Abstract
Background:
Anticonvulsants require special consideration particularly at the interface from hospital
to ambulatory care.
Patients and method:
Observational study for 6 months with prospectively enrolled consecutive patients
in a neuropediatric ward of a university hospital (age 0–<18 years) with long-term
therapy of at least one anticonvulsant. Assessment of outpatient prescriptions after
discharge. Parent interviews for emergency treatment for acute seizures and safety
precautions.
Results:
We identified changes of the brand in 19/82 (23%) patients caused by hospital’s discharge
letters (4/82; 5%) or in ambulatory care (15/82; 18%). In 37/76 (49%) of patients
who were deemed to require rescue medication, no recommendation for such a medication
was included in the discharge letters. 17/76 (22%) of the respective parents stated
that they had no immediate access to rescue medication. Safety precautions were applicable
in 44 epilepsy patients. We identified knowledge deficits in 27/44 (61%) of parents.
Conclusion:
Switching of brands after discharge was frequent. In the discharge letters, rescue
medications were insufficiently recommended. Additionally, parents frequently displayed
knowledge deficits in risk management.
Zusammenfassung
Hintergrund:
Antikonvulsiva erfordern besondere Aufmerksamkeit an der stationär-ambulante Schnittstelle.
Patienten und Methode:
Prospektive Beobachtungsstudie über 6 Monate mit konsekutiven Patienten einer neuropädiatrischen
Station einer Universitätsklinik (Alter 0–<18 Jahre) unter Dauertherapie mit mindestens
einem Antikonvulsivum. Analyse der ambulanten Antikonvulsiva-Verordnungen nach Entlassung.
Elterninterviews zu Notfallbehandlung und Vorsichtsmaßnahmen bei akuten Anfällen.
Ergebnisse:
Wir identifizierten Fertigarzneimittelwechsel bei 19/82 (23%) Patienten, bedingt durch
Entlassungsbriefe des Klinikums (4/82; 5%) oder in der ambulanten Versorgung (15/82;
18%). Bei 37/76 (49%) der Patienten mit Notwendigkeit für ein Notfallmedikament war
keine solche Empfehlung in den Arztbriefen enthalten. 17/76 (22%) der betroffenen
Eltern gaben an, kein Notfallmedikament verfügbar zu haben. Vorsichtsmaßnahmen waren
bei 44 Epilepsiepatienten angezeigt. Wissensdefizite zeigten sich bei 27/44 (61%)
der Eltern.
Schlussfolgerung:
Fertigarzneimittelwechsel nach der Entlassung waren häufig. In den Entlassungsbriefen
wurden Notfallarzneimittel unzureichend empfohlen. Zudem hatten Eltern häufig Wissensdefizite
zu Vorsichtsmaßnahmen.
Key words
anticonvulsants - ambulatory care - children - adolescents - compliance - generic
drugs - risk management
Schlüsselwörter
Antikonvulsiva - ambulante Betreuung - Kinder - Jugendliche - Compliance - Generika
- Vorsichtsmaßnahmen