Pneumologie 2013; 67(09): 509-512
DOI: 10.1055/s-0033-1344491
Standpunkt
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Pilzpneumonien: Gibtʼs die?

Fungal Pneumonias: Do They Exist?
H. Hof
Labor Limbach, Heidelberg
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
04. September 2013 (online)

Zusammenfassung

Als typische Opportunisten infizieren Pilze, z. B. Pneumocystis jirovecii, hauptsächlich abwehrgeschwächte Personen. Aber einige Pilze, wie z. B. Coccidioides immitis und Cryptococcus neoformans, bedrohen auch Abwehrtüchtige. Pilze werden in der deutschen Leitlinie zur ambulant erworbenen Pneumonie als mögliche Erreger gar nicht erwähnt. In der deutschen Leitlinie für nosokomiale Infektionen werden Pilze – aber auch nur wenige, nämlich Aspergillus und Candida – kurz gestreift. Zumindest aber bei schweren Verläufen von Pneumonien und besonders bei Patienten mit Komorbiditäten, die auf die übliche antibakterielle Therapie nicht ansprechen, muss man als Differenzialdiagnose an Pilze denken.

Abstract

As typical opportunistic pathogens fungi, for example Pneumocystis jirovecii, infect predominantly immunocompromised hosts. There are, however, others, for example Coccidioides immitis and Cryptococcus neoformans, which endanger otherwise healthy people, too. Fungi are not mentioned as causative agents of pneumonias in the german guidelines for community acquired pneumonia. In the german guidelines for nosocomial pneumonia only very few, namely Aspergillus spp. and Candida spp., are shortly discussed. In case of severe courses of community-acquired pneumonias especially in patients with co-morbidities, which do not respond adequately to antibacterial therapy, fungi have to be included in the differential diagnostic considerations.

