Anästhesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 2012; 47(5): 336-344
DOI: 10.1055/s-0032-1313572
Fachwissen
Anästhesiologie Topthema: Nervenschäden bei Regionalanästhesie
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Nervenschäden bei Regionalanästhesie – Neurologische Komplikationen durch die Epiduralanalgesie

Neurologic complications after epidural analgesia
Daniel M Pöpping
,
Manuel Wenk
,
Hugo K Van Aken
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
24. Mai 2012 (online)

Zusammenfassung

Die Epiduralanalgesie in Kombination mit einer Allgemeinanästhesie gilt derzeit als Goldstandard für große abdominelle oder thorakale Eingriffe. Neben den gut dokumentierten positiven Effekten auf den postoperativen Verlauf ist die Datenlage zu neurologischen Komplikationen weniger eindeutig. Mögliche neurologische Komplikationen umfassen epidurale Hämatome oder Abszesse, direkte Nervenschädigung durch den Punktionsvorgang oder Meningitiden. Der Übersichtsartikel stellt die derzeitige Datenlage zu den neurologischen Komplikationen dar und zeigt Möglichkeiten zur Prävention und frühzeitigen Detektion auf. Zudem wird das diagnostische und therapeutische Vorgehen im Falle einer neurologischen Komplikation erläutert.

Abstract

Epidural analgesia is regarded as gold standard after major abdominal or thoracic surgery in combination with general anaesthesia. Apart from well documented positive effects of epidural analgesia on the postoperative period, evidence for the incidence of neurologic complications is less clear. Complications include direct spinal cord damage during epidural puncture, epidural hematoma, abscesses or meningitis. The review article gives an overview about current data on neurologic complications related to epidural analgesia and shows feasibility of prevention and early detection. Furthermore a therapeutic approach in case of a neurologic incident will be demonstrated.

Kernaussagen

  • Die analgestische Effektivität der Epiduralanalgesie ist anerkannt. Dennoch ist das Verfahren durch die potenziell schweren Komplikationen nicht unumstritten.

  • Das spinale epidurale Hämatom ist eine schwere Komplikation, die mit der Anlage einer Epiduralanalgesie assoziiert sein kann und die nach neueren Untersuchungen häufiger als ursprünglich angenommen auftritt.

  • Der spinale epidurale Abszess zeigt eine Assoziation mit

    • einer Beeinträchtigung des Immunsystems,

    • einem höherem Patientenalter,

    • multiplen Punktionsversuchen und

    • einer Katheterliegedauer von über 4 Tagen.

  • Die Meningitis infolge der Anlage einer Epiduralanalgesie wird häufig durch Streptokokken der Viridansgruppe ausgelöst. Die Einhaltung der Hygienestandards bei Anlage einer Epiduralanalgesie ist unbedingt erforderlich.

  • Durch Anlage einer Epiduralanalgesie beim wachen Patienten können mögliche Rückenmarksverletzungen schnell erkannt werden.

  • Die Magnetresonanztomografie (MRT) ist das Verfahren der Wahl bei Hinweisen auf komprimierende spinale Prozesse. Alternativ kann eine CT-Myelografie in Betracht gezogen werden.

  • Neben der operativen Entlastung ist besonders bei epiduralen Abszessen und Meningitiden eine antibiotische Therapie mit Vancomycin und Cephalosporinen der III. Generation zu empfehlen.

