Abstract
Indeterminate strictures of the bile ducts are common diagnostic dilemmas in gastroenterology,
and differential diagnosis includes inflammatory and neoplastic diseases. Alveolar
echinococcosis (AE) is rarely considered as a differential diagnosis, although it
is endemic in the Northern hemisphere. In this case report on a 50-year-old male patient,
the lack of cystic lesions or calcifications on CT, and suggestive ERCP findings made
a hilar cholangiocellular carcinoma the most probable differential diagnosis, and
only explorative laparotomy provided the definite diagnosis of AE. AE should therefore
be included in the differential diagnosis of indeterminate biliary strictures even
in the absence of typical stigmata in imaging studies.
Zusammenfassung
Strikturen der Gallengänge stellen häufig ein diagnostisches Dilemma für den Gastroenterologen
dar. Die Differenzialdiagnose umfasst entzündliche und maligne Erkrankungen. Die alveoläre
Echinokokkose (Infektion durch Fuchsbandwurm) wird, obwohl endemisch in der nördlichen
Hemisphäre, häufig in der Differenzialdiagnose nicht bedacht. In unserem Fallbericht
eines 50-jährigen Patienten hatte das Fehlen typischer Verkalkungen oder zystischer
Läsionen in der CT sowie eine suggestive ERCP-Darstellung zunächst ein hiläres cholangiozelluläres
Karzinom vermuten lassen. Die Diagnose einer Echinokokkose konnte erst in der explorativen
Laparotomie bioptisch gesichert werden. Die alveoläre Echinokokkose sollte daher auch
bei Fehlen typischer Zeichen in der Bildgebung in der Differenzialdiagnose von Gallengangsstrikturen
bedacht werden.
Key words
echinococcosis - bile duct cancer - autoimmune cholangitis
Schlüsselwörter
Echinokokkose - Gallengangskarzinom - Autoimmuncholangitis