 
  • Literatur

  • 1 Hof H, Heinz W Hrsg. Kompendium Medizinische Mykologie. Ein Ratgeber für Klinik, Praxis und Labor. Linkenheim-Hochstette: Aesopus Verlag; 2010
  • 2 Dalhoff K, Abele-Horn M, Andreas S et al. S3-Leitlinie Epidemiologie, Diagnostik und Therapie erwachsener Patienten mit nosokomialer Pneumonie. S-3 Leitlinie der Deutschen Gesellschaft für Anästhesiologie und Intensivmedizin e. V., der Deutschen Gesellschaft für Infektiologie e. V., der Deutschen Gesellschaft für Hygiene und Mikrobiologie e. V., der Deutschen Gesellschaft für Pneumologie und Beatmungsmedizin e. V. und der Paul-Ehrlich Gesellschaft für Chemotherapie e. V. Pneumologie 2012; 66: 707-765
  • 3 Hof H. Pneumocystis jirovecii – ein besonderer Pilz. Pneumocystose – eine Infektion bei Abwehrschwäche. Der bayerische Internist 2011; 31: 6-10
  • 4 Hof H. Pneumocystis jirovecii: a peculiar fungus posing particular problems for therapy and prophylaxis. Mycoses 2012; 54 (Suppl. 01) 1-7
  • 5 Hof H. Dimorphe Pilze. In: Mittermayer H, Allerberger F, eds. Spektrum der Infektionskrankheiten. Bd. 1: Allgemeine Infektionslehre und Krankheitserreger. Balingen: Spitta Verlag; 2006: 798-822
  • 6 Hof H, Oberdorfer K, Mertes T et al. Ergebnisse einer Laborerhebung: Häufigkeit von Pneumocystis jirovecii. Zwar ein besonderer Pilz, aber auch ein seltener Erreger?. DMW 2012; 137: 2229-2231
  • 7 Guinea J, Torres-Narbona M, Gijón P et al. Pulmonary aspergillosis in patients with chronic obstructive pulmonary disease: incidence, risk factors, and outcome. Clin Microbiol Infect 2010; 16: 870-877
  • 8 Masoud-Landgraf L, Badura A, Eber E et al. Modified culture method detects a high diversity of fungal species in cystic fibrosis patients. Med Mycol 2013; May. [Epub ahead of print]
  • 9 Balabanova Y, Gilsdorf A, Buda S et al. Communicable diseases prioritized for surveillance and epidemiological research: results of a standardized prioritization procedure in Germany, 2011. PLoS One 2011; 6: e25691
  • 10 Höffken G, Lorenz J, Kern W et al. Epidemiologie, Diagnostik, antimikrobielle Therapie und Management von erwachsenen Patienten mit ambulant erworbenen unteren Atemwegsinfektionen sowie ambulant erworbener Pneumonie – Update 2009. S3-Leitlinie der Paul-Ehrlich-Gesellschaft für Chemotherapie, der Deutschen Gesellschaft für Pneumologie und Beatmungsmedizin, der Deutschen Gesellschaft für Infektiologie und vom Kompetenznetzwerk CAPNETZ. Pneumologie 2009; 63: e1-e68
  • 11 RKI. Infektionsepidemiologisches Jahrbuch meldepflichtiger Krankheiten für 2010. 2011
  • 12 Hof H, Schnülle P. Pneumocystis jiroveci pneumonia in a patient with Wegenerʼs granulomatosis efficiently treated with caspofungin. Mycoses 2008; 51 (Suppl. 01) 65-67
  • 13 Tamai K, Tachikawa R, Tomii K et al. Fatal community-acquired primary Candida pneumonia in an alcoholic patient. Intern Med 2012; 51: 3159-3161
  • 14 Azoulay E, Timsit JF, Tafflet M et al. Candida colonization of the respiratory tract and subsequent pseudomonas ventilator-associated pneumonia. Chest 2006; 129: 110-117
  • 15 Ader F, Faure K, Guery B et al. Pseudomonas aeruginosa and Candida albicans interaction in the respiratory tract: from pathophysiology to a therapeutic perspective. Pathol Biol (Paris) 2008; 56: 164-169
  • 16 Hamet M, Pavon A, Dalle F et al. Candida spp. airway colonization could promote antibiotic-resistant bacteria selection in patients with suspected ventilator-associated pneumonia. Intensive Care Med 2012; 38: 1272-1279
  • 17 Roux D, Gaudry S, Dreyfuss D et al. Candida albicans impairs macrophage function and facilitates Pseudomonas aeruginosa pneumonia in rat. Crit Care Med 2009; 37: 1062-1067
  • 18 Casadevall A, Perfect JR. Cryptococcus neoformans. Washington: ASM Press; 1998
  • 19 Hagen F, Colom MF, Swinne D et al. Autochthonous and dormant Cryptococcus gattii infections in Europe. Emerg Infect Dis 2012; 18: 1618-1624
  • 20 Kohl K-H, Hof H, Schrettenbrunner A et al. Cryptococcus neoformans var. gattii in Europe. Lancet I 1985; 1515
  • 21 Rello J, Esandi ME, Mariscal D et al. Invasive pulmonary aspergillosis in patients with chronic obstructive pulmonary disease: report of eight cases and review. Clin Infect Dis 1998; 26: 1473-1475
  • 22 Vandewoude KH, Blot SI, Depuydt P et al. Clinical relevance of Aspergillus isolation from respiratory tract samples in critically ill patients. Crit Care 2006; 10: R31
  • 23 Pihet M, Carrere J, Cimon B et al. Occurrence and relevance of filamentous fungi in respiratory secretions of patients with cystic fibrosis -- a review. Med Mycol 2009; 47: 387-397
  • 24 Liu JC, Modha DE, Gaillard EA. What is the clinical significance of filamentous fungi positive sputum cultures in patients with cystic fibrosis?. J Cyst Fibros 2013; 12: 187-193
  • 25 Hage CA, Knox KS, Wheat LJ. Endemic mycoses: overlooked causes of community acquired pneumonia. Respir Med 2012; 106: 769-776
  • 26 CDC. Fungal pneumonia: a silent epidemic. Coccidiodomycosis (valley fever). www.cdc.gov/fungal/ 2013
  • 27 RKI. Infektionen A-Z, Mykosen, Kokzidioidomykose. 2013
  • 28 Smith JA, Kauffman CA. Pulmonary fungal infections. Respirology 2012; 17: 913-926
  • 29 Hof H. Antimykotika pocketcard. Grünwald: Börm Bruckmeier Verlag; 2010
  • 30 Heckmann M, Uder M, Bautz W et al. Diagnostik der Pilzpneumonie durch Thorax CT. Röntgenpraxis 2008; 56: 207-218