Geburtshilfe Frauenheilkd 2014; 74(3): 260-266
DOI: 10.1055/s-0034-1368227
DGGG Review
GebFra Science
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Guidelines in the Register of the Association of Scientific Medical Societies in Germany – A Quality Improvement Campaign

Leitlinien im Register der AWMF – eine Qualitätsinitiative der Fachgesellschaften
M. J. Nothacker
AWMF-IMWi, Marburg
,
C. Muche-Borowski
AWMF-IMWi, Marburg
,
I. B. Kopp
AWMF-IMWi, Marburg
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

received 06 January 2014
revised 05 February 2014

accepted 06 February 2014

Publication Date:
09 April 2014 (online)

Abstract

The Association of Scientific Medical Societies in Germany (AWMF) is the umbrella organization of medical scientific societies in Germany. The development of guidelines goes back to an initiative of the medical scientific societies and is coordinated by the AWMF. Rules for the inclusion of guidelines in the AWMF Guideline Register have been defined including how guidelines are classified. S1 guidelines are based only on recommendations by experts, whereas S2 guidelines require a structured consensus process or a systematic literature review. S3 guidelines include both elements. In addition to compulsory disclosure of any potential conflict of interest, transparent handling of potential conflicts of interest is an important confidence-building measure. For years, the trend has been to develop higher order (S2/S3) guidelines, and the German Society for Gynecology and Obstetrics (DGGG) has been no exception to the trend. In addition to its responsibility for specific S2 and S3 guidelines, the DGGG is also involved in numerous other interdisciplinary guidelines. When developing a guideline, it is essential to define the guidelineʼs scope, identify aspects which require improvement and agree on the goals. Target groups affected by the guidelines should be involved if they are interested. Different formats (long and short versions, practical instructions, conventional or electronic decision aids, patient versions) are useful to disseminate the guideline. The guideline can be adapted to local circumstances to encourage implementation of its recommendations. Implementation can be measured using quality indicators. Feedback from practitioners is important as this highlights areas which require improvement. The medical scientific societies in Germany can look back on almost two decades of work spent on developing guidelines, most of it done by unpaid voluntary contributors, making this a very successful quality initiative.

Zusammenfassung

Die Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften (AWMF) vertritt als Dachverband die Interessen der Fachgesellschaften nach außen. Die Entwicklung von Leitlinien ist eine Initiative der Fachgesellschaften, die durch die AWMF koordiniert wird. Das AWMF-Leitlinienregister unterliegt definierten Regeln, dazu gehört auch die Klassifikation der Leitlinien. Während S1-Leitlinien reine Expertenempfehlungen sind, weisen S2-Leitlinien ein formales Konsensverfahren oder eine systematische Literaturbasierung auf. S3-Leitlinien zeichnen sich durch beide Elemente aus. Weiterhin ist neben der obligaten Offenlegung der Umgang mit potenziellen Interessenkonflikten eine wichtige vertrauensbildende Maßnahme. Seit Jahren ist eine Entwicklung zu höherwertigen Leitlinien (S2/S3) sichtbar, diese zeigt sich auch bei der Deutschen Gesellschaft für Gynäkologie und Geburtshilfe (DGGG). Neben der Federführung bei S2- und S3-Leitlinien ist die DGGG an zahlreichen weiteren interdisziplinären Leitlinien beteiligt. Bei der Leitlinienentwicklung sind die sinnvolle Eingrenzung des Themas, das Eruieren von Verbesserungspotenzial und das Festlegen von Zielen wesentlich. Die Adressaten sollten bei Interesse eingebunden werden. Für die erfolgreiche Verbreitung sind verschiedene Formate (Lang-, Kurzfassung, Praxishilfen, Patientenversionen, ggf. elektronische Entscheidungshilfen) hilfreich. Um die Implementierung zu fördern, kann die Leitlinie an lokale Gegebenheiten angepasst werden. Die Umsetzung kann über Qualitätsindikatoren gemessen werden. Wichtig sind Rückmeldungen aus der Praxis zur Erkennung von Verbesserungsbedarf. Die Fachgesellschaften können inzwischen auf fast 2 Jahrzehnte überwiegend ehrenamtlicher Leitlinienarbeit zurückblicken – eine erfolgreiche Qualitätsinitiative.

