Rofo 2013; 185(11): 1081-1088
DOI: 10.1055/s-0033-1350368
Interventionelle Radiologie
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Prospective Evaluation of the Radiologist’s Hand Dose in CT-Guided Interventions

Prospektive Evaluation der Handdosis des Radiologen im Rahmen von CT-gestützten Interventionen
B. Rogits
1   Radiology and Nuclear Medicine, University Magdeburg
,
K. Jungnickel
1   Radiology and Nuclear Medicine, University Magdeburg
,
D. Löwenthal
1   Radiology and Nuclear Medicine, University Magdeburg
,
S. Kropf
2   Department of Biometry and Medical Informatics, University Magdeburg
,
E. A. Nekolla
3   The Federal Office for Radiation Protection, Department of Radiation Protection and Health, Neuherberg
,
O. Dudeck
1   Radiology and Nuclear Medicine, University Magdeburg
,
M. Pech
1   Radiology and Nuclear Medicine, University Magdeburg
,
G. Wieners
4   Department of Radiology, Charité CVC, Berlin
,
J. Ricke
1   Radiology and Nuclear Medicine, University Magdeburg
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Publikationsverlauf

09. August 2012

25. Januar 2013

Publikationsdatum:
29. Juli 2013 (online)

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Abstract

Purpose: Assessment of radiologist’s hand dose in CT-guided interventions and determination of influencing factors.

Materials and Methods: The following CT-guided interventions were included: Core biopsy, drainage, periradicular therapy, and celiac plexus neurolysis. The hand dose was measured with an immediately readable dosimeter, the EDD-30 (Unfors, Sweden). The default parameters for CT fluoroscopy were 120 kV, 90 mA and a 4 mm slice thickness. All interventions were performed on a 16-slice CT unit (Aquilion 16 Toshiba, Japan). The tumor size, degree of difficulty (1 – 3), level of experience and device parameters (mAs, dose-length product, scan time) were documented.

Results: 138 CT-guided interventions (biopsy n = 99, drainage n = 23, pain therapy n = 16) at different locations (lung n = 41, retroperitoneum n = 53, liver n = 25, spine n = 19) were included. The lesion size was 4 – 240 mm (median: 23 mm). The fluoroscopy time per intervention was 4.6 – 140.2 s (median: 24.2 s). The measured hand dose ranged from 0.001 – 3.02 mSv (median: 0.22 mSv). The median hand dose for lung puncture (n = 41) was slightly higher (median: 0.32 mSv, p = 0.01) compared to that for the liver, retroperitoneum and other. Besides physical influencing factors, the degree of difficulty (p = 0.001) and summed puncture depth (p = 0.004) correlated significantly with the hand dose.

Conclusion: The median hand dose for different CT-guided interventions was 0.22 mSv. Therefore, the annual hand dose limit would normally only be reached with about 2000 interventions.

Key Points:

  • The hand dose exposure during CT fluoroscopically guided interventions was situated on a low level.

  • Due to the ambigious radiation risk estimates, additional radiation protection measures/tools should be provided.

  • Besides physical parameters, the degree of difficulty and the summed puncture depth had a significant effect on the hand dose.

Citation Format:

  • Rogits B, Jungnickel K, Löwenthal D et al. Prospective Evaluation of the Radiologist’s Hand Dose in CT-Guided Interventions. Fortschr Röntgenstr 2013; 185: 1081 – 1088

Zusammenfassung

Ziel: Ermittlung der Handdosis des Interventionalisten im Rahmen unterschiedlicher computertomografisch (CT-)gestützter Interventionen und Evaluation von Einflussfaktoren.

Material und Methoden: Bei folgenden CT-gestützten Eingriffen wurde die Handdosis mit einem sofort ablesbaren Dosimeter EDD-30 (Unfors, Schweden) ermittelt: Stanzbiopsien, Drainageeinlagen, periradikuläre Therapie sowie Truncus coeliacus Neurolyse. Alle Interventionen wurden an einem 16-Zeilen-CT (Aquilion 16, Toshiba, Japan) in CT-Fluoroskopie-Technik durchgeführt, wobei die Standard-Parameter 120 kV-Röhrenspannung, 90 mA-Röhrenstrom sowie 4 mm-Schichtdicke waren. Es wurden Tumorgröße, Schwierigkeitsgrad (1 – 3), Erfahrungsgrad des Interventionalisten, Nadeldurchmesser und die Geräteparameter (mAs, Dosis-Längen-Produkt sowie die Scanzeit) dokumentiert.

Ergebnisse: In die Auswertung gingen 138 CT-gestützte Interventionen (Lokalisationen: Lunge n = 41, Retroperitoneum n = 53, Leber n = 25 und Wirbelsäule n = 19) mit 3 verschiedenen Prozeduren (Biopsien n = 99, Drainagen n = 23 und Schmerztherapien n = 16) ein. Die zu biopsierenden Läsionen hatten eine Größe von 4 – 240 mm (Median 23 mm). Die Fluoroskopiezeit pro Intervention lag zwischen 4,6 und 140,2 s (Median 24,2 s). Die mit dem EDD-30 gemessene Handdosis reichte von 0,001 – 3,02 mSv (Median 0,22 mSv). Die Handdosiswerte für Lungenpunktionen (n = 41) bewegten sich auf einem höheren Niveau (Median 0,32 mSv; p = 0,01) im Vergleich zu Interventionen an Leber, Retroperitoneum und Wirbelsäule. Neben den physikalischen Einflussgrößen zeigten der Schwierigkeitsgrad (p = 0,001) und die summierte Stichtiefe (p = 0,004) einen signifikanten Einfluss auf die Handdosis.

Schlussfolgerung: Bei den evaluierten Eingriffen wurde eine mediane Handexposition von lediglich 0,22 mSv festgestellt, sodass theoretisch über 2000 Interventionen pro Jahr von einer Person durchgeführt werden können, bevor der Handdosis-Grenzwert von 500 mSv erreicht wird.

Deutscher Artikel/German Article