Klin Padiatr 2013; 225(07): 420-422
DOI: 10.1055/s-0033-1354355
Case Report
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Management of Symptomatic Mesenchymal Hamartoma of the Chest Wall: Surgical Resection Only in Symptomatic Cases

Behandlung des symptomatischen mesenchymalen Hamartoms der Brustwand – chirurgische Resektion nur in symptomatischen Fällen
C. Virgone
1   Pediatric Surgery, Department of Women’s and Children’s Health, University-Hospital of Padua, Italy
,
P. Dall’Igna
1   Pediatric Surgery, Department of Women’s and Children’s Health, University-Hospital of Padua, Italy
,
R. Alaggio
2   Pathology Unit, Department of Medical and Diagnostic Sciences and Special Therapies, University of Padua, Italy
,
R. Burnelli
3   Hematology Oncology, Department of Pediatrics, Sant’Anna University-Hospital, Ferrara, Italy
,
G. F. Zanon
1   Pediatric Surgery, Department of Women’s and Children’s Health, University-Hospital of Padua, Italy
,
G. Cecchetto
1   Pediatric Surgery, Department of Women’s and Children’s Health, University-Hospital of Padua, Italy
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
10 September 2013 (online)

Abstract

Mesenchymal hamartoma of the chest wall (MHCW) is a rare neonatal benign tumor with an estimated incidence of 1 in 3 000 among primary bone tumors, and 1 in one million in the general population. Traditionally, the treatment of choice was an “en bloc” resection, but surgery limited to symptomatic cases, is now suggested by most authors due to the numerous cases of spontaneous regressions. We report 2 patients of symptomatic MHCW, characterized by progressive respiratory distress, who underwent surgical treatment with prompt resolution of symptoms. Surgeons and neonatologists should be aware of this rare condition and its possible fatal or nearly-fatal complications.

Zusammenfassung

Das mesenchymale Hamartom der Brustwand (MHCW) ist ein seltener gutartiger Tumor bei Neugeborenen mit einer geschätzten Inzidenz von 1:3 000 unter primären Knochentumoren und 1:1 000 000 in der gesamten Bevölkerung. ­Traditionell war die Therapie eine „en bloc“-Resektion, aber von den meisten Autoren wird nun ­aufgrund der zahlreichen Fälle mit spontaner Regression eine Resektion ausschließlich bei symptomatischen Fällen vorgeschlagen. Wir berichten über 2 Fälle von symptomatischer MHCW, gekenn­zeichnet durch progressive, schwere Atemnot, die nach Operation beschwerdefrei sind. Chirurgen und Neonatologen sollten sich dieser seltenen, fast immer heilbaren Erkrankung bewusst sein, die auch schwerwiegende oder tödliche Kom­plikationen haben kann.

 
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