 
  • References

  • 1 AWMF, Hrsg.. 50 Jahre AWMF – Aufgaben, Ziele und Aktivitäten. Düsseldorf: 2012. ISBN: 978-3-88681-115-1 Online: http://www.awmf.org/fileadmin/user_upload/Die_AWMF/AWMF_aktuell/2012/Broschuere_50_Jahre_AWMF.pdf last access: 11.10.2013
  • 2 AWMF, Hrsg.. AWMF-Stellungnahmen und Resolutionen. Online: http://www.awmf.org/die-awmf/awmf-stellungnahmen.html last access: 10.12.2013
  • 3 Gemeinsamer Bundesausschuss (G-BA). Stellungnahmeberechtigte zu den Richtlinien gemäß §§ 135, 137c und 137e SGB V (1/2012). Online: http://www.g-ba.de/downloads/17-98-3506/SN-Berechtigte_135-137c-137e.pdf last access: 10.12.2013
  • 4 Sachverständigenrat für die konzertierte Aktion im Gesundheitswesen, Hrsg.. Gesundheitsversorgung und Krankenversicherung 2000 – Mehr Ergebnisorientierung, mehr Qualität und mehr Wirtschaftlichkeit, Kurzfassung und Empfehlungen. 1995
  • 5 IOM (Institute of Medicine). Clinical Practice Guidelines we can trust. Washington, DC: The Nationale Academies Press; 2011. Online: http://www.iom.edu
  • 6 Dunkelgrun M, Boersma E, Schouten O et al. Dutch Echocardiographic Cardiac Risk Evaluation Applying Stress Echocardiography Study Group. Bisoprolol and fluvastatin for the reduction of perioperative cardiac mortality and myocardial infarction in intermediate-risk patients undergoing noncardiovascular surgery: a randomized controlled trial (DECREASE-IV). Ann Surg 2009; 249: 921-926
  • 7 Erasmus Medical Center. Follow up study on scientific integrity (2012). Online: http://www.erasmusmc.nl/corp_home/corp_news-center/2012/2012-10/vervolg.onderzoek.wetenschappelijke.integriteit/?lang=en last access: 10.12.2013
  • 8 Doshi P, Jefferson T, Del Mar C. The imperative to share clinical study reports: recommendations from the Tamiflu experience. PLoS Med 2012; 9: e1001201
  • 9 Europarat;, Verbindung der Schweizer Ärztinnen und Ärzte;, Ärztliche Zentralstelle Qualitätssicherung;, Ludwig Boltzmann Institut für Krankenhausorganisation. Entwicklung einer Methodik für die Ausarbeitung von Leitlinien für optimale medizinische Praxis. Empfehlung Rec (2001) 13 des Europarates am 10. Oktober 2001 und Erläuterndes Memorandum. Deutschsprachige Ausgabe. Z Arztl Fortbild Qualitatssich 2002; 96 (Suppl. III) 3-60
  • 10 Qaseem A, Forland F, Macbeth F et al. for the Board of Trustees of the Guidelines International Network. Guidelines International Network: toward international standards for clinical practice guidelines. Ann Intern Med 2012; 156: 525-531
  • 11 Muche-Borowski C, Selbmann HK, Nothacker M et al. Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften (AWMF); Ständige Kommission Leitlinien, Hrsg.. AWMF-Regelwerk „Leitlinien“. 1. Auflage. Germering: Zuckschwerdt Verlag; 2012
  • 12 Bundesärztekammer (BÄK);, Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften (AWMF);, Kassenärztliche Bundesvereinigung (KBV). Nationales Programm für Versorgungs-Leitlinien. 2010. Methoden-Report. 4. Aufl., Version 1.0, Juli 2010. Online: http://www.versorgungsleitlinien.de last access: 10.12.2013
  • 13 Wienke A, Nölling T. Urherberrechte an medizinisch-wissenschaftlichen Leitlinien: Rechteinhaber, Rechteverwertung und Rechteübertragung. GMS. Mitteilungen AWMF 2012; 9: Doc17
