Open Access
Geburtshilfe Frauenheilkd 2013; 73(11): 1135-1138
DOI: 10.1055/s-0033-1351086
Original Article
GebFra Science
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Evaluation of Newly Adapted Clip Marker System in Ultrasound-Guided Core Needle Biopsy for Suspicion of Breast Cancer

Untersuchung eines neu entwickelten, direkt adaptierten Markierungsclip-Systems während sonografisch gesteuerter Stanzbiopsie bei Verdacht auf Mammakarzinom
R. Schulz-Wendtland
1   Gynäkologische Radiologie, Radiologisches Institut des Universitätsklinikums Erlangen, Erlangen
,
P. Dankerl
1   Gynäkologische Radiologie, Radiologisches Institut des Universitätsklinikums Erlangen, Erlangen
,
G. Dilbat
2   Radiologie, Radiologie Roth, Roth
,
M. Bani
3   Frauenklinik, Universitätsklinikum Erlangen, Erlangen
,
P. A. Fasching
3   Frauenklinik, Universitätsklinikum Erlangen, Erlangen
,
K. Heusinger
3   Frauenklinik, Universitätsklinikum Erlangen, Erlangen
,
M. P. Lux
3   Frauenklinik, Universitätsklinikum Erlangen, Erlangen
,
C. R. Loehberg
3   Frauenklinik, Universitätsklinikum Erlangen, Erlangen
,
S. M. Jud
3   Frauenklinik, Universitätsklinikum Erlangen, Erlangen
,
C. Rauh
3   Frauenklinik, Universitätsklinikum Erlangen, Erlangen
,
C. M. Bayer
3   Frauenklinik, Universitätsklinikum Erlangen, Erlangen
,
M. W. Beckmann
3   Frauenklinik, Universitätsklinikum Erlangen, Erlangen
,
M. Uder
4   Radiologisches Institut, Universitätsklinikum Erlangen, Erlangen
,
M. Meier-Meitinger
1   Gynäkologische Radiologie, Radiologisches Institut des Universitätsklinikums Erlangen, Erlangen
,
B. Brehm
1   Gynäkologische Radiologie, Radiologisches Institut des Universitätsklinikums Erlangen, Erlangen
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

received 05 July 2013
revised 19 September 2013

accepted 19 September 2013

Publication Date:
05 December 2013 (online)

Preview

Abstract

Introduction: A newly adapted clip system for intramammary marking during ultrasound-guided core needle biopsy for suspicion of breast cancer is described and evaluated here.
Material and Method: Fifty patients with suspicion of breast cancer (cT2) had ultrasound-guided core needle biopsy using a newly adapted clip marker system (HistoCore™ and O-Twist Marker™). Subsequently, ultrasound follow-up and tomosynthesis scans were done to determine the location of the marker clips.
Results: No dislocation of the marker clip was detected on ultrasound in 45 of 50 patients (90 %), and 5 patients (10 %) had a maximum dislocation of 5 mm along the x-, y- or z-axis. Tomosynthesis scans demonstrated precise placement without dislocation of the clip markers in 48 patients (96 %); 2 patients (4 %) had a maximum dislocation of 3 mm along the x-, y- or z-axis.
Conclusion: The newly developed clip marker system, a combination of a single-use breast biopsy needle and a precise, length-adapted intramammary marker clip, represents a further improvement in oncological therapy. This is of particular importance for patients requiring subsequent neoadjuvant chemotherapy, as in cases with complete tumour remission, there is no target point for preoperative, ultrasound-guided wire marking.

Zusammenfassung

Einleitung: Vorstellung und Untersuchung eines neu entwickelten, direkt adaptierten Clipsystems zur Optimierung der intramammären Clipmarkierung während sonografisch gesteuerter Stanzbiopsie bei Verdacht auf Mammakarzinom.
Material und Methode: Bei 50 Patientinnen mit Verdacht auf Mammakarzinom (cT2) erfolgte eine sonografisch gesteuerte Stanzbiopsie mit gleichzeitiger neu entwickelter adaptierter Clipmarkierung (HistoCore™ und O-Twist Marker™). Anschließend wurden sonografische Kontrolluntersuchungen und eine Tomosynthese zur Lokalisationsbestimmung des Markierungsclips durchgeführt.
Ergebnisse: Bei 45 der 50 Patientinnen war sonografisch keine Dislokation eines Markierungsclips diagnostizierbar (90 %), bei 5 Patientinnen (10 %) ergab sich eine Dislokation von max. 5 mm in x-, y- bzw. z-Achse. Die Tomosynthese zeigte eine exakte Platzierung ohne Dislokation des Markierungsclips bei 48 Patientinnen (96 %), bei 2 Patientinnen (4 %) stellte sich eine Dislokation von maximal 3 mm in x-, y- bzw. z-Achse dar.
Schlussfolgerung: Durch unsere Neuentwicklung, der Kombination von Mamma-Einmal-Biopsie-Nadel und exakt längenadaptierter intramammärer Clipmarkierung ist eine weitere Optimierung in der onkologischen Therapie gegeben. Dies ist von ganz besonderer Bedeutung vor neoadjuvanter Chemotherapie, da bei Komplettremission des Tumors ein Zielpunkt für die präoperative, sonografisch gesteuerte Drahtmarkierung fehlt.