Zusammenfassung
Ziel der Studie:
Vor dem Hintergrund der Diskussion zur Delegation ärztlicher Leistungen an Medizinische
Fachangestellte (MFA) zur Vermeidung drohender Engpässe in der hausärztlichen Versorgung
sollte eine entsprechende Delegation evaluiert werden. Grundlage der Delegation war
die Weiterbildung von MFA auf der Basis des Curriculums „Ambulante Versorgung älterer
Menschen“ der Bundesärztekammer (BÄK). Die Evaluation erfolgte im Rahmen von 2 von
der BÄK geförderten Projekten zur Weiterbildung der MFA und der Aufgabendelegation,
die von Oktober 2008 bis Dezember 2010 vom Wissenschaftlichen Institut der Ärzte Deutschlands
(WIAD) und der Ärztekammer Schleswig-Holstein (ÄK S-H) durchgeführt wurden.
Methodik:
Die multiperspektivisch angelegte gemeinsame Evaluation der beiden Projekte stützte
sich primär auf Befragungsdaten der MFA, Ärzte und Patienten, ergänzt durch Ergebnisse
der weiterbildungsinternen Evaluationen und Expertengespräche. Einbezogen waren 61
Praxen mit 65 MFA und 669 Patienten.
Ergebnisse:
Das genannte BÄK-Curriculum hat sich bewährt, die Weiterbildung führte zur Kompetenzsteigerung
der MFA. Die Implementation des Delegationskonzepts in die ärztliche Praxis ist problemlos,
erhöht die Team-Zufriedenheit, führt zu Entlastungseffekten bei Ärzten und verstärkt
die Patienten-Bindung. Die relevantesten Diagnosen/Diagnosegruppen waren: Demenzerkrankung,
ernährungsbedingte Erkrankungen, Apoplex, koronare Herzkrankheit, Hypertonus und periphere
Gefäßerkrankungen. Delegiert wurden Aufgaben im engeren Kontext von Diagnostik und
Therapie, Steuerung/Überwachung, Medikamentenkontrolle, Präventionsmaßnahmen, Einschätzungen
zu Wohnumfeld, Gesundheitszustand, Mobilität u. a.
Benefit für Patienten:
Verbesserung der Compliance, Stabilisierung der Pflegesituation, für Immobile besseres
Monitoring durch Hausbesuche (Quick-Wert-Kontrollen, Kenntnis der Lebenssituation)
u. a.
Schlussfolgerung:
Die Übernahme des Modells in der hausärztlichen Versorgung älterer Menschen ist uneingeschränkt
zu empfehlen. Rechtliche/ökonomische Hemmnisse (v. a. unzureichende Vergütung der
Hausbesuche) sind rasch zu beseitigen.
Abstract
Aim of the Study:
Against the background of the discussion on the delegation of medical tasks to medical/physician
assistants (Medizinische Fachangestellte/MFA ) in order to avoid imminent shortages in the care provision by general practitioners
(GPs), the aim of the study was to evaluate such a delegation. The delegation of tasks
was based on the additional professional qualification/speciality training of medical/physician
assistants (MFA ) following the curriculum “ambulatory care of elderly people” of the German Medical
Association (Bundesärztekammer/BÄK ). 2 such projects of additional professional qualification of MFA and tasks delegation
were evaluated. The projects were supported by the German Medical Association (BÄK ) and implemented by the Scientific Institute of the German Medical Doctors (Wissenschaftliches Institut der Ärzte Deutschlands/WIAD ) and the Chamber of Physicians of Schleswig-Holstein (Ärztekammer Schleswig-Holstein/ÄK S-H ) from October 2008 until December 2010.
Methodology:
The common evaluation of both projects applied a multi-perspective approach and was
mainly based on the data collected by questioning MFA, GPs and patients. These data
were complemented with the results collected during experts’ interviews and internal
evaluations of the additional professional qualification. In total, 61 medical practices,
65 MFA and 669 patients were included.
Results:
The curriculum mentioned has proven its worth; the additional qualification broadened
the field of competence of the trained MFA. The implementation of the delegation concept
in the medical practices is unproblematic, enhances the team spirit, relieves the
GPs of some of their workload and strengthens the binding to patients. In the ambulatory
care of elderly people, the following diagnoses/diagnosis groups are the most relevant
for the delegation of tasks: dementia, nutrition-related diseases, apoplexy, coronary
heart diseases, hypertension and peripheral vascular diseases. Tasks were delegated
in the following fields: diagnostics, therapy, control/monitoring, medicines control,
prevention measures, assessment of living environment, health status, mobility, etc.
Benefits for the Patients:
Improvement of compliance, stabilisation of the care status, improved monitoring through
home visits for immobile patients (quick-parameter checks, awareness of living conditions),
etc.
Conclusion:
The implementation of the model in the care provision by general practitioners to
elderly people is recommended without reservations. Legal and economic barriers (above
all: insufficient compensation of home visits) should be resolved rapidly.
Schlüsselwörter Delegation - medizinische Fachangestellte - hausärztliche Versorgung - Patienten-Outcome
Key words delegation of tasks - medical/physician assistant (
Medizinische Fachangestellte/MFA ) - care provision by general practitioner (GP)/family physician or doctor - patient
outcome - elderly people