  • 14 Kopp I. Von Leitlinien zur Qualitätssicherung. Bundesgesundheitsbl 2011; 54: 160-165
  • 15 Muche-Borowski C, Kopp I. Wie eine Leitlinie entsteht. Z Herz-Thorax-Gefäßchir 2011; 25: 217-223
  • 16 Lenzen-Schulte M. Was die Leitlinien Ärzten verschweigen. Frankfurter Allgemeine Zeitung, Natur und Wissenschaft, 28.08.2013. Online: http://www.bda.de/aktuelles/Frankfurter_Allgemeine_Zeitung_28.08.2013.pdf last access: 10.12.2013
  • 17 Kuhrt N. Gefährliche Tricks: Leitlinien für Ärzte sind anfällig für Manipulation. Spiegel Online Wissenschaft, 16.10.2013. Online: http://www.spiegel.de/wissenschaft/medizin/leitlinien-streit-verzerrte-daten-beeinflussen-empfehlungen-a-926041.html last access: 10.12.2013
  • 18 Kreienberg R, Kopp IB. Risikobewusstsein und Transparenz etabliert. Dtsch Arztebl Int 2013; 110: 286-287
  • 19 Deutsches Cochrane-Zentrum; Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften; Institut für Medizinisches Wissensmanagement;, Ärztliches Zentrum für Qualität in der Medizin. „Manual Systematische Literaturrecherche für die Erstellung von Leitlinien“. 1. Aufl. 2013. Online: http://www.awmf.org/fileadmin/user_upload/Leitlinien/Werkzeuge/20130523_Manual_Literaturrecherche_Final.pdf last access: 10.12.2013
  • 20 Cabana MD, Rand CS, Powe NR et al. Why donʼt physicians follow clinical practice guidelines? A framework for improvement. JAMA 1999; 282: 1458-1465
  • 21 Schubert I, Egen-Lappe V, Heymans L et al. [‘To read’ does not imply ‘to act upon’: indicators of the acceptance of general practice guidelines. Results of a survey among quality circles of general practitioner centred care (Hausarztzentrierte Versorgung; HZV)]. Z Evid Fortbild Qual Gesundhwes 2009; 103: 5-12
  • 22 Grimshaw JM, Thomas RE, MacLennan G et al. Effectiveness and efficiency of guideline dissemination and implementation strategies. Health Technol Assess 2004; 8: 1-72
  • 23 Francke AL, Smit MC, de Veer AJ et al. Factors influencing the implementation of clinical guidelines for health care professionals: a systematic meta-review. BMC Med Inform Decis Mak 2008; 8: 38
  • 24 Nothacker M, Muche-Borowski C, Kopp I et al. On the attractiveness, implementation and evaluation of guidelines. Z Evid Fortbild Qual Gesundhwes 2013; 107: 164-169
  • 25 Programm für Nationale VersorgungsLeitlinien von BÄK, KBV und AWMF; Qualitätsindikatoren – Manual für Autoren. äzq-Schriftenreihe Band 36. 2009
  • 26 Nothacker MJ, Langer T, Weinbrenner S. [Quality indicators for National Disease Management Guidelines using the example of the National Disease Management Guideline for “Chronic Heart Failure”]. Z Evid Fortbild Qual Gesundhwes 2011; 105: 27-37
  • 27 Wöckel A, Kurzeder C, Geyer V et al. Effects of guideline adherence in primary breast cancer – a 5-year multi-center cohort study of 3976 patients. Breast 2010; 19: 120-127
  • 28 Schwentner L, Wöckel A, König J et al. Adherence to treatment guidelines and survival in triple-negative breast cancer: a retrospective multi-center cohort study with 9156 patients. BMC Cancer 2013; 13: 487
  • 29 Albert US, Koller M, Lorenz W et al. [A concept for the implementation and evaluation of the guideline “Early Detection of Breast Cancer in Germany”]. Z Arztl Fortbild Qualitatssich 2004; 98: 347-359