Handchir Mikrochir Plast Chir 2013; 45(04): 207-210
DOI: 10.1055/s-0033-1343427
Übersichtsarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Operative Genitalangleichung bei Mann-zu-Frau-Transsexualität: Gibt es Leitlinien oder Standards?

Genital Reassignment Surgery in Male-to-Female Transsexuals: Do we have Guidelines or Standards?
M. H. Sohn
1   Urologie, Markus-Krankenhaus, Frankfurt
,
M. Hatzinger
1   Urologie, Markus-Krankenhaus, Frankfurt
,
K. Wirsam
1   Urologie, Markus-Krankenhaus, Frankfurt
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

eingereicht 14 February 2013

akzeptiert 22 March 2013

Publication Date:
09 July 2013 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund:

Seit 2011 liegen die „Standards of Care“ zur Diagnostik und Behandlung von Transsexuellen von der WPATH (World Professional Association for Transgender Health) in der erweiterten siebten Version vor. Nachdem auch in den letzten Jahren mehrere Übersichtsarbeiten auf dem Gebiet der genitalen Geschlechtsangleichung erschienen sind, soll untersucht werden, ob für das operative Vorgehen der genitalen Geschlechtsangleichung bei Mann-zu-Frau-Transsexuellen evidenzbasierte Leitlinien oder Standards entstanden sind.

Ergebnisse:

Die Indikation zur Operation ist ­inzwischen weitgehend standardisiert und evidenzbasiert. Die entscheidenden Schritte der Operation sind ebenfalls mit dem Empfehlungsgrad B abgesichert. Von fast allen Autoren wird die primäre Verwendung penoskrotaler gestielter Lappen zur Auskleidung der Neovagina favorisiert. Es besteht kein Konsensus über Techniken zur idealen Rekonstruktion der Vulva, insbesondere des klitoro-labialen Komplexes. Da die Häufigkeit postoperativer Korrektureingriffe auch an sehr erfahrenen Zentren über 50% beträgt, favorisieren einigen Autoren ein primär 2-zeitig intendiertes Vorgehen.

Schlussfolgerung:

Indikation und prinzipielle Technik der operativen Genitalangleichung bei Mann-zu-Frau-Transsexuellen sind evidenzbasiert abgesichert. Die subjektive Zufriedenheit der betroffenen Patientinnen liegt bei Beachtung der vorliegenden Empfehlungen über 80%.

Abstract

Background:

In 2011 the WPATH (World Professional Association for Transgender Health) published the 7th version of their “Standards of Care” for diagnosis and treatment of transsexual people. In face of further recent peer-reviewed reports of experienced centres on surgical sex reassignment it should be examined whether or not genital sex reassignment in male-to-female transsexuals actually can be based on evidence-based guidelines or standards.

Results:

The indication for surgery is widely standardised and evidence-based. Most critical steps of the operation are also founded on grade B recommendations. Most experienced authors rely on penoscrotal pedicled flaps for neovaginal lining. The topic of ideal reconstruction of the vulva, especially the clitoro-labial complex is still a field of debate. Due to the high frequency of further corrective surgeries which exceeds 50% in most experienced centres, some authors prefer a primary 2-step procedure for genital reassignment.

Conclusions:

The indication and principal operative steps in surgical genital reassignment in male-to-female patients rely on evidence-based recommendations. By respecting these recommendations subjective success rates of over 80% can be expected.

 
  • Literatur

  • 1 Becker S, Bosinski HAG, Clemant V et al. Standards der Behandlung und Geutachtung von Transsexuellen. Zschft f SexForsch 1997; 10: 147-156
  • 2 Standards of Care for the Health of Transsexual, Transgender and Gender Nonconforming People. WPATH, 7th version 2001 www.wpath.org
  • 3 Monstrey S, Vercruysse H, De Cuypere G. Is Gender Reassignment Surgery Evidence Based? Recommendations for the Seventh Version of the WPATH Standards of care. Int J Transgenderism 2009; 11: 206-214
  • 4 Ralph D, Gonzalez-Cadavid N, Sohn M et al. Trauma, Gender Reassignment and Penile Amputation. J Sex Med 2010; 7: 1657-1667
  • 5 Rossi Neto R, Huitz F, Krege S et al. Gender Reassignment Surgery – a 13 year review of surgical outcomes. JBJU 2012; 38: 97-107
  • 6 Gooren LJ. Care of Transsexual Persons. N Engl J Med 2011; 364: 1251-1257
  • 7 Selvaggi G, Bellringer J. Gender Reassignment Surgery: an overview. Nature Reviews Urology 2011; 8: 274-281
  • 8 Imbimbo C, Verze P, Palmieri A et al. A Report from a Single Institutes 14-year-Experience in Treatment of Male-to-Female Transsexuals. J Sex Med 2009; 6: 2736-2745
  • 9 Tuguet N, Goddard JC, Vicery RM et al. Current management of male-to-female gender identity disorder in the UK. Pmj. Bmj. Com 2012; www.postgradmedj.com
  • 10 Sohn M, Bosinski HAG. Gender Identity Disorders: Diagnostic and Surgical Aspects. J Sex Med 2007; 4: 1193-1208
  • 11 Rossi Neto R, van Dorp F, Schenck M et al. Operative Geschlechtsangleichung im Alter. Urologe. 2012 51. 1414-1418
  • 12 Sohn M. Complications in Transgender Genital Surgery. In: Austoni E. ed Atlas of Reconstructe Penile Surgery. 2010. Pacini Editore, Pisa 455-458
  • 13 Krege S, Bex A, Lümmen G et al. Male-to-female transsexualis: a technique, results and long-term follow-up in 66 patients. BJU Internation 2001; 88: 396-402
  • 14 Lawrence AA. Patient-Reported Complications and Functional Outcomes of Male-to-Female Sex-Reassignment Surgery. Arch Sex Behav 2006; 35: 717-727
  • 15 Goddard JC, Vickery RM, Qureshi A et al. Feminizing genitoplasty in adult transsexuals: early and long-term surgical results. BJU Int 2007; 100: 607-613
  • 16 Baranyi A, Piber D, Rothenhäusler HD. Mann-zu-Frau Transsexualismus: Ergebnisse geschlechtsangleichender Operationen in einer biopsychialen Perspektive. Wien Med Wochenschr 2009; 159: 548-557
  • 17 Soli M, Brunocilla E, Bertuccini A et al. Male to Female Gender Reassignment: Modified Surgical Technique for Creating the Neoclitoris and Mons Veneris. J Sex Med 2008; 5: 210-216