • 15 Weise S, Kardos P, Pfeiffer-Kascha D et al. Empfehlungen zur physiotherapeutischen Atemtherapie. München-Orlando: Dustri-Verlag; 2008: 4-5
  • 16 Schönhofer B, Geiseler J, Dellweg D et al. Prolongiertes Weaning. Pneumologie 2014; 68: 19-75
  • 17 Vogelmeier C, Buhl R, Criée CP et al. Guidelines for the diagnosis and therapy of COPD issued by Deutsche Atemwegsliga und Deutsche Gesellschaft für Pneumologie und Beatmungsmedizin. Pneumologie 2007; 61: e1-40
  • 18 Osadnik CR, McDonald CF, Miller BR et al. The effect of positive expiratory pressure (PEP) therapy on symptoms, quality of life and incidence of re-exacerbation in patients with acute exacerbations of chronic obstructive pulmonary disease: a multicentre, randomised controlled trial. Thorax 2014; 69: 137-143
  • 19 Nicolini A, Merliak F, Barlascini C. Use of positive expiratory pressure during six minute walk test: results in patients with moderate to severe chronic obstructive pulmonary disease. Multidiscip Respir Med 2013; 8: 19
  • 20 Walterspacher S, Walker DJ, Kabitz HJ et al. The effect of positive airway pressure on stair-climbing performance in severe COPD patients. COPD 2013; 193-199
  • 21 van Rikxoort EM, Goldin JG, Galperin-Aizenburg M et al. A method for the Automatic quantification of the completeneness of pulmonary fissures: evaluation in a database of subjects with severe emphysema. Eur Radiol 2012; 22: 302-309
  • 22 Koenigkam-Santos M, de Paula WD, Owsijewitsch M et al. Incomplete pulmonary fissures evaluated by volumetric thin-section CT: semi quantitative evaluation for small fissure gaps identification, description at prevalence and severity of fissural defects. Eur J Radiol 2013; 82: 2365-2370
  • 23 Spinelli E, Timpano S, Fogazzi A et al. 18q deletion in a cystic fibrosis infant, increased morbidity and challenge for correct treatment choices: a case report. Ital J Pediatr 2011; 37: 22
  • 24 Hill K, Patman S, Brooks D. Effect of airway clearance techniques in patients experiencing an acute exacerbation of chronic obstructive pulmonary disease: a systematic review. Chron Respir Dis 2010; 7: 9-17
  • 25 Tobin MJ, Laghi F, Jubran A. Ventilatory failure, ventilator support, and ventilator weaning. Compr Physiol 2012; 2: 2871-2921
  • 26 Weise S, Kardos P, Pfeiffer-Kascha D et al. Empfehlungen zur physiotherapeutischen Atemtherapie. München-Orlando: Dustri-Verlag; 2008: 16
  • 27 Dhand R, Dolovich M, Chips B et al. The role of nebulized therapy in the management of COPD: evidence and recommendations. COPD 2012; 9: 58-72