Zusammenfassung
Anliegen: Optimierung der Behandlung von Versicherten mit affektiven und depressiven Störungen
durch Kundenbetreuer einer Krankenkasse.
Methode: Schulung von Kundenbetreuern (Krankheitsbild, Gesprächsführung, Case-Management).
Evaluation anhand der Behandlungsquote von Versicherten bei Hausärzten versus Fachärzten/Psychotherapeuten
in 12 Monaten, Vergleich zu Kontrollen von Kundenbetreuern ohne Schulung.
Ergebnisse: 87,8 % der Patienten der Interventionsgruppe (IG), aber nur 82,6 % der Patienten
der Kontrollgruppe (KG) hatten Kontakte zu Psychiatern und/oder Psychotherapeuten.
Die mittlere Kontaktzahl war in der IG 13,5 und in der KG 11,8. Die Unterschiede waren
signifikant, die Kosten unterschieden sich nicht.
Schlussfolgerungen: Die Optimierung der Behandlung von affektiven oder depressiven Störungen lässt sich
auch durch mittelbare Akteure, wie die Finanzierungsträger, erreichen.
Abstract
Objective: Improvement of depression treatment by health insurance based case-management. Criteria
of improvement were a higher treatment rate of patients suffering from affective disorders
or depression by psychiatrists or psychotherapists than by general practitioners or
family doctors and sickness fund payments.
Methods: Training of health insurance account managers (characteristics of depression, counselling
and, case management techniques). Evaluation of outcomes during 12-months against
a control group of account managers without training.
Results: Intervention group: 87.8 % patients with in average 13.5 contacts to psychiatrists
or psychotherapists; control group: 82.6 % patients with 11.8 contacts. The difference
was statistically significant. Health insurance payments did not differ.
Conclusions: A higher treatment rate by psychiatrists and psychotherapists can be achieved by
health insurance-based case-management without a cost-increase.
Schlüsselwörter
affektive Störungen - Depression - Kosten - Case-Management - Behandlungsqualität
- Leitlinien
Keywords
affective disorder - depression - cost of care - case-management - quality of care
- health insurance