Aktuelle Dermatologie 2014; 40(08/09): 347-349
DOI: 10.1055/s-0034-1365076
Kasuistik
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Erythema ab igne bei einer Patientin mit Bulimia nervosa[*]

Erythema ab igne in a Patient with Bulimia nervosa
J. Beneke
1   Klinik für Psychosomatik und Psychotherapie, Medizinische Hochschule Hannover
,
M. Koerner
2   Klinik für Dermatologie, Allergologie und Venerologie, Medizinische Hochschule Hannover
,
M. de Zwaan
1   Klinik für Psychosomatik und Psychotherapie, Medizinische Hochschule Hannover
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
03 September 2014 (online)

Zusammenfassung

Das Erythema ab igne (EAI) ist eine Hauterkrankung, die sich durch ein örtlich begrenztes, netzförmiges Erythem auszeichnet. Für die Ausprägung der Hauterscheinung ist eine kontinuierliche oder regelmäßige Wärmeanwendung oder Infrarotbestrahlung auf einem Hautareal notwendig. Die retikulären Maculae können nach Unterlassen der Wärmeanwendung verblassen, jedoch bei chronischer Wärmeanwendung in Form einer Hyperpigmentierung persistieren und in Einzelfällen die Gefahr einer malignen Entartung in sich tragen. In dem vorgestellten Fall wird eine Patientin mit einer Bulimia nervosa (BN) dargestellt, die aufgrund konsequenter Anwendung einer Wärmflasche ein EAI ausbildete. Durch ein subjektives Kältegefühl im Rahmen ihrer Erkrankung hatte die Patientin auf die Wärmeapplikation zurückgegriffen. Sie vermied den Kontakt mit dem Bauch, um „die Verdauung nicht übermäßig anzuregen“, sodass sich das EIA überwiegend an den Oberschenkelinnenseiten befand. Nach Unterlassen der Wärmeanwendung konnte peripher des EIA ein beginnendes Abblassen beobachtet werden und es nahm einen bräunlicheren Farbton an.

Abstract

Erythema ab igne (EAI) is a skin lesion, which is characterized by a localized netlike erythema. For the occurrence of the dermatosis a continuous or regular heat exposure and infrared radiation to a skin area is necessary. The reticulated maculae could fade after stopping the heat exposure, persist as hyperpigmentation and in single cases a malignant transformation is possible. We present a patient with bulimia nervosa (BN), who developed an EAI after consequent use of a hot-water bottle. In the context of the eating disorder the patient reported a general feeling of cold. She avoided the contact with the abdomen to prevent a stimulation of the digestion. Therefore the EAI was located predominantly on the medial thighs. After stopping the heat application the EAI faded slightly in the periphery und turned browner.

* Erstveröffentlichung in Psychother Psych Med 2014; 64: 197 – 199. DOI: http://dx.doi.org/10.1055/s-0033-1361141


 
  • Literatur

  • 1 Riahi RR, Cohen PR. Laptop-induced erythema ab igne: Report and review of literature. Dermatol Online J 2012; 18: 5
  • 2 Siragusa M, Schepsis C, Palazzo R et al. Skin pathology findings in a cohort of 1500 adult and elderly subjects. Int J Deratol 1999; 38: 361-366
  • 3 Bachmeyer C, Bensaid P, Bégon E. Laptop computer as a modern cause of erythema ab igne. J Eur Acad Dermatol Venereol 2009; 23: 736-737
  • 4 Dellavalle RP, Gillum P. Erythema ab igne following heating/cooling blanket use in the intensive care unit. Cutis 2000; 66: 136-138
  • 5 Brodell D, Mostow EN. Automobile seat heater-induced erythema ab igne. Arch Dermatol 2012; 148: 264-265
  • 6 Li K, Barankin B. Cutaneous manifestations of modern technology use. J Cutan Med Surg 2011; 15: 347-353
  • 7 Miller K, Hunt R, Chu J et al. Erythema ab igne. Dermatol Online J 2011; 17: 28
  • 8 Arnold AW, Itin PH. Laptop computer-induced erythema ab igne in a child and review of the literature. Pediatrics 2010; 126: 1227-1230
  • 9 Kligman LH. Intensification of ultraviolet-induced dermal damage by infrared radiation. Arch Dermatol Res 1982; 272: 229-238
  • 10 Rudolph M, Soyer HP, Wolf P et al. Plattenepithelkarzinome bei Erythema ab igne. Hautarzt 2000; 51: 260-263
  • 11 Fischer J, Rein K, Erfurt-Berge C et al. Three cases of erythma ab igne (EAI) in patients with eating disorders. Neuropsychiatr 2010; 24: 141-143
  • 12 Wharton J, Roffwarg D, Miller J et al. Cutaneous marginal zone lymphoma arising in the setting of erythema ab igne. J Am Acad Dermatol 2010; 62: 1080-1081
  • 13 Strumia R. Skin signs in anorexia nervosa. Dermatoendocrinol 2009; 1: 268-270
  • 14 Bäcker H, Dobmeier M, Landthaler M. Hautveränderungen bei Anorexia nervosa. Hautarzt 2007; 58: 265-274
  • 15 Docx MK, Simons A, Ramet J et al. Erythema ab igne in an adolescent with anorexia nervosa. Int J Eat Disord 2013; 46: 381-383
  • 16 Sahl Jr WJ, Taira JW. Erythema ab igne: treatment with 5-fluorouracil cream. J Am Acad Dermatol 1992; 27: 109-110
  • 17 Wharton JB, Sheehan DJ, Lesher Jr JL. Squamous cell carcinoma in situ arising in the setting of erythema ab igne. J Drugs Dermatol 2008; 7: 488-489
  • 18 Cho S, Jung JY, Lee JH. Erythema ab igne successfully treated using 1,064-nm Q-switched neodymium-doped yttrium aluminium garnet laser with low fluence. Dermatol Surg 2011; 37: 551-553