Ergänzendes Material

 
  • Literatur

  • 1 Block BM, Liu SS, Rowlingson AJ et al. Efficacy of postoperative epidural analgesia a meta-analysis. JAMA 2003; 290: 2455-2463
  • 2 Pöpping DM, Zahn PK, Van Aken HK et al. Effectiveness and safety of postoperative pain management: a survey of 18925 consecutive patients between 1998 and 2006: a database analysis of prospectively raised data. Br J Anaesth 2008; 101: 832-840
  • 3 Freise H, Van Aken HK. Risks and benefits of thoracic epidural anaesthesia. Br J Anaesth 2011; 107: 859-868
  • 4 Cameron CM, Scott DA, McDonald WM, Davies MJ. A review of neuraxial epidural morbidity: Experience of more than 8000 cases at a single teaching hospital. Anesthesiology 2007; 106: 997-1002
  • 5 Christie IW, McCabe S. Major complications of epidural analgesia after surgery: Results of a six-year survey. Anaesthesia 2007; 62: 335-341
  • 6 Cook TM, Counsell D, Wildsmith JA. Royal College of Anaesthetists Third National Audit Project. Major complications of central neuraxial block: Report on the third national audit project of the Royal College of Anaesthetists. Br J Anaesth 2009; 102
  • 7 Wijeysundera DN, Beattie WS, Austin PC et al. Epidural anaesthesia and survival after intermediate-to-high risk non-cardiac surgery: A population-based cohort study. Lancet 2008; 372: 562-569
  • 8 Moen V, Dahlgren N, Irestedt L. Severe neurological complications after central neuraxial blockades in sweden 1990–1999. Anesthesiology 2004; 101: 950-959
  • 9 Horlocker TT, Wedel DJ, Benzon H et al. Regional anesthesia in the anticoagulated patient: Defining the risks (the second ASRA consensus conference on neuraxial anesthesia and anticoagulation). Reg Anesth Pain Med 2003; 28: 172-197
  • 10 Wulf H. Epidural anaesthesia and spinal haematoma. Can J Anaesth 1996; 43: 1260-1271
  • 11 Ruppen W, Derry S, McQuay H, Moore RA. Incidence of epidural hematoma, infection, and neurologic injury in obstetric patients with epidural analgesia/anesthesia. Anesthesiology 2006; 105: 394-399
  • 12 Kasodekar SV, Goldszmidt E, Davies SR. Atypical presentation of an epidural hema-toma in a patient receiving aspirin and low molecular weight heparin. Was epidural analgesia the right choice?. J Clin Anesth 2009; 21: 595-598
  • 13 Perrini P, Pieri F, Montemurro N et al. Thoracic extradural haematoma after epidural anaesthesia. Neurol Sci 2010; 31: 87-88
  • 14 Ulivieri S, Oliveri G. Spinal epidural hematoma following epidural anesthesia. Case report. G Chir 2009; 30: 51-52
  • 15 Eipe N, Restrepo-Garces CE, Aviv RI, Awad IT. Spinal epidural hematoma following epidural catheter removal in a paraplegic patient. J Clin Anesth 2009; 21: 525-528
  • 16 Gogarten W, Vandermeulen E, Van Aken H et al. European Society of Anaesthe-siology. Regional anaesthesia and antithrombotic agents: Recommendations of the European Society of Anaesthesiology. Eur J Anaesthesiol 2010; 27: 999-1015
  • 17 Levey AS, Coresh J, Greene T et al. Chronic Kidney Disease Epidemiology Colla-boration. Expressing the modification of diet in renal disease study equation for estimating glomerular filtration rate with standardized serum creatinine values. Clin Chem 2007; 53: 766-772
  • 18 Sanderink GJ, Guimart CG, Ozoux ML et al. Pharmacokinetics and pharmacodynamics of the prophylactic dose of enoxaparin once daily over 4 days in patients with renal impairment. Thromb Res 2002; 105: 225-231
  • 19 Gogarten W, Van Aken HK. Die neue S3-Leitlinie zur Thromboembolieprophylaxe –Bedeutung für unser Fachgebiet. Anästh Intensivmed 2009; 50: 316-323
  • 20 Holtas S, Heiling M, Lonntoft M. Spontaneous spinal epidural hematoma: Findings at MR imaging and clinical correlation. Radiology 1996; 199: 409-413
  • 21 Van Schaeybroeck P, Van Calenbergh F, Van De Werf F et al. Spontaneous spinal epidural hematoma associated with thrombolysis and anticoagulation therapy: Report of three cases. Clin Neurol Neurosurg 1998; 100: 283-287
