Abstract
A 22-year-old gravida II, para I, with a twin pregnancy was diagnosed with placenta
praevia totalis et percreta in 25 GW. After consideration of various modes of delivery
a C-section was performed with retention of the placenta percreta in situ when vaginal
bleeding occured in 28 GW. Following 8 dosages of methotrexate given on an outpatient
basis, the patient suddenly developed acute renal failure necessitating dialysis.
This was due to a bilateral renal cortical necrosis after disseminated intravasal
coagulation based on a massive accumulation of trophoblastic tissue.
Zusammenfassung
Bei einer 22-jährigen II.-Gravida, I.-Para mit Geminigravidität wurde in der 25. SSW
eine Placenta praevia totalis et percreta diagnostiziert. Nach Abwägung verschiedener
Entbindungsmodi wurde bei vaginaler Blutung in der 28. SSW eine Sectio mit Belassen
beider Zwillingsplazenten in situ durchgeführt. Im Anschluss an 8 ambulante Zyklen
Methotrexat i. m. entwickelte die Patientin plötzlich eine Niereninsuffizienz mit
Dialysepflichtigkeit. Diese kam durch eine bilaterale Nierenrindennekrose in Folge
einer ausgeprägten disseminierten intravasalen Gerinnung aufgrund einer massiven Trophoblasteinschwemmung
zustande.
Key words
twin pregnancy - placenta praevia - placenta percreta - renal failure
Schlüsselwörter
Mehrlingsschwangerschaft - Placenta praevia - Placenta percreta - Niereninsuffizienz