Geburtshilfe Frauenheilkd 2012; 72(9): 846-852
DOI: 10.1055/s-0032-1315365
Original Article
GebFra Science
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Vitamins E, A and B2 as Possible Risk Factors for Preeclampsia – under Consideration of the PROPER Study (“Prevention of Preeclampsia by High-Dose Riboflavin Supplementation”)

Vitamine E, A und B2 als mögliche Risikofaktoren für Präeklampsie – unter Berücksichtigung der PROPER-Studie („Prevention of Preeclampsia by high dose Riboflavin Supplementation“)
C. Elsen
1   Frauenklinik, St. Josefs-Hospital Wiesbaden, Wiesbaden
,
C. Rivas-Echeverría
2   Programa de Prevención de Preeclampsia (PPP), Mérida, Venezuela
,
K. Sahland
2   Programa de Prevención de Preeclampsia (PPP), Mérida, Venezuela
,
R. Sánchez
2   Programa de Prevención de Preeclampsia (PPP), Mérida, Venezuela
,
L. Molma
2   Programa de Prevención de Preeclampsia (PPP), Mérida, Venezuela
,
L. Pahl
3   Kilimanjaro Christian Medical Center (KCMC), Moshi, United Republic of Tanzania
,
R. Wallinger
3   Kilimanjaro Christian Medical Center (KCMC), Moshi, United Republic of Tanzania
,
J. Volz
4   Frauenklinik, Klinikum Bielefeld, Bielefeld
,
J. Wacker
5   Frauenklinik, Fürst-Stirum-Klinik Bruchsal, Bruchsal
,
J. Frühauf
6   Beth Israel Deaconess Medical Center, Harvard Medical School, Boston, USA
› Institutsangaben
Weitere Informationen

Publikationsverlauf

received 18. März 2012
revised 12. August 2012

accepted 16. August 2012

Publikationsdatum:
27. September 2012 (online)

Abstract

In the course of the prospective, randomized, double-blind trial the influence of a high-dose riboflavin substitution on the risk for preeclampsia was studied in a high-risk collective [1]. The present contribution evaluates supplementary data from the already published PROPER trial. The patients were from the two study centers Mérida, Venezuela, and Moshi, Tanzania, they were randomized from the 20th week of pregnancy and received either 15 mg riboflavin daily or placebo. Clinical and laboratory checks were carried out at four-week intervals up to childbirth. Concerning the question of whether there is a relationship between the serum levels of antioxidative vitamins and the risk of developing preeclampsia, it was found that no relationship could be detected between the measured laboratory values of vitamins E, A and B2 and the total risk of developing a hypertensive disease of pregnancy. On comparisons between patients with severe preeclampsia, those with a mild form, and the general healthy population, however, significant differences in the levels of antioxidative vitamins E and A as well as the FAD level were seen. The patients from Tanzania showed on the whole significantly lower vitamin levels than those from Venezuela, possibly due to the better nutritional situation in Venezuela. Considering the results altogether, the role of antioxidative parameters in the pathophysiology of preeclampsia remains unclear. However, the collected data provide valuable hints for future preventative strategies.

Zusammenfassung

Im Rahmen der prospektiven, randomisierten, doppelt-blinden Studie wurde der Einfluss einer hoch dosierten Riboflavinsubstitution auf das Präeklampsierisiko in einem Hochrisikokollektiv untersucht [1]. Die vorliegende Arbeit wertet hierzu ergänzende Daten aus der bereits publizierten PROPER-Studie aus. Die Patientinnen stammten aus den beiden Studienzentren Mérida, Venezuela, und Moshi, Tansania, wurden ab der 20. SSW randomisiert und erhielten entweder 15 mg Riboflavin täglich oder Placebo. Bis zur Entbindung erfolgten klinische und laborchemische Kontrollen in 4-wöchentlichem Abstand. Zur Klärung der Frage, ob ein Zusammenhang zwischen Serumspiegeln antioxidativer Vitamine und dem Risiko, an Präeklampsie zu erkranken, besteht, zeigte sich, dass das Gesamtrisiko, eine hypertensive Schwangerschaftserkrankung zu entwickeln, keinen Zusammenhang mit laborchemisch gemessenen Vitaminspiegeln E, A und B2 erkennen ließ. Beim Vergleich zwischen Patientinnen, die an schwerer Präeklampsie erkrankten, mit leichten Formen und der gesunden Kontrollpopulation fanden sich allerdings signifikante Unterschiede in der Höhe der antioxidativen Vitamine E und A sowie der FAD-Spiegel. Patientinnen aus Tansania zeigten insgesamt signifikant niedrigere Vitaminspiegel als Schwangere aus Venezuela, möglicherweise bedingt durch eine bessere Ernährungssitutation in Venezuela. In Zusammenschau der Ergebnisse bleibt die Bedeutung antioxidativer Parameter in der Pathophysiologie der Präeklampsie weiterhin unklar. Die erhobenen Daten liefern jedoch wertvolle Informationen für zukünftige Präventionsstrategien.