  • 22 Reihsaus E, Waldbaur H, Seeling W. Spinal epidural abscess: A meta-analysis of 915 patients. Neurosurg Rev 2000; 23: 175-204
  • 23 Ferguson JF, Kirsch WM. Epidural empyema following thoracic extradural block. Case report. J Neurosurg 1974; 41: 762-764
  • 24 Phillips JM, Stedeford JC, Hartsilver E, Roberts C. Epidural abscess complicating insertion of epidural catheters. Br J Anaesth 2002; 89: 778-782
  • 25 Jack ES, Scott NB. The risk of vertebral canal complications in 2837 cardiac surgery patients with thoracic epidurals. Acta Anaesthesiol Scand 2007; 51: 722-725
  • 26 Horlocker TT, Abel MD, Messick Jr. JM, Schroeder DR. Small risk of serious neurologic complications related to lumbar epidural catheter placement in anesthetized patients. Anesth Analg 2003; 96: 1547-1552
  • 27 Nordberg G, Mark H. Epidural abscess after epidural analgesia treated successfully with antibiotics. Acta Anaesthesiol Scand 1998; 42: 727-731
  • 28 Kindler CH, Seeberger MD, Staender SE. Epidural abscess complicating epidural anesthesia and analgesia. An analysis of the literature. Acta Anaesthesiol Scand 1998; 42: 614-620
  • 29 Turner DP, Weston VC, Ispahani P. Streptococcus pneumoniae spinal infection in nottingham, united kingdom: Not a rare event. Clin Infect Dis 1999; 28: 873-881
  • 30 Sorensen P. Spinal epidural abscesses: Conservative treatment for selected sub-groups of patients. Br J Neurosurg 2003; 17: 513-518
  • 31 Grewal S, Hocking G, Wildsmith JA. Epidural abscesses. Br J Anaesth 2006; 96: 292-302
  • 32 American Society of Anesthesiologists Task Force on Infectious Complications Associated with Neuraxial Techniques. Practice advisory for the prevention, diagnosis, and management of infectious complications associated with neuraxial techniques. A report by the American Society of Anesthesiologists Task Force on Infectious Complications Associated with Neuraxial Techniques. Anesthesiology 2010; 112: 530-545
  • 33 Baer ET. Post-dural puncture bacterial meningitis. Anesthesiology 2006; 105: 381-393
  • 34 Morin AM, Kerwat KM, Büttner J et al. Hygieneempfehlungen für die Anlage und weiterführende Versorgung von Regionalanästhesieverfahren. Anästh Intensivmed 2006; 6: 372-379
  • 35 van de Beek D, de Gans J, Spanjaard L et al. Clinical features and prognostic factors in adults with bacterial meningitis. N Engl J Med 2004; 351: 1849-1859
  • 36 Allison CE, Aronson DC, Geukers VG et al. Paraplegia after thoracotomy under combined general and epidural anesthesia in a child. Paediatr Anaesth 2008; 18: 539-542
  • 37 Mayall MF, Calder I. Spinal cord injury following an attempted thoracic epidural. Anaesthesia 1999; 54: 990-994
  • 38 Wilkinson PA, Valentine A, Gibbs JM. Intrinsic spinal cord lesions complicating epidural anaesthesia and analgesia: Report of three cases. J Neurol Neurosurg Psychiatry 2002; 72: 537-539
  • 39 Abbinante C, Lauta E, Di Venosa N et al. Acute subdural intracranial hematoma after combined spinal-epidural analgesia in labor. Minerva Anestesiol 2010; 76: 1091-1094
  • 40 Kayacan N, Arici G, Karsli B, Erman M. Acute subdural haematoma after accidental dural puncture during epidural anaesthesia. Int J Obstet Anesth 2004; 13: 47-49
  • 41 Zeidan A, Farhat O, Maaliki H, Baraka A. Does postdural puncture headache left untreated lead to subdural hematoma? Case report and review of the literature. Int J Obstet Anesth 2006; 15: 50-58
  • 42 Biermann E. Spinalanästhesie und subdurale Hygrome – aufklärungspflichtig!. Anästh Intensivmed 2011; 52: 727-730
  • 43 Pogatzki-Zahn EM, Wenk M, Wassmann H et al. Postoperative Akutschmerztherapie – Schwere Komplikationen durch Regionalanalgesieverfahren – Symptome, Diagnose und Therapie. Anäthesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 2007; 42: 42-52
  • 44 Royakkers AA, Willigers H, van der Ven AJ et al. Catheter-related epidural abscesses – don't wait for neurological deficits. Acta Anaesthesiol Scand 2002; 46: 611-615