Abstract
Background: Aim of the study was a critical assessment of the clinical
validity of the prenatal determination of sFlt-1/PlGF for preeclampsia (PE),
pregnancy-induced hypertension (PIH), and proteinuria. Our analysis was
based on a specificity of 95 % and a sensitivity of 82 % for the prediction
of preeclampsia, as described by Elecsys (Roche). Methods: In this
retrospective study the ratio of the prenatal antiangiogenic factor sFlt-1
(soluble fms-like tyrosine kinase-1) to the proangiogenic factor PIGF
(placental growth factor) was analyzed using the electrochemiluminescence
immunoassay of Elecsys (Roche Diagnostics, Mannheim, Germany) in 173
pregnant women. Sixty-three women with PE, 34 women with PIH and 6 women
with proteinuria were compared to 72 controls. On average, the sFlt-1/PlGF
ratio was determined 8 (controls), 2.4 (PE), 3.2 (PIH) and 4.1 (proteinuria)
weeks before delivery. The PE and PIH cases were further subdivided into
early (< 34 weeks of gestation) and late (≥ 34 weeks of gestation) onset
groups. Statistical data analysis was done using the usual descriptive
statistics and logistic regression analysis. ROC curves were calculated, and
the sensitivity, specificity, and negative and positive predictive value
(NPV, PPV) were estimated for a threshold of 85. Results: Although
the specificity of the sFlt-1/PlGF ratio was high for PE, the sensitivity
was low (only 59.4 %), thus giving unsatisfying results for PE. The
sensitivity only increased to 62.5 % for the early-onset PE group.
Intriguingly, a high ratio was detected for the combination of IUGR
(intrauterine growth restriction) and PE in the early-onset PE group (8
cases). In the control group, 4 cases exceeded the cut-off value of 85 but
showed no clinical signs of PE and the birth was unremarkable. In summary,
we found that the sFlt-1/PIGF ratio could not be used as a predictive test
for preeclampsia but rather as an indicator for the development and
estimation of the severity of PE. Thus, the test is less suitable for the
reliable exclusion of PE in routine clinical practice.
Recommendation: The determination of the sFlT-1/PlGF ratio is
only one element for PE diagnosis in addition to the measurement of blood
pressure, proteinuria, ultrasound and Doppler.
Zusammenfassung
Fragestellung: Kritische Begutachtung der klinischen Validität der
vorgeburtlichen Bestimmung der sFlt-1/PlGF-Ratio bei Präeklampsie,
schwangerschaftsinduzierter Hypertonie (SIH) und Proteinurie. Zugrunde
gelegt wurde die von Elecsys (Roche) publizierte Spezifität von 95 % und
Sensitivität von 82 % für die Vorhersage einer Präeklampsie. Material und
Methodik: Durchgeführt wurde eine retrospektive Analyse der
sFlt-1/PlGF-Ratio mittels Electrochemiluminescence Immunoassay von Elecsys
(Roche Diagnostics, Mannheim, Deutschland) bei 173 Schwangeren. 63 Frauen
mit Präeklampsie, 34 Frauen mit SIH und 6 Frauen mit Proteinurie wurden mit
72 Kontrollen verglichen. Im Mittel wurde die Ratio bei den Kontrollen 8,
bei den Präeklampsien 2,4, bei SIH 3,2 und bei Proteinurien 4,1 Wochen vor
Geburt bestimmt. Die Präeklampsien sowie die SIH-Fälle wurden nochmals in
Early-Onset- (< 34 SSW) und Late-Onset-Gruppen (≥ 34 SSW) unterteilt. Zur
statistischen Auswertung wurde der Fisher-Exact- und
Wilcoxon-Rangsummen-Test durchgeführt, zudem erfolgte eine logistische
Regressionsanalyse, die Kalkulation von ROC-Kurven und bei einem
Cut-off-Wert von 85 eine Abschätzung von Sensitivität, Spezifität, PPV
(„positive predictive value“) und NPV („negative predictive value“).
Ergebnisse: Wenngleich bei PE eine hohe Spezifität für
sFlt-1/PlGF vorliegt, konnte eine Sensitivität von nur 59,4 % und somit
nicht zufriedenstellende Ergebnisse für PE ermittelt werden. Lediglich beim
„Early Onset“-PE-Kollektiv (< 34. SSW) steigt die Sensibilität auf 62,5 %
an. Auffällig war die hohe Ratio bei der Kombination intrauterine
Wachstumsretardierung und Präeklampsie im „Early Onset“-Kollektiv (8 Fälle).
Im Kontrollkollektiv überschritten 4 Fälle den Cut-off-Wert von 85, die
klinisch keine Präeklampsie bis zur Geburt entwickelten. Insgesamt konnte
die sFlt-1/PlGF-Ratio nicht zur Prädiktion, sondern eher zur Entwicklung und
Schweregradeinschätzung einer Präeklampsie verwendet werden, Der Test ist
daher weniger zum sicheren Ausschluss einer Präeklampsie im klinischen
Alltag geeignet. Empfehlung: Die Bestimmung der sFlT-1/PlGF-Ratio ist
ein Mosaikbaustein bei der PE-Diagnostik neben Messung von Blutdruck und
Eiweißausscheidung sowie Ultraschall und Doppler-Messung.
Key words preeclampsia - pregnancy-induced hypertension - sFlt-1 - PlGF - IUGR - proteinuria
Schlüsselwörter Präeklampsie - schwangerschaftsassoziierter Bluthochdruck - sFlt-1 - PlGF - IUGR -
Proteinurie