Abstract
Background: Extensive wound defects frequently have to be covered by free flap transplantation.
A monitoring device for measuring capillary level perfusion of bone is currently not
available.
Objective: The aim of the study was to detect complications after osteocutaneous flap transplantation
using contrast-enhanced ultrasound (CEUS). Additionally quantitative analysis was
performed by special perfusion software (QONTRAST®; Bracco, Italy).
Methods: 22 patients were examined after osteocutaneous flap transplantation during the first
72 h after operation. CEUS was performed with a linear transducer (6 – 9 MHz, LOGIQ
E9/GE) after bolus injections of 2.4 ml ultrasound contrast agent (SonoVue®; Bracco, Italy). The osseous perfusion and soft tissue perfusion were analyzed separately
and quantitative perfusion analysis was performed. Five patients had to undergo reoperation
due to compromised flap microvascularization.
Results: In all 5 complications reduced osseous and soft tissue perfusion was seen using CEUS.
Additionally using the perfusion parameters TTP (time to PEAK), RBV (regional blood
volume), RBF (regional blood flow) und MTT (mean transit time), significantly lower
soft tissue and osseous perfusion was detected.
Conclusion: CEUS seems to be capable of detecting vascular disturbances and of assessing microvascularization
of the osseous component after osteocutaneous flap transplantation.
Zusammenfassung
Ziel: In vielen Situationen ist die freie Lappenplastik die einzige Option zur Deckung
großer Weichteildefekte. Die Komplikationsrate nach freier Lappentransplantation beläuft
sich auf 5 – 10 %. Aktuell existieren keinerlei Systeme zur Beurteilung der Knochenperfusion
oder zur Beurteilung tiefer gelegener Gewebeschichten.
Fragestellung: Ziel dieser Studie war die Erfassung von Komplikationen nach freier osteokutaner
Lappentransplantation mit Hilfe von Kontrastmittelultraschall (CEUS) sowie die quantitative
Auswertung der Knochenperfusion mit Hilfe einer speziellen Perfusionssoftware (QONTRAST®; Bracco, Italy).
Material und Methodik: 22 Patienten wurden in der Studie eingeschlossen. Die Kontrastmittelultraschalluntersuchung
wurde nach einer Bolus-Injektion von 2,4 ml Kontrastmittel (SonoVue®; Bracco, Italy) mit einem linearen Schallkopf (6 – 9 MHz, LOGIQ E9/GE) innerhalb
der ersten 72 postoperativen Stunden durchgeführt. Die Weichteilperfusion und die
Knochenperfusion wurde anhand separater regions of interest mit Hilfe der Perfusionssoftware
semi-quantitativ ausgewertet. In fünf Fällen musste aufgrund einer eingeschränkten
Lappendurchblutung ein Revisionseingriff durchgeführt werden.
Ergebnisse: In allen fünf Komplikationen konnte sowohl eine reduzierte Kontrastmittelanflutung
als auch ein verzögertes Auswaschen des Kontrastmittel beobachtet werden. Mit Hilfe
der Perfusionsparameter TTP (time to PEAK), RBV (regionales Blutvolumen), RBF (regionaler
Blutfluss) und MTT (mittlere Verweildauer des Kontrastmittels) konnte eine signifikant
niedrigere Weichteilperfusion und Knochenperfusion detektiert werden.
Schlussfolgerung: Es konnte gezeigt werden, dass sich der Kontrastmittel Ultraschall zur Erfassung
kritischer Durchblutungsstörungen nach freier osteokutaner Lappentransplantation durchaus
eignet.
Key words
bones - soft tissues - contrast agents - CEUS - contrast-enhanced ultrasound