Aktuelle Dermatologie 2014; 40(07): 288-291
DOI: 10.1055/s-0034-1367606
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Fingerknöchelpolster[*]

Knuckle Pads
G. Wagner
1   Klinik für Dermatologie, Allergologie und Phlebologie, Klinikum Bremerhaven Reinkenheide
,
C. Diaz
2   Einsendungslabor für Dermatopathologie Freiburg
,
W. Weyers
2   Einsendungslabor für Dermatopathologie Freiburg
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
03 July 2014 (online)

Zusammenfassung

Bei einem 12-jährigen Patienten konnte die Diagnose primärer Fingerknöchelpolster gestellt werden. Die Beobachtung wird zum Anlass genommen, die klinische Morphologie, die histopathologischen Befunde und die Ätiologie der Fingerknöchelpolster zu besprechen. Aufgrund der frühen Manifestation, der symmetrischen Verteilung an den Streckseiten aller Interphalangealgelenke und des Fehlens irritativer Provokationsfaktoren wird in dem hier vorgestellten Fall ein Atavismus für möglich gehalten, zumal Fingerknöchelpolster bei Gorillas ein bekanntes Phänomen darstellen.

Abstract

Diagnosis of primary knuckle pads of the fingers was made in a 12 year-old boy. This observation prompted us to review clinical morphology, histopathology, and etiology of knuckle pads. Although histopathologic findings were compatible with lichen simplex chronicus, suggesting persistent mechanical irritation as the cause of skin lesions, manifestation in early childhood, symmetrical distribution on the dorsal aspects of all interphalangeal joints, and denial by the patient and his parents of any chronic irritation favor a different etiology. The skin lesions may represent an atavism, corresponding to knuckle pads of all fingers that are known to exist in gorillas.

* Erstpublikation in Akt Dermatol 2005; 31: 510 –513


 
  • Literatur

  • 1 Herrmann WP. Zur Ätiologie der Fingerknöchelpolster. Derm Wschr 1959; 140: 1165-1170
  • 2 Brenner P, Krause-Bergmann A, Ha Van V. Die Dupuytren−Kontraktur in Norddeutschland. Unfallchirurg 2001; 104: 303-311
  • 3 Gubermann D, Lichtenstein DA, Vardy DA. Knuckle pads M a forgotten skin condition: Report of a case and review of the literature. Cutis 1996; 57: 241-242
  • 4 Hadorn W. Über Fingerknöchelknoten. Schweiz Med Wschr 1944; 1: 211-214
  • 5 Ströbel H. Neuere Untersuchungen über die Fingerknöchelpolster. Arch Derm Syph 1949; 187: 91-113
  • 6 Krantz W. Über die „Fingerknöchelpolster“ („Knuckle pads“). Derm Wschr 1938; 107: 945-949
  • 7 Paller AS, Hebert AA. Knuckle pads in children. Am J Dis Child 1986; 140: 915-917
  • 8 Garrod AE. On an unusual form of ndules upon joints of the fingers. St. Bartholomew’s Hospital Report 1893; 29: 151-161
  • 9 Hauck L. Über subkutane Fibrome an der Dorsalseite der Fingergelenke. Med Klinik 1924; II: 1569
  • 10 Basker RSW. Skin injuries in sports medicine. J Am Acad Dermatol 1989; 21: 1257-1267
  • 11 Dickens R, Adams BB, Mutasim DF. Sports – related pads. Int J Dermatol 2002; 41: 291-293
  • 12 Erickson JG, von Gemmingen GR. Surfer’s nodules and other complications of surfboarding. JAMA 1967; 201: 134-136
  • 13 Wollina U, Rülke D. Kauschwielen. H u G 1994; 69: 331-333
  • 14 Wynn DR, Martin MJ. A physical sign of bulimia. Mayo Clin Proc 1984; 59: 722
  • 15 Meigel WN, Plewig G. Kauschwielen, eine Variante der Fingerknöchelpolster. Hautarzt 1976; 27: 391-395
  • 16 Peterson CM, Barnes CJ, Davis LS. Knuckle pads: Does knuckle cracking play an etiologic role?. Pediatr Dermatol 2000; 17: 450-452
  • 17 Sehgal VN, Singh M, Saxena HMK, Nayar M. Primary knuckle pads. Clin Exp Dermatol 1979; 4: 337-339
  • 18 Proppe A. Fallvorstellung auf der Sitzung der Vereinigung Düsseldorfer Dermatologen vom 23.  01. 1939. Zbl Haut und Geschl Kr 1939; 61: 640