 
  • References

  • 1 Elsen C, Rivas-Echeverría C, Sahland K et al. Prevention of Preeclampsia by High Dose Riboflavin Supplementation: a randomized controlled Trial. Proceedings of the World Medical Conference. Proceedings of the 2nd International Conference on Obstetrics and Gynaecology (Obstetrics and Gynaecology ʼ11). Prague, Czech Republic: WSEAS Press; 2011: 188-191
  • 2 Llurba E, Gratacos E, Martin-Gallan P et al. A comprehensive study of oxidative stress and antioxidant status in preeclampsia and normal pregnancy. Free Radic Biol Med 2004; 37: 557-570
  • 3 Osungbade KO, Ige OK. Public health perspectives of preeclampsia in developing countries: implication for health system strengthening. J Pregnancy 2011; 2011: 481095
  • 4 Pecks U, Schiessl B, Fitzner C et al. Evaluation der Serumlipoproteinkonzentrationen und des oxidativ modifizierten LDLs von Schwangeren und deren Feten bei intrauteriner Wachtsumsrestriktion und Präeklampsie. Geburtsh Frauenheilk 2011; 71 - G_2
  • 5 Roberts JM, Hubel CA. Is oxidative stress the link in the two-stage model of preeclampsia?. Lancet 1999; 354: 788-789
  • 6 Hubel CA, Roberts JM, Taylor RN et al. Lipid peroxidation in pregnancy: New perspectives on preeclampsia. Am J Obstet Gynecol 1989; 161: 1025-1034
  • 7 Roberts JM, Taylor RN, Musci TJ et al. Preeclampsia: an endothelial cell disorder. Am J Obstet Gynecol 1989; 161: 1200-1217
  • 8 Greer I. Neutrophil activation in pregnancy-induced hypertension. Br J Obstet Gynaecol 1989; 96: 978-982
  • 9 Benyo DF, Smarason A, Redman CW et al. Expression of inflammatory cytokines in placentas from women with preeclampsia. J Clin Endocrinol Metab 2001; 86: 2505-2512
  • 10 Many A, Hubel CA, Fisher SJ et al. Invasive cytotrophoblasts manifest evidence of oxidative stress in preeclampsia. Am J Pathol 2000; 156: 321-331
  • 11 Heinle H. Physiologie und Pathophysiologie der Arterien. In: Marshall M, Breu FX. Handbuch der Angiologie. Landsberg: Ecomed Verlagsgesellschaft; 1999. II-1.2. 1-13
  • 12 Kukreja RC, Kontos HA, Hess ML et al. PGH synthase and lipoxygenase generate superoxide in the presence of NADH or NADPH. Circ Res 1986; 59: 612-619
  • 13 Yanik FF, Amanvermez R, Yanik A et al. Preeclampsia and eclampsia associated with increased lipid peroxidation and decreased serum vitamin E levels. Int J Gynaecol Obstet 1999; 64: 27-34
  • 14 Gülmezoglou AM, Hofmeyr GJ, Oosthuisen MM et al. Antioxidants in the treatment of severe preeclampsia: an explanatory randomised trial. Br J Obstet Gynaecol 1997; 104: 689-696
  • 15 Chappell LC, Seed PT, Briley AL et al. Effect of antioxidants on the occurrence of pre-eclampsia in women at increased risk: a randomised trial. Lancet 1999; 345: 810-816
  • 16 Wacker J, Frühauf J, Schulz M et al. Riboflavin deficiency and preeclampsia. Obstet Gynecol 2000; 96: 38-44
  • 17 Rivas-Echeverría C. Programa de Prevención de Preeclampsia. Mérida, Venezuela: Ministerio de Salud y Desarrollo Social; 1993
  • 18 Capo-Chichi CD, Feillet F, Gueant JL et al. Concentrations of riboflavin and related organic acids in children with protein-energy malnutrition. Am J Clin Nutr 2000; 71: 978-986
  • 19 Beazley D, Ahokas R, Livingston J et al. Vitamin C and E supplementation in women at high risk for preeclampsia: A double-blind, placebo-controlled trial. Am J Obstet Gynecol 2005; 192: 520-521
  • 20 Poston L, Briley AL, Seed PT et al. Vitamin C and vitamin E in pregnant women at risk for pre-eclampsia. Lancet 2006; 367: 1145-1154
  • 21 Rumbold AR, Maats FH, Crowther CA. Dietary intake of vitamin C and vitamin E and the development of hypertensive disorders of pregnancy. Eur J Obstet Gynecol Reprod Biol 2005; 119: 67-71
  • 22 Rumbold AR, Middleton P, Crowther CA. Vitamin supplementation for preventing miscarriage. The Cochrane Library. Chichester: John Wiley & Sons, Ltd.; 2005
  • 23 Neugebauer J, Zanré Y, Wacker J. Riboflavin supplementation and preeclampsia. Int J Gynaecol Obstet 2006; 93: 136-137
  • 24 Verlohren S, Dudenhausen JW. Präeklampsie und hypertensive Schwangerschaftserkrankungen. Geburtsh Frauenheilk 2012; 72: 496-498